• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
4
توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صورت پذیرفت؛

انعقاد تفاهم‌نامه تامین مالی و حمایت از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور

  • کد خبر : 69939
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
انعقاد تفاهم‌نامه تامین مالی و حمایت از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور
مراسم انعقاد تفاهم‌نامه تامین مالی و حمایت از ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان و‌ فناور توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران با اختصاص تسهیلات پنج میلیارد ریالی، با حضور آقایان سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

علیرضا ملاحتی – به گزارش تجارت آوا، در این مراسم ابتدا مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به تشریح عملکرد این بانک پرداخت و با اشاره به اینکه روزانه ۹ هزار افتتاح حساب جدید داریم، گفت: سالانه سه میلیون وام قرض‌الحسنه توسط بانک مهر ایران انجام می شود.
سعید شمسی نژاد با بیان اینکه سقف تسهیلات قرض الحسنه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: همچنین براساس تفاهم‌نامه با معاونت ریاست جمهوری سقف تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت های کوچک به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
او با تاکید بر اینکه سفته الکترونیک در بانک مهر ایران اجرایی شده است، اظهار کرد: همچنین توثیق سهام به عنوان مقدمه انتشار اوراق قرضه الحسنه را اجرایی کرده ایم و این اوراق تا ماه آینده با مجوز سازمان بورس عرضه می شود.
وی افزود: راه اندازی یک سوپر اپلیکیشن در دست اجرا داریم که فاز اول آن هفته آینده شروع بکار می کند و بعد کم کم تکمیل می شود، همچنین برنامه افزایش سرمایه بانک تا ده هزار میلیارد تومان در دستور کار داریم.
شمسی نژاد با اشاره به اینکه در راستای شعار سال به هزار شرکت قرض الحسنه تسهیلات خواهیم داد، گفت: این تسهیلات برای سرمایه در گردش بانک ها اجرایی می شود و همچنین همکاری در موضوع تولید و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دنبال خواهد شد.

مصباحی مقدم رییس شورای فقهی بانک مرکزی نیز با بیان اینکه قرض‌الحسنه یک خدمت اجتماعی برای محرومیت زدایی است، گفت: این خدمت می تواند در تامین مسکن محرومان موثر باشد و همچنین خدمتی مردمی در راستای تحقق عدالت است.
او با تاکید بر اینکه نکول پرداخت در تسهیلات قرض‌الحسنه وجود ندارد و تنها نکول تاخیر دارد، اظهار کرد: بانک ها با پرداخت قرض الحسنه به سمت حذف ضامن می توانند حرکت کنند و تسهیل کننده حذف کارمزد است، بنابراین نباید جلوی دست و پای بانک هایی که قرض الحسنه پرداخت می کنند را گرفت به همین دلیل سپرده بانک های این چنینی نزد بانک مرکزی نباید افزایش یابد.

معاون فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قرض الحسنه باید در جای خودش استفاده شود، گفت: با توجه به اینکه در حوزه علم و فناوری ارزش افزوده چند صد درصدی وجود دارد حوزه علم و فناوری است بنابراین اگر نظام بانکی چند سال برای یک موتور مولد ثروت را توسعه می دهد تامین مالی کند اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد و بازخورد ثروت آفرینی دانش بنیان به نظام بانکی هم بر می گردد.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه امسال بانک مهر ایران با کمک پارک پردیس در تامین مالی دانش بنیان انجام می شود، گفت: ۸۰۰ وام دانش بنیان به شرکت های مستقر در پارک های فناوری موفق و ۲۰۰ فقره برای شرکت های دانش بنیان پارک پردیس  تخصیص داده خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در بانک مرکزی از وام های خرد و قرض الحسنه حمایت خواهیم کرد، گفت: بانک های قرض الحسنه از نظر ترازنامه و صورت های مالی نسبت به سایر بانک ها وضعیت بهتری دارند زیرا معوقاتی ندارند و شرایط نقدینگی آنها هم مناسب است.
صالح آبادی با بیان اینکه در بانک مرکزی ارائه خدمات غیر حضوری را دنبال کرده ایم، گفت: ضرورتی ندارد مردم برای دریافت وام خرد به بانک ها مراجعه کنند.
او افزود: در بحث وثایق وام های خرد باید تسهیلات ایجاد شود و از آنجایی که ریسک نکول وام های قرض الحسنه پایین است به همین دلیل دستورالعملی ارائه شده که برای وام های خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان امکان وثیقه سهام و…دیده شده و در تسهیلات کمتر هم احتمال اینکه سیم‌کارت فرد به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود وجود دارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد وظیفه تامین مالی دولت را دارد، گفت: همچنین پشتیبانی از تامین مالی عام اقتصاد کشور را داریم و از این رو از ابزارهای مالی همچون مالیات برای ایجاد جذابیت برای شرکت های دانش بنیان استفاده کردیم و نگاه تامین مالی دولت از طریق شرکت های دانش بنیان نداریم.

خاندوزی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد شده که در بخش های اقتصادی که رکود وجود دارد حمایت مالیاتی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: به طور قطع وقتی بخشی از اقتصاد با معافیت مالیاتی رونق می گیرد برای دولت هم منافعی ایجاد می کند.
او با تاکید بر اینکه سیاست ما حمایت از تولید است و ۵ درصد تخفیف مالیات در عملکرد برای تولیدکنندگان لحاظ شده است،تصریح کرد: بانک ها سهم زیادی در تامین مالی کشور دارند و امروز استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه برای دانش بنیان اهمیت ویژه ای دارد که نقطه شروع برای روش های تامین مالی تولید است.

http://tejaratava.ir/?p=69939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.