• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

از ساختن ابزار نوین مالی در بورس تا کسب بهترین استانداردهای جهانی

  • کد خبر : 72884
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
از ساختن ابزار نوین مالی در بورس تا کسب بهترین استانداردهای جهانی
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در صنعت بانکداری ایران که غول‌های دولتی و بزرگ حضور دارند، تلاش می‌کند که بهترین‌ها و اولین‌ها را به نام خود ثبت کند. علاوه بر این ، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در حوزه تامین مالی خرد و حوزه تخصصی خود، با ارائه ابزارهای نوین مالی، طرحی نو در صنعت بانکداری ایرانی درانداخت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از بانکداری ایرانی، برای بررسی وضعیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، باید به چند بعد مهم از عملکرد این بانک در حوزه‌های مختلف مانند حوزه تخصصی یعنی تسهیلات دهی و کسب درآمد از این محل، نسبت‌های مالی و سرمایه‌ای ، تعامل با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک، خلاقیت و نوآوری و درنهایت می‌توان به مسئولیت اجتماعی بانک توجه کرد. با بررسی این وارد است که می‌توان وضعیت بانک را در فضای کسب‌وکار آن سنجید.

انجام کاری بزرگ با دستان خالی

در نگاه نخست باید گفت که این بانک باوجوداینکه در حوزه قرض‌الحسنه فعال بوده و به خاطر تسهیلاتی که اعطا می‌کند سود زیادی دریافت نمی‌کند، بین سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رشد سودآوری نزدیک به ۱۴۰ درصدی داشته است. این در حالی است که بسیاری از بانک‌های بزرگ با دریافت سود بالا و اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت، نه‌تنها رشد سودآوری نداشتند بلکه برخی از آن‌ها زیان نیز محقق کردند. نکته عجیب‌تر اینکه این بانک به گفته مدیرعاملش، دارای ابزارهای تأثیرگذار و سود ساز نیست و با همین داشته‌های اندک توانست رشدی به این بزرگی را ثبت کند. این موضوع نشان‌دهنده مدیریت مالی قوی، موفق بودن بانک در فضای کسب‌وکار بدون رها کردن تخصص خود و بدون ورود به بنگاه‌داری است.

در حد استانداردهای جهانی

برای نهادهای مالی ارزیابی‌کننده بانک‌ها چند موضوع مهم است. معوقات و مطالبات، سود سازی و کفایت سرمایه بانک‌ها بسیار دارای اهمیت است. معوقات بانکی در برخی از مناطق به رقم ناچیز ۰.۳۸ درصد رسیده که در صنعت بانکداری ایران و حتی جهان نایاب است.

علاوه بر این، کفایت سرمایه‌بر اساس در سال گذشته اعلام شد که نسبت کفایت سرمایه بانک حدود ۱۳ درصد است. میانگین کفایت سرمایه در ایران حدود ۵درصد است البته اگر بانک‌های دارنده کفایت منفی را محاسبه نکنیم . رقم استاندارد بانک مرکزی ۸درصد و رقم بازل ۳ ۱۲ درصد است. بنابراین استانداردهای این بانک از سطح بین‌المللی نیز فراتر رفته است . شاید یکی از دلایلی که بنکر در سال ۲۰۲۲ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در رده هزار بانک بزرگ جهانی قرار داده، همین رویه‌های مثبت باشد .

تفاهم‌نامه‌های سرنوشت‌ساز

این وضعیت در ما‌ه‌های پیش رو و سال آینده قطعاً بهتر خواهد بود چراکه بانک اقدامات بزرگی انجام داده و اتفاقات خوبی پیرامون آن رخ‌داده است. یکی از این رخدادها قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی است که بانک امضا کرده است. به‌عنوان‌مثال تفاهم‌نامه با معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امضاشده تسهیلات تا سقف ۵میلیارد ریالی به دانش‌بنیان پرداخته می‌شود. این تسهیلات ازاین‌جهت دارای ارزش بالایی است که دانش‌بنیان‌ها را ارتقا داده و با توجه به نیاز اقتصاد ایران به دانش‌بنیان‌ها ، این اقدام بانک می‌تواند عامل موثری در رکود زدایی بخشی از جامعه باشد.

ارائه اولین ابزارهای نوین تسهیلاتی

به گفته مدیرعامل بانک، انتشار اوراق قرضه الحسنه در بورس یکی از برنامه‌های بانک است که این امر در بانک مرکزی تایید شده است و در صورت تایید حجم اوراق ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و افراد با خرید اوراق و نگهداری آن می‌توانند وام دریافت کنند و نکته مهم این است که نرخ اوراق ثابت و کارمزد آن حداقل است. این مساله بسیار ارزشمند است چراکه برای نخستین بار چنین ابزاری به بازار سرمایه‌ایران برای تامین مالی ارائه می شود .

مسئولیت اجتماعی و محرومیت‌زدایی

از دیگر اقدامات مهم و مفید بانک، باید به موضوع محرومیت‌زدایی و مسئولیت اجتماعی بانک اشاره کرد. این بانک به دلیل اینکه وام ارزان به جامعه و شهروندان اعطا می‌کند، تسهیلاتش برای اقشار کم برخوردار جامعه بسیار مفید است. به‌عنوان نمونه اعطای ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره در زمینه محرومیت‌زدایی در استان گلستان تاثیر زیادی بر این منطقه داشته است.

http://tejaratava.ir/?p=72884

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.