• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ص)

  • کد خبر : 77403
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

با هدف ایجاد زمینه‌ همکاری‏های متقابل؛ استفاده از توانایی‌های علمی و اجرایی طرفین به‌ منظور ایجاد گفتمان مشترک؛ ارتقاء کیفیت فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی مورد نیاز صنعت بیمه کشور و حوزه مالی اسلامی و توسعه تعاملات بین المللی پژوهشکده در حوزه مالی اسلامی و صنعت بیمه با اولویت کشورهای منطقه؛ تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ص) امضا شد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، طی نشستی با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، اعضای شورای فقهی صنعت بیمه، مدیران ارشد پژوهشکده بیمه، حجت الاسلام دکتر رضایی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ص)، حجت الاسلام دکتر پناهی مدیرگروه اقتصاد پژوهشگاه، حجت‌الاسلام کاظمی معاون پژوهشی پژوهشگاه، دکتر رحمانی مدیر گروه مدیریت و آینده‌پژوهی، حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبعلی برجی عضو شورای فقهی صنعت بیمه و رئیس مدرسه عالی فقه تخصصی جامعه‌المصطفی، دکتر ملکی مسئول هم‌افزایی بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌ها و حجت الاسلام مرادی مسئول ارتباطات علمی و گفتگوی ادیان پژوهشگاه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو مجموعه به امضا رسید.

به موجب این تفاهم‌نامه، طرفین در زمینه «تألیف، تدوین، ترجمه و انتشار منابع، متون، کتب، اسناد علمی، طرح‌های تحقیقاتی، مقالات، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی به ویژه در حوزه مالی اسلامی، فقهی و حقوقی بیمه و توسعه تکافل در داخل و خارج از کشور»، «برگزاری شورای فقهی صنعت بیمه»، «تقویت و توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی پژوهشکده در حوزه مالی اسلامی به ویژه صنعت بیمه با اولویت کشورهای منطقه و در راستای بهره‌گیری از توان بالقوه آن‌ها جهت آموزش حرفه‌ای در حوزه بیمه»، «طراحی و برگزاری آزمون‌ها و دوره‎ها و کارگاه‏های آموزشی، حرفه‎ای و تخصصی مشترک در حوزه صنعت بیمه اعم از داخلی و بین‏المللی»، «حمایت مادی/ معنوی، هدایت، همکاری و مشارکت در زمینه تدوین پایان‌نامه‌های کارشناسی ‌‌ارشد و رساله‏های دکتری طلاب پژوهشگاه و چاپ مقالات مستخرج از پایان‏نامه‏ها براساس ضوابط و مقررات مربوطه»، «تشکیل هسته‌های کارشناسی، گروه‏های تخصصی، گروه‏های تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه های مالی اسلامی وصنعت بیمه»، «معرفی و نشر آثار و محصولات علمی و تسهیل در ایجاد پیوند‏های(لینک‏های) اطلاع‌رسانی طرفین با روش‌های مناسب براساس ضوابط و مقررات مربوطه»، «طراحی و برگزاری کلیه رویدادهای علمی نظیر همایش‌‌ها، کنفرانس، سمینار، پنل، سخنرانی، نشست علمی اعم از دوره‌ای، نمایشگاه‌های تخصصی، جشنواره‌ها و دیگر فعالیت‌های علمی مورد توافق طرفین در حوزه‌های مالی اسلامی و صنعت بیمه در سطح ملی و بین‌المللی»، «بهره‌گیری از اساتید، متخصصین، کارشناسان و پژوهشگران معرفی شده از سوی طرفین جهت حضور در همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و نظایر آن»، «معرفی مدرسان و اعضای هیأت علمی واجد شرایط برای تدریس دروس مورد نیاز در حوزه‌های مالی اسلامی و صنعت بیمه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه»، «اعطای فرصت‌های مطالعاتی به طلاب، دانشجویان، استادان و مهمانان خارجی پژوهشگاه و پژوهشگران پژوهشکده در زمینه‌های مورد توافق با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه»، «بازدید اعضای هیأت علمی و مدیران دو مجموعه از امکانات طرفین در حدود ضوابط و مقررات»، «فراهم‌سازی امکان استفاده از تجربیات متقابل در تمامی زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مستندسازی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سازمان و انتقال تجربیات مرتبط بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه»؛ «استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در راستای توسعه روابط بین‌الملل پژوهشکده بیمه» همکاری و مشارکت خواهند داشت.
