• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفت:

افتتاح پروژه واسطه سنگین آلومینای جاجرم با اعتبار بالغ بر هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال

  • کد خبر : 87679
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۳۲
افتتاح پروژه واسطه سنگین آلومینای جاجرم با اعتبار بالغ بر هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال
همزمان با ولادت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) پروژه واسطه سنگین شرکت آلومینای ایران با حضور دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر حسین نژاد استاندار خراسان شمالی، دکتر شه بخش سرپرست شرکت آلومینای ایران و جمعی از مسئولین کشوری و استانی راه اندازی شد.

محمد رضا حیدر مجری پروژه واسطه سنگین،  در جریان این بازدید اظهار داشت: پروژه واسطه سنگین بوکسیت، از پروژه های زیربنایی شرکت آلومینای ایران است که مطالعات آن از پانزده سال قبل با مشارکت خبرگان صنعت و دانشگاه شروع شد و پس از انجام تست های آزمایشگاهی، پایلوت و مطالعات فنی اقتصادی، جهت پیش فرآوری بوکسیت های کم عیار مناسب تشخیص داده شد.
وی افزود: فاز اجرایی این پروژه، با پیگیری مهندس زارع از دو سال پیش شروع شد و با جذب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در قالب پیمان EPC اجرایی شد.
وی با اشاره به چالش های تأمین بوکسیت در ایران خاطرنشان کرد: با کاهش ذخایر مرغوب بوکسیت، نیاز به روش‌های فناورانه‌ای است که بتوان از بوکسیتهای کم عیار نیز برای تولید آلومینا به روش بایر استفاده کرد که بخشی از این هدف با اجرای این طرح محقق شد.
این پروژه فاقد ارزبری بوده و تمامی مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، توسط شرکت‌های دانش بنیان  بومی سازی شده است.
مهندس حیدر افزود: هزینه های پیش فرآوری،  به مراتب کمتر از هزینه های فرآوری مواد معدنی است و با بهره برداری از این طرح، ضمن صرفه جویی  ۷۱۷ میلیارد ریال در سال، برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
مجری پروژه واسطه سنگین، کاهش مصرف سود سوز آور، افزایش درجه همگن سازی بوکسیت،  کاهش میزان غبارات،  کاهش میزان نمک محلول فرآیند و کاهش رسوبات واحد انحلال را از دستاورد‌های این طرح برشمرد و گفت: با توسعه این روش در  معادن دوردست و ارسال کنسانتره بوکسیت به جاجرم،  ضمن کاهش هزینه های حمل و نقل و ایجاد اشتغال منطقه ای می توان گام مهمی در تامین پایدار خوراک مجتمع آلومینای جاجرم از ذخایر کم عیار بوکسیت برداشت.

http://tejaratava.ir/?p=87679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.