• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

استاندار مازندران : سالی کم باران در پیش رو است

  • کد خبر : 20301
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
استاندار مازندران : سالی کم باران در پیش رو است

ساری – تجارت آوا – استاندار مازندران نسبت به بروز بحران کم آبی در استان هشدار داد و گفت : سالی کم باران در پیش است و همه باید مساله بحران آبی و مدیریت منابع آب را جدی بگیریم.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان با اشاره به کاهش میزان بارندگی در کل کشور، هشدار داد : امسال احتمال بیشتری وجود دارد که به بحران آبی و درنتیجه کاهش تولید برق موردنیاز، دچار شویم لذا در مدیریت منابع آبی باید دقت بیشتری صرف شود. ‎

وی گفت: بحران آب فقط به دلیل کاهش میزان بارش نیست و کافی نبودن تجهیزات و تاسیسات آب‌رسانی و دسترسی به آب سالم و پایدار نیز در این‌ باره موثر است.

مقام عالی دولت در مازندران افزود: براساس پیش بینی سازمان‌های مرتبط، امسال، کشورمان بیشتر از گذشته دچار کم‌آبی خواهد شد و ممکن است برای تامین آب مورد نیاز شهرها با مشکل مواجه شویم و با توجه به اینکه آب، در تولید برق نیز نقش اساسی دارد، این اتفاق، مشکل را دوچندان خواهد کرد.

استاندار مازندران با تأکید بر استفاده بهینه از منابع انرژی گفت: یکی از راهکارهای موثری که تا به حال در استان انجام شده و ادامه نیز خواهد داشت، تغییر ساعت کاری واحدهای تولیدی‌ است تا در ساعات پیک مصرف برق، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، از انرژی و برق زیادی استفاده نکنند تا مجبور به قطع برق شهری و منطقه‌ای نباشیم.

حسین‌زادگان گفت : اگر چه مازندران جزو استان‌هایی‌ است که به منابع آبی بهتری دسترسی دارد، ولی با این حال، در مازندران هم به تأسی از شرایط کلی کشور و برای اینکه خدای نکرده دچار بحران آب نشویم، در مدیریت منابع آبی باید دقت بیشتری صرف شود.

اوی افزود : بهینه کردن و استانداردسازی زیرساخت‌های آبی و ارتقاء بهره‌وری تجهیزات آبی و شیرآلات در ادارات و منازل، از جمله راهکارهای موثر جهت مهار هدررفت آب خواهد بود.

استاندار مازندران تاکید کرد : البته در استان به دفعات درباره این مسأله، پیگیری انجام شده و در ادامه نیز از مسئولان مرتبط استانی خواهیم خواست که با جدیت بیشتری، این مورد مهم را مدیریت کنند.

حسین زادگان همچنین از اهالی فرهنگ و رسانه‌های مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی یاد کرد که می‌توانند در بالا رفتن فرهنگ استفاده بهینه از منابع انرژی و جلوگیری از ایجاد بحران، موثر باشند.

هشدار استاندار مازندران در حالی است که پیش از این پژوهشگاه اقلیم شناسی هواشناسی کشور هم از کاهش بارندگی بهاری در استان خبر داد و خواستار مدیریت منابع آب بویژه در بخش کشاورزی شده بود.

طبق گزارش این پژوهشگاه میزان بارندگی مازندران در ماه فروردین سال جاری تنها ۱۸ میلی متر بوده که در مقایسه با فروردین سال گذشته ۸۲ درصد و نسبت به دوره آماری بلندمدت هم ۶۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس پیش بینی این پژوهشگاه ، همچنین میزان بارندگی هفت ماهه سال زراعی جاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد و نسبت به میانگین دوره آماری بلند مدت هم ۲۲ درصد کاهش نشان می دهد.

پژوهشگاه اقلیم شناسی هواشناسی کشور علاوه بر ارزیابی بارندگی ماه‌های گذشته، در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که میزان بارندگی مازندران در ماه اردیبهشت و خرداد هم کمتر از سال گذشته و دوره بلندمدت آماری خواهد بود.

پیش بینی بهار خشک برای مازندران در حالی است که این استان در نیمه نخست سال زراعی جاری هم با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی نسبت به گذشته مواجه بود.

کاهش میزان بارندگی مازندران در هفت ماهه سال زراعی جاری بر میزان آبدهی رودخانه و میزان آب ذخیره شده پشت سدها و آببندان ها اثرگذاری کرده است. داده های آماری شرکت آب منطقه ای مازندران نشان می‌دهد که از مهر ماه ۹۹ تا پایان اسفند ماه میزان دبی رودخانه های استان ۳۲ درصد کاهش داشت. این روند کاهشی در ماه فروردین نیز ادامه یافت.

همچنین گزارش آب منطقه ای مازندران نشان می دهد که آب پشت ۲ سد مهم و بزرگ استان یعنی سد شهید رجایی در ساری و سد البرز در سوادکوه هم در نیمه نخست سال زراعی جاری به ترتیب ۱۶ و ۱۰ درصد کمتر از نیمه نخست سال زراعی قبل بود. آبگیری سایر سدها و  آببندان های مازندران که تعدادشان به حدود ۹۰۰ قطعه می رسد ، وضعیت مشابهی را نشان می دهد.

http://tejaratava.ir/?p=20301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.