• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

امکان ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی و خودمالکان تقویت‌ می شود

  • کد خبر : 38307
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
امکان ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی و خودمالکان تقویت‌ می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس آمار، سالانه ۲۰ درصد ساخت و ساز کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های لازم را برای افزایش این میزان از بخش خصوصی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی وضعیت پیشرفت و اقدامات انجام شده نهضت ملی مسکن با تاکید بر زمین که ۲۳ آبان با حضور معاونان وی در ساختمان دادمان و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها به شکل ویدئوکنفرانسی برگزار شد، بر رفع مشکلات برخی از استان‌ها در تامین اراضی موردنیاز نهضت ملی مسکن، تسریع در صدور پروانه و تسهیل در ساخت و ساز با مشارکت استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و تعیین سازنده‌ها، تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در مشارکت با معاونان و مدیران ستادی و همچنین سایر دستگاه‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن اهتمام داشته باشند، گفت: تلاش‌های فراوانی توسط سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و معاونان در تکمیل بانک زمین، تغییر کاربری‌ها و الحاق‌های اراضی موردنیاز اجرای نهضت ملی مسکن انجام شده است که این تلاش‌ها تا حصول به نتیجه تداوم دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن تاکید بر اینکه مدیران راه و شهرسازی اجرای نهضت ملی مسکن و خودمالکی را در برنامه اولویت‌دار خود قرار بدهند، افزود: در حال حاضر و بر اساس آمار، سالانه ۲۰ درصد ساخت و ساز کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های لازم را برای افزایش این میزان از بخش خصوصی خواهد داشت.

قاسمی تصریح کرد: در قانون جهش تولید مسکن و تسهیلاتی که به اجرای نهضت ملی مسکن تعلق گرفته است، حمایت از بخش خصوصی در تولید مسکن پیش‌بینی شده است و ما نیز در وزارت راه و شهرسازی بر آن تاکید ویژه داریم.

تاکید بر نقش تسهیل‌کنندگی دولت در ساخت‌وساز

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه باید کم کردن بار دولت در بخش مسکن در اولویت‌های بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی باشد، توضیح داد: حتی‌المقدور ساخت و ساز به خود مردم واگذار شود و دولت در این کار تسهیل‌کننده باشد. تجربه‌های مثبت مسکن مهر و اقدام ملی مسکن که کار مثبتی در کشور بود، حتما در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار بگیرد. همچنین معایب اجرای مسکن مهر در کشور در ساخت‌وسازهای جدید مورد نظر باشد تا از آنها بهره‌مندی کامل انجام بشود.

واحدهای باقیمانده مسکن مهر هرچه سریعتر تعیین‌تکلیف شود

قاسمی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در سفرهای استانی به عنوان مشکلات مردم مطرح می‌شود عدم تکمیل واحدهای مسکونی مهر است، خاطرنشان کرد: در سفر به استان‌های اردبیل، زنجان، سمنان، بخشی از مشکلات مردم مربوط به عدم تکمیل واحدهای مسکن مهر بود که باید حل‌وفصل شود. همچنین موضوع تعاونی‌ها و مشکلاتی که برخی از تعاونی‌ها برای ساخت و ساز ایجاد کردند نیز از دیگر موضوعاتی است که بر حل آن تاکید داریم.

امکان ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی و خودمالکان تقویت‌ شود

وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا دولت کمتر درگیر مسائل ساخت و ساز شود و با حمایت بخش خصوصی و حمایت از خودمالکان امکان ساخت و ساز برای متقاضیان تسهیل شود.

وی تصریح کرد: دولت نمی‌تواند در مقابل مشکلاتی که در زمینه مسکن در کشور وجود دارد و اینکه سهم مسکن در معیشت خانوار، هزینه زیادی است که در تاریخ گذشته بی‌سابقه است، بی‌تفاوت بماند و همه دولت‌ها نیز در برابر مشکلات مسکن و حل آن مسئولیت داشتند.

