• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3
ارزیابی رشد یک شرکت موفق صنایع و معادنی کشور؛

ایفای سهم مهم شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

  • کد خبر : 79993
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
ایفای سهم مهم شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر
رشد و توسعه صنعت فولاد کشور همچنان ادامه دارد . با این حال هستند شرکت های جوانی که می توانند در آینده سهم مهمی از تولیدات معدنی و صنایع مربوط به این حوزه را به خصوص در بحث آهن و فولاد داشته باشد.

شاید بتوان شناخته شده ترین شرکت در این حوزه را که در طول مدت فعالیت خود توانسته رشد خوبی به ثمر برساند ،شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر دانست. این شرکت که طرح های توسعه متعددی را پیش روی خود دارد با دوری از پذیرش هزینه های ملی جدید، انجام افزایش سرمایه و علمکرد مالی خوب زیرمجموعه ها توانسته آینده نویدبخشی را برای خود رقم بزند.

جای پای محکم یک سرمایه گذار فولادی
به رغم آنکه هم اکنون در اقتصاد ایران سرمایه گذاری نسبت به دوره های گذشته در مجموع به سبب اعمال تحریم های ناجوانمردانه آمریکا بر سر دست یابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای کاهش یافته است ،با این حال چرخ تولید و نوآوری در برخی از صنایع از حرکت بازنایستاده؛ در همین بین نیز هستند صنایع و شرکت های انگشت شماری که سعی میکنند تا با برآمد از پس شرایط فعلی اقتصاد ایران مسیر توسعه را پیش روی خود هموار کنند.
یکی از این شرکت ها هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر است که در سال های اخیر با گسترش فعالیت خود توانسته افقی روشن را پیش روی سرمایه گذاران و همچنین صنعت فولاد کشور قرار دهد. بررسی امار و ارقام موجود از عملکرد این شرکت طی سال های گذشته حکایت از این واقعیت دارد که خالص ارزش دارایی های شرکت در دو سال اخیر به شکلی پیوسته و با شیبی قابل توجه رشد داشته است و هلدینگ مذکور در شرایطی به استقبال سال ۱۴۰۲ خواهد رفت که انتظار می رود با توجه به چشم انداز رشد قیمت ارز در سال آتی نسبت به سال جاری، سودآوری آن رشد بیشتری را نسبت به سال های گذشته شاهد باشد. چرا که از یک سو این شرکت جوان هم طرح های توسعه قابل توجهی دارد و هم تقاضا برای محصولات شرکت های نظیر هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در بورس کالا طی ماه های گذشته رو به افزایش بوده است.
همچنین بر اساس شنیده ها می توان انتظار داشت تا در سال آینده این شرکت پا به بازار سهام بگذارد. این هلدینگ در سال جاری در بورس تهران با عنوان «وکغدیر» در تابلوی معاملاتی بازار دوم بورس تهران درج نماد شده و انتظار می رود تا در صورت نبود مشکل در سال آتی مراحل لازم برای کشف قیمت در بازار سرمایه را طی کند.

سهم قابل توجه از زنجیره فولاد
اما فراتر از کلیات گفته شده در خصوص این شرکت سرمایه گذاری نکاتی با اهمیت در روند فعالیت هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر وجود دارد که در ادامه می توان به تفصیل از آنها یاد کرد. بررسی ها نشان می‌دهد که هلدینگ مذکور در زنجیره فولاد کشور سهمی قابل توجه دارد و از همین جهت می توان آن را جز شرکت های بزرگ در زمینه سرمایه گذاری و بهره برداری از پروژهای های مذکور به حساب آورد. بر اساس امار موجود از خود شرکت که از گزارش عملکرد آن، منتهی به ۳۰ بهمن سال جاری به دست آمده است در حال حاضر هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با توجه به پروژه های راه اندازی شده و در دست اجرا سهمی یک درصدی از تولید فولاد کشور دارد که این میزان در سال آتی به ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. این هلدینگ همچنین ۲۰ درصد از آهن اسفنجی کشور را در سال ۱۴۰۲ تولید خواهد کرد که ناشی از افزایش ۶ درصدی در ظرفیت تولید نسبت به سال جاری است. افزایشی در همین حدود در فرآورده های دیگری نظیر گندله و کنسانتره هم دیده می شود که ناشی از سهم ۲۱ درصدی تولید سنگ آهن توسط هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در زنجیره فولاد کشور است.

