• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

امسال ۳ ردیف باقیمانده گازی فاز ۱۴پارس جنوبی راه اندازی و تکمیل می شود

  • کد خبر : 52489
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
امسال ۳ ردیف باقیمانده گازی فاز ۱۴پارس جنوبی راه اندازی و تکمیل می شود

معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایدرو اعلام کرد : در سال جاری با ادامه عملیات، راه اندازی ۳ ردیف گازی باقیمانده پروژه عظیم فاز ۱۴ پارس جنوبی به اتمام می رسد .

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایدرونیوز، علی نبوی گفت :  با  راه اندازی  این ردیف های  گازی  فاز ۱۴ پارس جنوبی ، میزان تولید گاز به ۲ میلیارد فوت مکعب درروز خواهد رسید.

نخستین ردیف گازی  فاز ۱۴ پارس جنوبی اسفند سال گذشته با ظرفیت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب به بهره برداری رسیده است.

نبوی در ادامه با اشاره به اینکه ایدرو در پی اعتماد وزارت نفت، به عنوان لیدر کنسرسیوم تماما ایرانی این پروژه عظیم با هدف ارتقاء توان ساخت داخل و بنا به بلوغ سازندگان داخلی نسبت به اخذ مشارکت سازندگان توانمند داخلی از جمله شرکت های دانش بنیان  اقدام کرده است ، افزود: تا کنون میانگین مجموع استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخل کشور در بخش های مختلف طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی  به بیش از ۶۸ درصد رسیده است.

 رئیس هیات عامل سازمان گسترش در خصوص حداکثر استفاده از توان تولیدی  و خدماتی داخل کشور گفت: داخلی سازی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل بخش های چهارگانه سکوهای دریایی ، خطوط لوله دریایی ، پالایشگاه خشکی و حفاری دریایی می باشد.

به گفته معاون وزیر صمت  در بخش سکوها درصد سهم ایرانی محقق شده ۷۴ درصد ، در بخش خطوط لوله این میزان ۴۶ درصد و در بخش خشکی ۷۴ درصد و در بخش حفاری ۶۰  درصد  است و در مجموع ایرانی ترین فاز پارس جنوبی اجرا شده است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش از جمله موارد  استفاده از توان داخل را حجم انبوه ۳۰ هزارتنی اسکلت فلزی ( استیل استراکچر) فاز ۱۴ پارس جنوبی بر شمرد که تماماً با سفارش گذاری به سازندگان داخلی ساخته شد. مبدل های حرارتی، مخازن تحت فشار، دیگ های بخار، برج ها، کولرهای هوائی، بویلر ها، پمپ های صنعتی(سانتریفیوژ و کرایوژنیک)، توربو کمپرسورهای صادرات گاز، ترانس های فشار قوی و…. نیز از انواع تجهیزات دیگری است که با استفاده از توان ساخت داخل تهیه و تامین شده است.

لازم به ذکر است پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با مبلغ ۵.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری  با هدف تولید  روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین ، ۷۷ هزار بشکه میعانات وتولید روزانه۲۹۰۰ تن گاز مایع ، ۲۷۵۰ تن خوراک پتروشیمی و ۴۰۰ تن گوگرد با کار فرمایی مجموعه وزارت نفت (شرکت نفت و گاز پارس) و پیمانکاری کنسرسیوم کاملاً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و  با پیشرفت بیش از ۹۱ درصدی در آستانه تکمیل است.

http://tejaratava.ir/?p=52489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.