• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

اقتصاد ۱۴۰۰ در مسیر امید/ شرایط به نفع کشور تغییر می‌کند

  • کد خبر : 18079
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
اقتصاد ۱۴۰۰ در مسیر امید/ شرایط به نفع کشور تغییر می‌کند

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد سال جدید آرام آرام شاهد کم شدن تحریم‌ها باشیم که در نتیجه آن شرایط به نفع کشور تغییر خواهد کرد.

حمید کفشکنان، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره راه‌های جلوگیری از روی دادن ابرتورم در سال ۱۴۰۰ با توجه به کسری بودجه و قابلیت رشد نقدینگی گفت: رشد اقتصادی در حال حاضر مثبت ارزیابی می‌شود، اما این شرایط نسبت به وضعیت قبلی خود چنین شده است. به این معنا؛ شرایط اقتصادی به قدری رو به وخامت گذاشته بود که اقدامات پس از آن نسبت به قبل مثبت دیده شد و در واقع شیب منفی را شاهد نبودیم.

وی در ادامه ابراز کرد: بحث دیگر به تحولات در عرصه سیاست خارجی برمی‌گردد که بر رشد اقتصادی خواه ناخواه موثر واقع شده است. پس از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا با وضعیتی روبرو شدیم که حداقل شاهد تحریم‌های جدید از سوی این کشور نبودیم و در نتیجه آن امید به آینده و احیای برجام بیشتر شد و این مسئله هم تاثیر قابل توجهی بر  رشد اقتصادی مثبت به جای گذارد.

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص ادامه روند مورد اشاره اظهار داشت: مسئله‌ای که بیشترین تاثیر را بر وخامت اقتصادی کشور گذارده، بحث تحریم‌ها و کنار گذاشتن برجام از سوی آمریکا و عمل نکردن به تعهدات در این خصوص توسط برخی کشورهای غربی و بلوک شرق (چین و روسیه) است. به عبارتی دیگر؛ مهم ترین عاملی که می‌تواند بر ادامه رشد اقتصادی مثبت تاثیر بگذارد و به نوعی شرط لازم این داستان به حساب آید، تعامل کامل در فضای بین الملل با دیگر کشورها است.

کفشکنان در این رابطه اضافه کرد: شرط اول برای پیشرفت در این مسئله در درجه اول کاهش تحریم‌ها است زیرا چنانچه این مسئله محقق شود، زمینه برای مدیریت اقتصاد آماده خواهد شد و  تاکیدات رهبری که بارها اشاره داشتند باید نگاه به داخل داشته باشیم و تولید را مورد تقویت قرار دهیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اجرا در آوریم، تحقق خواهد یافت.

وی درباره اقتصاد سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: نقطه امید سال ۱۴۰۰ این است که تلاش‌مان را به کار بندیم تا فضای بین‌الملل را به نفع خود تغییر دهیم. بازار در حالت انتظار و امید بهبود شرایط به سر می‌برد و به همین دلیل است که قیمت ارز تقریبا نه پایین آمده و نه بالا رفته، بنابراین به نظر می‌رسد سال جدید آرام آرام شاهد کم شدن تحریم‌ها باشیم که در نتیجه آن شرایط به نفع کشور تغییر خواهد کرد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه تصریح کرد: سال ۱۴۰۰، سال تصمیمات سخت به حساب می‌آید و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم، این است که چنانچه موفق نشویم از فضای به وجود آمده در لحظه درست استفاده به عمل آوریم، احتمال از بین رفتن فرصت‌ها وجود دارد.

http://tejaratava.ir/?p=18079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.