• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

بانک‌ها در خدمت تولید هستند/ انتظارات از بانک‌ها باید معقول باشد

  • کد خبر : 12524
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
بانک‌ها در خدمت تولید هستند/ انتظارات از بانک‌ها باید معقول باشد

رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم های دو سال گذشته بی سابقه ترین تحریم علیه ایران بود که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده است و کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر است.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با اشاره به فشار بی سابقه تحریم ها در ۲ سال گذشته گفت: طی سالهای اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم، لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد.

همتی افزود: تحریم های جدید آمریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۷ و یک هفته از پس اینکه بنده مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و طی ماههای بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی و بانکها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

وی تصریح کرد: این تحریم بی سابقه ترین تحریم علیه ایران بود که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده بود.

همتی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی مان را از دست دادیم، بنابراین دولت در دو سال گذشته به شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ ۴۲۰۰ تبدیل شد. این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند منابع ارزی کشور  را بلوکه کردند و پول های ما را ندادند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: سال ۱۳۹۹ تا آبان و آذر بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه ای را برای کشور ایجاد کرده بود که بحمدالله از شرایط سخت عبور کردیم و دشمن علیرغم فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای انها به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید.

همتی با بیان اینکه دولت در سال جاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که بخش زیادی از آن در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده است، افزود: اگر این اقدام انجام نمی شد ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می شد.

وی ادامه داد: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است؛ لذا بالا رفتن قیمت ارز به دلیل محدودیت ها قطعا در افزایش قیمت ها و تورم تاثیر زیادی داشته است. 

همتی گفت: در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی هم به کشور برنگشت و البته بخش مهمی  از صادرکنندگان هم ارز خود را برگرداندند که جای تقدیر و تشکر دارد. لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می خورد قیمت ارز نیز افزایش می یابد. 

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی شد و سایر محدودیتها را اعمال نمی کرد نرخ ارز می توانست بسیار بالاتر برود. 

همتی در ادامه به تشریح مشکلات نظام بانکی پرداخت و گفت: به دلیل مسایلی اعم از بدهی های دولت و بخش های مختلف به بانک ها که از سالیان گذشته وجود داشته و نیز فشار تحریم ها، بانک های کشور که ۹۰ درصد تامین مالی کشور بر دوش آنهاست، دچار مشکل هستند.

همتی ادامه داد: علیرغم این موارد در سال جاری بالغ بر ۷۰۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها پرداخت شده است؛ ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است که از این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان وام یک میلیونی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر بوده که نقش مهمی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشت همچنین در ۹ ماهه امسال  بانکها ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده اند که ۶۰ درصد آن به سرمایه در گردش بود. 

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین انتظارات از بانک ها باید معقول و مبتنی بر واقعیت ها باشد و اگر تعادل بین منابع ورودی و خروجی بانک ها وجود نداشته باشد بانک ها دچار مشکلات عدیده خواهند شد که نظام اقتصادی کشور را خدشه دار خواهد کرد.
همتی با تشکر از حمایت های قوه قضاییه در وصول بخشی از مطالبات بانک ها از بدهکاران بانکی گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین بانک مرکزی و قوه قضاییه وجود دارد و موارد این چنینی در کمیته فرادستگاهی پیگیری می شود و تلاش ها برای وصول تمام مطالبات ادامه دارد.

http://tejaratava.ir/?p=12524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.