• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
2
فدایی در گفتگویی مطرح کرد:

با ادامه روند فعلی، تولید کنندگان لوازم خانگی برند ساز نمی شوند/ لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟

  • کد خبر : 60753
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
با ادامه روند فعلی، تولید کنندگان لوازم خانگی برند ساز نمی شوند/ لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌گوید: با سیاست‌های وزات صمت در اعلام و عادی جلوه دادن وضعیت تولید و بازار لوازم خانگی، احتمال توقف تولید و افزایش ناگهانی قیمت‌ها همزمان با کاهش قدرت مالی مردم وجود دارد.


به گزارش تجارت آوا به نقل از اقتصاد ۲۴ ، چندی پیش معاون وزیر صمت با بیان اینکه لوازم خانگی گران نمی‌شود، گفت که قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که کالا‌ها قابلیت صادرات پیدا کنند؛ در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.
به گفته محمدمهدی برادران در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی رقابتی است، اظهار کرد: بر خلاف اینکه گاهی اوقات قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، اما تولیدکنندگان کمترین افزایش قیمت را نسبت به سایر صنایع اعمال کرده اند. بازار رقابتی است و فعالان این حوزه در همین بازار در حال کار هستند و مشکل خاصی هم وجود ندارد. تولید و عرضه اجناس با کمترین مشکل در حال انجام است و حتی اخیراً برخی از تولیدکنندگان بزرگ برای فروش کالا‌های خود تخفیفاتی نیز در نظر گرفته اند.
کمبود تولیدات و گرانی لوازم خانگی این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟ در همین رابطه احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: عادی جلوه دادن شرایط در وضعیتی که تولید کننده با رکود کم سابقه‌ای در بازار مواجه شده بسیار مهلک و مخرب است.
امروز شکاف تورم قیمت لوازم خانگی با قدرت خرید مردم موضوع اصلی در بحث تولیدات لوازم خانگی است. فدایی با بیان این مطلب ادامه داد: پاک کردن صورت مسئله از سوی متولیان نشان از چیست؟ مسئله زیر پوست بازار است. آیا بهبودی در وضعیت تولید و بازار خرید و فروش کالا و لوازم خانگی ایجاد شده است؟
وی تصریح داشت: تولید کننده با توجه به کاهش توان مالی مردم توان افزایش قیمت را ندارد و می‌داند با گران کردن کالا همین مشتریان حداقلی را نیز از دست خواهد داد. اما از سوی دیگر تولید کننده هر چه به سمت جلو با همین وضعیت حرکت می‌کند، ادامه تولیداتش باعث کاهش سرمایه در گردش و انباشت بدهی هایشان می‌شود.

این فعال بازار لوازم خانگی ادامه داد: با این وضعیت حاشیه سود لازم هیچ گاه به چرخه تولید باز نمی‌گردد؛ از این رو تولید کننده مجبور به کاهش ثبت سفارش شده و تولید را با ظرفیت پایین انجام خواهد داد  که به مرور زمان ادامه فعالیت واحد تولیدی دور از انتظار خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که شایبه عرضه و تزریق قطره چکانی لوازم خانگی توسط تولید کننده‌ها با هدف افزایش قیمت تا چه میزان درست است گفت: این مکانیزم در یک برهه منطقی است. زمانی که کشش در سمت بازار پر تقاضا وجود داشته باشد، امکان چنین اقدامی پیامد مثبت به همراه دارد چراکه همزمان با عرضه محدود، قیمت بالا می‌رود. در حالی که در شرایط فعلی که تقاضا به کما رفته، این نوع اقدامات دست و پازدن و مُسکن مقطعی است و عملا جواب نمی‌گیرد.
فدایی با تأکید بر این موضوع که تظاهر به عادی نشان دادن وضعیت بازار لوازم خانگی غیر کارشناسی است، گفت: تولید کننده در مقابل بازاری قرار گرفته که اجناس غیر قانونی و برند‌های خارجی، سهم رو به رشدی از بازار را تصاحب کرده اند و در برابر چنین هجمه‌ای باید مقاومت کند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز تولید را باید با نوسانات نرخ ارز تأمین کند و افزایش هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها و مجموعه مالیات‌های تکلیفی، سود، فروشنده، اتاق بازرگانی، ورودی گمرک، حق عضویت اتاق‌های مختلف و مبالغ پرداختی گارانتی را نیز متحمل شود.
وی ادامه داد: حجم این هزینه‌ها باعث افزایش قیمت و کاهش میزان تولید شده، همزمان در مقابل این حجم از موانع  بخش تولید، واردات قانونی یا غیر قانونی لوازم خانگی حاشیه سود بالایی را برای وارد کنندگان برند‌های مختلف ایجاد کرده است.
به گفته فدایی؛ تخفیف برند‌های خارجی در طی سال به ویژه در فروشگاه‌های بزرگ، منجر به جلب توجه بیشتر متقاضیان این کالا‌ها شده تا حدی که تولید داخلی را مستهلک کرده است و تولید کنندگان ایرانی به دلیل رقابت نابرابر با این برند‌ها ناگزیرشده اند برای تداوم حیات خود، محصولات خود را برای برند‌های دیگر که به oem‌ها مشهورند تولید کنند.
این کارشناس بازار لوازم خانگی تأکید کرد: فعالیت برای شرکت‌های مذکور نیز عمق و عمر زیادی نخواهد داشت و این نقطه خطرناکی برای بخش تولید است. چراکه تولید کنندگان ما در این شرایط نه قادر خواهند بود برای خود برند سازی کنند و نه oem‌ها موجبات ساخت برند‌های ریشه دار را فراهم می‌سازند و به مرور زمان با صنعتی رو به خواهیم شد که اصالت و ریشه‌های مستحکمی در خاطرات بازار نخواهد داشت.

http://tejaratava.ir/?p=60753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.