• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

اقساط حمایتی در تسهیلات مسکن دولتی

  • کد خبر : 37988
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
اقساط حمایتی در تسهیلات مسکن دولتی

دولت بنا دارد برای کاهش اقساط تسهیلات ساخت مسکن یک میلیون واحدی، از ساز و کار ویژه بانک مسکن در محاسبه اقساط تسهیلات مسکن، استفاده کند.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سقف تسهیلات ساخت مسکن در طرح دولت سیزدهم برای احداث یک میلیون واحد مسکونی، در تهران به ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، در مراکز استان­ها به ۳۵۰ میلیون، در سایر شهرها به ۳۰۰ میلیون و در روستاها نیز به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

تسهیلات جدید با این حال، دارای اقساط ماهانه بیشتر برای بازپرداخت، نسبت به سقف قدیم تسهیلات است و این موضوع اکنون برای دولت به عنوان یک مسئله مطرح است تا در قالب برنامه حمایتی، اقساط ماهانه این تسهیلات را برای خانوارهای جامعه هدف، قابل پرداخت کند.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد، از آنجا که مجموع طول دوران مشارکت مدنی ساخت و بازپرداخت تسهیلات در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی، بیش از ۱۵ سال به طول می­انجامد، یکی از برنامه ­های ما، دسته ­بندی زمانی این دوره به چند مقطع ۳ تا ۶ ساله است تا در هر مقطع، اقساط این تسهیلات به صورت پلکانی از سطح کم به سطح زیاد تغییر کند.

محمودزاده تصریح کرد، برنامه دولت در شورای عالی مسکن، تنظیم مبالغ اقساط تسهیلات ساخت مسکن تا حداکثر ۵۰ درصد درآمد خانوارها است که البته برای خانوارهای دهک ­های حمایتی نیز برنامه­ هایی از جمله کمک های بلاعوض دستگاه های حمایتی را در دستور کار داریم که بعد از نهایی شدن جزئیات و ابعاد آنها در شورای عالی مسکن، به اطلاع کامل متقاضیان مسکن یک میلیون واحدی خواهیم رساند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، برنامه ­ای که دولت برای اقساط در استطاعت در تسهیلات ساخت مسکن دنبال می­ کند براساس ساز و کار ویژه محاسبه اقساط تسهیلات در بانک مسکن است. بانک مسکن به دو شکل اقساط تسهیلات مسکن را برای مشتریان خود محاسبه می­کند. شکل اول، اقساط ساده است که میزان آن در طول دوره بازپرداخت بدون تغییر است. شکل دوم اما محاسبه پلکانی است که این فرمول به شکل منعطف و براساس توان اقتصادی تسهیلات گیرنده ­ها، اقساط را محاسبه می­ کند. در این فرمول، اقساط ماهانه تسهیلات برای سال­ های اول بازپرداخت تسهیلات، پایین­ تر است و متناسب با گذر زمان، این مبلغ افزایش پیدا می­ کند تا به تناسب افزایش دستمزد خانوارها در طول زمان، اقساط در استطاعت افراد باقی بماند.

بانک مسکن بیشترین سهم در پرداخت تسهیلات مسکن در شبکه بانکی را دارد و تجربه این بانک در مدل­ های حمایتی از خانوارها در بخش تامین مالی مسکن، بیش از هر بانک دیگری است.

http://tejaratava.ir/?p=37988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.