در نشست امضای تفاهم‌نامه که روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در محل این پژوهشگاه در شهر قم برگزار شد، دکتر عسگری ضمن ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت¬های اخیر پژوهشکده بیمه در حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد؛ پس از برگزاری اولین جلسه با پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌، فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشکده بیمه افزایش چشمگیری داشته و با سفر به کشور مالزی به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در صنعت تکافل، یادداشت تفاهم‌ با دانشگاه اینسیف مالزی  (INCEIF) و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی  (IIUM) و توافق‌نامه با انجمن تکافل مالزی  (MTA) به امضا رسید که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های این کشور داشت.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به برنامه کشور مالزی در راستای افزایش فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه مالی طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ میلادی با شعار جهانی¬سازی صنعت مالی اسلامی، به بیان نکاتی در خصوص تفاهم¬نامه میان پژوهشکده و جامعه المصطفی پرداخت. وی حمایت از پایان‌نامه‌ها را یکی از حوزه¬های مورد تفاهم میان دو مجموعه برشمرد و افزود؛ پژوهشکده بیمه، طرح¬های پژوهشی در حوزه مطالعات اسلامی بیمه و اقتصاد و بیمه را مورد حمایت معنوی و مالی خود قرار خواهد داد. همچنین برگزاری همایش‌های مشترک از دیگر زمینه‌های همکاری دو مجموعه خواهد بود و با ارتباط و همکاری با نمایندگی‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌ در خارج از کشور می¬توان از امکانات این مجموعه به خصوص در کشورهای همسایه استفاده کرد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر رضایی امضای تفاهم¬نامه با پژوهشکده بیمه را آغازی برای توسعه همکاری¬های دو مجموعه دانست و خاطرنشان کرد؛ پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی دارای‌ ۲۰ مرکز در داخل کشور و حدود ۱۲۰ مرکز در ۷۰ کشور دنیا و شامل ۵ پژوهشکده می‌باشد. پژوهشکده مطالعات اسلامی دارای ۷ گروه علمی، پژهشکده علوم انسانی اسلامی دارای ۸ گروه علمی از قبیل علوم سیاسی، تربیتی و روانشناس، پژوهشکده مطالعات سازمانی که تحقیقات سازمانی و توسعه¬ای در آن صورت می¬پذیرد، پژوهشکده ادیان و فِرق که در آن ادیان ابراهیمی، ادیان شرقی و فِرق نوپدید مورد مطالعه قرار می¬گیرد و پژوهشکده اسلام و غرب که در حوزه غرب و دیدگاه‌های اسلامی مطالعات صورت می¬پذیرد.
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود؛ تدوین برنامه آموزشی، علمی و عمومی از اموری است که در این پژوهشگاه بین‌المللی صورت می¬پذیرد. این پژوهشگاه متشکل از دو اداره کل تدوین متون درسی و اداره کل ترجمه و بازتولید آثار است. در اداره کل تدوین متون درسی تمامی متون درسی دانشجویان المصطفی از دوره تمهیدی تا دوره پسادکتری تدوین می¬شود و شامل هزار متن درسی می¬باشد گرچه از سایر تالیفات دیگر به‌جز تالیفات پژوهشگاه نیز برای آموزش در جامعه المصطفی استفاده می¬گردد. همچنین متونی برای آموزش زبان فارسی در این پژوهشگاه به رشته تحریر درآمده است که حدود ۳۰ دانشگاه داخلی برای آموزش زبان فارسی از این متون بهره می¬برند. در اداره کل ترجمه و بازتولید آثار نیز آثار موجود در پژوهشگاه از ۵ قطب زبانی و حدود ۴۰ زبان دنیا، برای استفاده بین¬المللی ترجمه و بازتولید و برای مراکز بین‌المللی ارسال می‌شود¬.