سود سازی؛ نقطه قوت غدیر
با این حال تمام دستاورد غدیر در زمینه افزایش ثروت سهامداران نیست. بررسی عملکرد نه ماهه شرکت‌‎های زیر مجموعه هلدینگ به خوبی نشان می دهد که این موسسه اقتصادی رو به رشد توانسته به خوبی و بر اساس پیش بینی های انجام شده طی مدت مذکور عمل کند. نگاهی به گزارش ۹ ماهه شرکت فولاد غدیر ایرانیان نشان میدهد که شرکت موفق شده طی این مدت ۷۸ درصد از مبلغ بودجه شده سودآروی خود را پوشش دهد. این رقم برای میزان تولید نیز در حدود ۷۹ درصد بوده است که حکایت از دقت برنامه ریزی و عملکرد مدیریت در شرکت دارد.
با این حال پوشش ۵۴ درصدی فروش در شرکت فولاد غدیر نی ریز آن هم تنها در سه ماه، نکته ای است که بیشتر به چشم می آید. فولاد آلیاژی ایران نیز توانسته تنها در طول ۹ ماه ۹۵ درصد سود خالص بودجه شده برای سال ۱۴۰۱ را پوشش دهد. از این رو می شود نتیجه گرفت که در پایان ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال جاری سود ساخته شده در صورت های مالی این زیرمجموعه بیشتر از میزان برآورد اولیه خواهد بود. در سایر شرکت های زیر مجموعه نیز اوضاع تقریبا به همین روال پیش می رود.
در محموع می توان گفت که هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با توجه به علمکرد زیر مجموعه های خود در صورت نهایی شدن عرضه در بورس شانس بالایی دارد تا به یکی ازشرکت های محبوب بازار سهام تبدیل شود. دلیل این امر به جز امار خوب تولید و فروش زیرمجموعه و تعداد بالای طرح های توسعه درصد تقسیم سود بالایی است که در هر یک از این زیرمجموعه ها انجام می شود. بررسی ها نشان میدهد که تنها دو زیر مجموعه غدیر در مجموع کمتر از ۹۰ درصد سود تقسیم می کنند. از این رو می تواند نتیجه گرفت که اوضاع مالی شرکت در صورت تداوم وضعیت می تواند از حیث ورود وجه نقد به آن، خوب ارزیابی شود.

هزینه پایین تامین مالی
بررسی گزارش های مربوط به هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر که به احتمال زیاد من بعد با نام وکغدیر نیز شناخته خواهد شد این است که شرکت مذکور برای پیش برد بسیاری از اهداف خود در سال های مالی پیش رو بدون آنکه هزینه مالی بالایی را متحمل شود اقدام به اعمال افزایش سرمایه در شرکت های زیر مجموعه کرده است. با توجه به تعداد بالای طرح های توسعه و اهمیت آتی آن می توان نتیجه گرفت که شرکت کم هزینه ترین راه را برای افزایش سهم خود از بازار پیدا کرده که می تواند برای سالیان متمادی در آن درآمد دلاری داشت. مضاف بر این می توان از همین رویه برداشت کرد که در صورت عرضه شدن سهام ان در آینده در صورتی که ظرفیت بیشتری برای توسعه پیش روی شرکت باشد، هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر احتمالا به مانند سال های قبل برای تامین منابع مالی خود از انتشار اوراق بدهی استفاده نخواهد کرد که خود نکته خوبی برای سهامداران بالقوه خواد بود. چرا که ضمن متحمل نشدن هزینه بالای تامین مالی در شرایط کنونی اقتصاد کشور این فرصت وجود خواهد داشت که سهامداران در آینده بدون آنکه هزینه یادشده را متقبل شوند سود بیشتری از مجامع شرکت دریافت کنند، مدیریت شرکت نیز خاطر جمع خواهد بود که در این مسیر با دادن افزایش سرمایه بیشتر تغییری در ترکیب هیات مدیره را شاهد نیست. از این رو می توان گفت که تمامی افزایش سرمایه های انجام شده برای پیشبرد اهداف اقتصادی شرکت بازی بردبردی است که هم سهامداران کنونی را منتفع می کند و هم سهامداران آتی را از این جهت راضی خواهد کرد. البته این مسئله منافی ان نیست که با به سود نشستن هرچه بیشتر طرح ها و کشف قیمت در بازار سهام منافع تامین مالی از بازار سرمایه نیز برای شرکت محفوظ خواهد ماند.

http://tejaratava.ir/?p=79993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.