• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

افتتاح پالایشگاه نفت فوق‌سنگین «پاسارگاد» قشم با حضور رئیس جمهور

  • کد خبر : 43788
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
افتتاح پالایشگاه نفت فوق‌سنگین «پاسارگاد» قشم با حضور رئیس جمهور

با همت هولدینگ گسترش انرژی پاسارگاد به بهره‌برداری رسید؛ افتتاح پالایشگاه نفت فوق‌سنگین «پاسارگاد» قشم با حضور رئیس جمهور

با تأسی از فرمایش‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای اجتناب از خام‌فروشی ذخایر ملّی از جمله نفت در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌‍‌‌ها»، پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم روز جمعه مورخ ۲۴دی‌ماه۱۴۰۰ باحضور آیت‌اللّه رئیسی، رئیس جمهور، مدیران هولدینگ گسترش انرژی پاسارگاد، استاندار هرمزگان و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد به بهره‌برداری رسمی رسید.

بهره‌برداری از این پالایشگاه که ظرفیت تولید ۳۵هزار بشکه‌ بُرش سبک و قیر باکیفیت در روز را دارد، منجر به ایجاد شغل مستقیم برای ۴۰۰ نفر شده‌است و بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمسقیم در این پالایشگاه اشتغال خواهند داشت.

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین پاسارگاد قشم در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار و با رعایت کلیه استانداردهای یورو۲۰۰۵ و توجه به مباحث زیست‌محیطی احداث شده است. از جمله مزایای بهره‌برداری از این پالایشگاه می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی در منطقه، تولید محصولات باکیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده‌های نفتی کشور از جمله قیر اشاره کرد. از دیگر نتایج حاصل از زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه می‌توان به افزایش ظرفیت صادراتی سالانه به بیش از ۱۵میلیارد دلار اشاره کرد.

آیت‌الله رئیسی پس از افتتاح فاز اول پروژه پالایشگاه در گفتگو با خبرنگاران در تشریح اثرگذاری افتتاح این طرح عنوان داشت که هدف از احداث این پالایشگاه جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده است. رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه محصولات این پالایشگاه از جمله قیر موارد استفاده گسترده‌ای دارد، اظهار داشت: این اقدام از گام‌های بسیار خوبی است که وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی برداشته است.

هم‌چنین آیین کلنگ‌زنی فاز دوم این پالایشگاه برای افزایش ظرفیت تا ۱۰۰هزار بشکه، روز ۲۳دی۱۴۰۰ و با حضور وزیر نفت و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جریان چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان هرمزگان برگزار شده بود.

گفتنی است گروه گسترش انرژی پاسارگاد تاکنون در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پاسارگاد قشم، نیروگاه ۵۰۰مگاواتی برق پاسارگاد و هم‌چنین سه پست اسکله صادراتی به ظرفیت ۱۵میلیون تن در سال، بیش از ۵۶۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

http://tejaratava.ir/?p=43788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.