دولت از اقشار کم‌درآمد نیازمند مسکن حمایت می‌کند

قاسمی گفت: هم‌اکنون اگر سامانه نهضت ملی مسکن برای تمامی شهرها باز شود بیش از ۴ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام خواهند کرد. برآوردها نشان می‌دهد که ۴ میلیون متقاضی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند افرادی هستند که از طریق بخش خصوصی امکان صاحب خانه شدن را ندارند و این کار را دولت بر حسب وظیفه در خصوص تامین مسکن کم‌درآمدها انجام می‌دهد. این‌ها حاکی از آن است که در تعداد فراوانی متقاضی در دهک‌های پایین درآمدی وجود دارد که جز با روش‌هایی که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده است امکان صاحب خانه شدن ندارند که دولت در این خصوص مسئولیت دارد.

قاسمی بر تعامل مناسب مدیران کل راه و شهرسازی و استانداران با شهرداری‌ها برای ارایه به موقع پروانه ساختمان برای تسهیل در اجرای نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: مدیران راه و شهرسازی در خصوص تامین زمین، تسهیل در صدور پروانه در تعامل با شهرداری و تعیین سازنده، هرچه سریعتر اقدام کنند

قاسمی اعلام کرد: مدیران کل راه و شهرسازی در مدت زمان یکماه باید در خصوص حل مساله زمین و شروع عملیات اجرایی در استان‌ها خود اهتمام داشته باشند.

مسئولیت اصلی در اجرای نهضت ملی مسکن در استان‌ها برعهده مدیران راه و شهرسازی است

عضو کابینه دولت سیزدهم خطاب به معاونان خود در حوزه مسکن و ساختمان، شهرسازی و معماری، شهرهای جدید، و سازمان ملی زمین و مسکن بر حل مسائل سیاستگذاری و اجرایی نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: مسئولیت اصلی برای اجرای نهضت ملی مسکن در حل مسائل زمین، تسهیل در صدور پروانه و تعیین سازنده برعهده مدیران کل راه و شهرسازی با پشتیبانی ستاد وزارتخانه است. همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، مجوزهای لازم را در خصوص خصوص حل مسائل زمین در تعامل با استانداران حل‌وفصل کنند.

وی با یادآوری این مطلب که نهضت ملی مسکن یکی از موضوعات بسیار مهم برای مردم و دولت است و باید تمامی دست‌اندرکاران به این موضوع توجه ویژه نشان بدهند، اعلام کرد: دولت و مجلس تصمیم گرفته است که نهضت ملی مسکن و احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی دولت سیزدهم را اجرایی و عملیاتی کند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران ارشد ستادی و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کرد: موضوع مسکن در کشور جدی است و باید تحولی در ساخت و ساز ایجاد شود. در این باره، فرصت زیادی وجود ندارد و ما مسئولیت داریم تا پیشرفت پروژه‌ها را گزارش دهیم.

قاسمی گفت: هم‌اکنون بخشی از اراضی مناسب برای ساخت‌وساز در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. بخشی ار اراضی نیز نیاز به تغییر کاربری دارند که باید در استان‌ها به سرعت انجام شوند و بخشی از اراضی نیز نیاز به الحاق دارند که موارد قانونی این کار به سرعت انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اراضی سایر دستگاه‌ها نیز برای اجرای نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعلام کرد: هم‌اکنون با برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها در خصوص زمین توافقاتی انجام شده است که می‌تواند در اجرای نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

قاسمی همچنین گفت: طرح اقدام ملی مسکن در قانون جهش تولید مسکن ادغام شده است تا بتواند از مزیت‌های آن استفاده کند. همچنین واحدهای مسکونی مهر باقیمانده نیز باید به زودی تعیین‌تکلیف شود و مردم نباید آسیب ببینند و مسائل مردم در حوزه مسکن باید حل شود.

وی در پایان بر اقدام جدی و جهادی برای حل مشکلات مسکن مردم و شروع عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن تاکیدی دوباره کرد.

http://tejaratava.ir/?p=38307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.