همچنین بخش گفت‌وگوی فرهنگ¬ها و ادیان از دیگر بخش‌های فعال در این پژوهشگاه است که با سایر کشورها گفتمان و مباحثه دارد. در بخش دانشنامه‌نگاری نیز دانشنامه¬های استاندارد تدوین می¬شود و اغلب تخصص حوزوی در این دانشنامه¬ها مورد توجه قرار دارد.
در ادامه حجت الاسلام دکتر پناهی مدیرگروه اقتصاد پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تصریح کرد؛ در این پژوهشگاه دروس کم نظیری مانند واسطه¬های مالی غیربانکی و جغرافیای مالی کشورهای اسلامی برای دانشجویان ارائه شده است و بیمه موضوعی است که در آینده¬ نزدیک با عنوان اسلامی فراگیر خواهد شد و امید است که بتوانیم در این حوزه برای رسیدن به اهداف اسلامی با پژوهشکده بیمه همکاری داشته باشیم.
پس از آن حجت الاسلام مرادی مسئول ارتباطات علمی و گفت‌وگوی ادیان پژوهشگاه، بحث¬هایی از قبیل کرامت و عدالت اجتماعی و ضمانت اجتماعی در اسلام را مستقیما با موضوع بیمه در ارتباط دانست و پیشنهاد تاسیس هیئت اندیشه‌ورز بین‌المللی را ارائه کرد تا به واسه آن علاوه بر بازنشر متون پژوهشکده بیمه، نیازسنجی‌های لازم برای پژوهشکده بیمه در حوزه بین‌المللی در کشورهای هدف انجام پذیرد. وی همچنین آمادگی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برای همکاری با پژوهشکده بیمه در این راستا را اعلام نمود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر برجی نیز با تشریح فعالیت‌های مدرسه فقه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تصریح کرد؛ این مدرسه می‌تواند در زمینه نگارش پایان‎نامه در حوزه بیمه اسلامی به  پژوهشکده بیمه کمک نماید. پژوهشگاه المصطفی علاوه بر موضوعات اقتصاد اسلامی می‌تواند موارد مد نظر پژوهشکده بیمه که نیازمند نگارش پایان¬نامه در آن حوزه است را به موضوعات پایان¬نامه خود اضافه نماید. وی با استقبال از پیشنهاد تشکیل هیئت اندیشه ورز تاکید کرد؛ در حال حاضر در شورای فقهی بیمه مرکزی نیز به دنبال ابعاد دیگری در حوزه تکافل هستیم و این هیئت می‌تواند در این حوزه کمک کننده باشد.
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در بخش پایانی سخنان خود به جمع‌بندی موارد مطرح شده پرداخت و افزود؛ تفام‌نامه تنظیم شده بسیار جامع و در بر گیرنده تمامی نکات مد نظر طرفین است. وی با اشاره به امکانات ارتباطی بسیار مناسب پژوهشگاه، تکافل را امنیت‌آفرین و جهان را در جستجوی امنیت دانست و با برشمردن پژوهشگاه به عنوان پل ارتباطی میان پژوهشکده بیمه و حوزه¬های علمیه، محورهای پیشنهادی و دارای اولویت جهت تمرکز بر اولویت‌ها و تحقق اهداف مد نظر ارائه کرد. از جمله مهمترین محورهای پیشنهادی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برای همکاری دو مجموعه در سال ۱۴۰۲  می‌توان به ۱٫  برگزاری همایش مشترک و دعوت از مهمانان خارجی ۲٫ انجام طرح پژوهشی مشترک با عنوان «توسعه علوم بیمه¬ای و ارتباط با مباحث گفتمانی و اسلامی ۳٫ هدفگذاری نگارش ۱۰ پایان¬نامه در سال آینده با همکاری پژوهشکده علوم انسانی و اسلامی یا مدرسه قرآن و اقتصاد این پژوهشگاه و شعب خارجی در لبنان، اندونزی، لندن و هند و ۴٫ تمرکز دبیرخانه شورای فقهی بیمه در پژوهشگاه جامعه‌المصطفی جهت ارتباط با اندیشمندانی از حوزه اشاره کرد.

http://tejaratava.ir/?p=77403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.