• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
9

از تفاهمنامه‌ای بی‌خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

  • کد خبر : 42405
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۴
از تفاهمنامه‌ای بی‌خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

اهواز – تصادفی که شنبه این هفته منجر به مرگ ۱۰ کارگر در جاده اهواز – خرمشهر شد باز هم نگاه‌ها را به زیرساخت‌های ضعیف استان خوزستان و حوادثی که هر لحظه در کمین مردم استان است، معطوف کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها – کوثر کریمی: لقب خوزستان را باید از «زرخیز» به «حادثه خیز» تغییر داد؛ استانی که به هر سویش رو می‌کنی، حادثه‌ای رخ داده یا در حال وقوع است.

برگ‌های تقویم روزانه خوزستان داستانی تلخ از بی توجهی‌ها و مظلومیت‌هایی در خود دارد که هیچکس پاسخگوی آنها نیست؛ روزانه شاهد اتفاقات و حوادثی در شهرهای استان هستیم که دلیل وقوعشان پیش پا افتاده‌ترین علل اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی‌های روز است که حتی بسیاری از روستاهای دنیا از این امکانات بهره‌مندند.

شنبه سیاه در خوزستان با بروز تصادف زنجیره‌ای و خونین در جاده اهواز به خرمشهر دل مردم این استان و دیگر نقاط کشور را به درد آورد؛ حادثه‌ای تلخ که باعث فوت ۱۰ نفر از کارگران نفتی ساکن در شادگان شد.

ماجرا از این قرار است که یک دستگاه کامیون ایسوزو حامل احشام به علت خواب آلودگی راننده (بنا به اعلام رئیس پلیس راه خوزستان) با یک دستگاه مینی‌بوس (سرویس ایاب و ذهاب کارگران نفتی) برخورد و یک دستگاه خودروی سواری رانا و یک دستگاه خودروی سواری پژو نیز با مینی‌بوس برخورد می‌کنند.

از تفاهمنامه ای بی خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

شدت حادثه آنقدر زیاد بود که تعدادی از کارگران جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز راهی بیمارستان شدند.

تناقض در آمار

هرچند بر اساس اعلام فوریت‌های پزشکی ۹ نفر فوت و ۱۲ نفر مصدوم شدند ولی رئیس پلیس راه خوزستان به استناد گزارش علوم پزشکی تعداد متوفیان را هشت و مصدومان را ۱۶ نفر اعلام می‌کند؛ مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر به وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس تعداد متوفیان را ۱۰ و مصدومان را نیز ۱۶ نفر اعلام کرده است.

با وجود تناقض فاحش در اعلام آمار فوتی‌ها و مصدومان این حادثه، منابع محلی با انتشار اسامی ۱۰ متوفی و حتی انتشار عکس از محل دفن آنها، مرگ ۱۰ نفر را تأیید می‌کنند.

سال ۱۳۹۸ «غلامرضا شریعتی» استاندار وقت خوزستان با انعقاد تفاهمنامه‌ای سه جانبه (استانداری خوزستان، وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند) برای چهار بانده شدن جاده اهواز خرمشهر، وعده و وعید داد، وعده‌ای که حتی با مرگ زائران حسینی و چندین کارگر نفتی (در سوانح رانندگی مختلف) رنگ عملیاتی به خود نگرفت و هرگز محقق نشد.

از تفاهمنامه ای بی خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

امضای تفاهمنامه سه جانبه برای چهار بانده شدن جاده اهواز خرمشهر سال ۱۳۹۸

سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این سانحه رانندگی، حادثه اول نیست و قطعاً آخرین هم نخواهد بود چون مسیر این جاده برای ترانزیت، تردد پرسنل شرکت‌های نفت و نیشکر و تجاری است و این جاده نیز تردد به مرز شلمچه را پوشش می‌دهد؛ راهیان نور برای عزیمت به مناطق عملیاتی نیز از این مسیر گذر می‌کنند و این مسیر نیز تردد زائران اربعین حسینی است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به بهره مند شدن اهالی ساکن در روستاهای مسیر از این جاده ادامه می‌دهد: بنا به اعلام نظر کارشناسان تا زمانی که جاده به همین شکل باشد، این حادثه‌ها تکرار می‌شود.

لزوم ورود وزارت راه

حسینی می‌گوید: با توجه به توسعه راه‌های کشور، این مسیر نیز به عنوان راه منتهی به بندر خرمشهر باید همزمان و به موازات توسعه جاده‌های کشور حداقل چهار بانده می‌شد که رفت و آمد از آن جداگانه باشد ولی این کار صورت نگرفته و حتی فاقد علائم ایمنی در کنار جاده است.

او یادآور می‌شود: اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد می‌توانست زنگ خطری برای تحقق توافق استاندار وقت در سال ۹۸ با وزارت راه باشد؛ مطالبه اصلی ما از دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی این است که پاسخگوی قربانی شدن مردم به خصوص جوانان استان در جاده باشد و هرچه سریع‌تر نسبت به چهار بانده کردن این جاده و رفع موانع و خطر از این مسیر اقدام کنند.

حسینی عنوان می‌کند: شرکت‌هایی که کارکنان آنها در این مسیر تردد دارند به ویژه شرکت‌های نفت و نیشکر باید هرچه سریع‌تر نسبت به ادای مسئولیت اجتماعی خودشان اقدام کنند.

وی با اشاره به لزوم اصلاح و توسعه این جاده به عنوان یک مسیر مهم و حیاتی خبر می‌دهد: روز یکشنبه از وزیر راه طرح سوال و تذکر انجام شده و قطعاً اگر در این زمینه اقدامات لازم انجام نشود، استیضاح وزیر در دستور کار نمایندگان خوزستان قرار می‌گیرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برای شهید محسوب شدن جان‌باختگان این سانحه پیگیری می‌شود، می‌گوید: ضمن تسلیت و اعلام همدردی با خانواده جان‌باختگان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان حادثه موضوع شهید محسوب شدن جان‌باختگان حادثه را پیگیری می‌کنیم.

افزایش چشمگیر تصادفات

رئیس پلیس راه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: امسال به لحاظ تردد وسایل نقلیه کمی شرایط در خوزستان نسبت به سال گذشته خوب نیست چون سال گذشته کرونا وجود داشته و محدودیت‌ها بیشتر اعمال می‌شد و باعث کاهش بسیار ترددها شده بود.

از تفاهمنامه ای بی خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

سرهنگ رضا دولتشاهی ادامه می‌دهد: امسال به نسبت ترددها بیش از ۴۰ درصد و حتی در برخی نقاط تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و به تبع باعث افزایش چشمگیر تصادفات شد.

وی عنوان می‌کند: محور اهواز – خرمشهر نیز از این امر مستثنی نیست؛ تصادفات این محور پارسال کمتر بوده ولی امسال با وجود اینکه اربعین برگزار شد، تلفات در این جاده افزایش پیدا کرد.

رئیس پلیس راه خوزستان در خصوص جاده اهواز – خرمشهر می‌گوید: یک جاده اصلی دوطرفه است که مشکل خاصی ندارد و نسبتاً وضعیت مناسبی دارد؛ هرچند کمبود تابلو علائم دارد ولی از لحاظ خط کشی و خود آسفالت مشکل خاصی ندارد.

سرهنگ دولتشاهی با اشاره به اینکه جاده فوق ظرفیت تردد در مقاطع مختلف ندارد، اضافه می‌کند: به صورت عادی یکی از خلوت‌ترین جاده‌های خوزستان است ولی در مقاطع مختلف مثل اربعین، کاروان‌های راهیان نور و در ساعات تغییر شیفت شرکت‌ها پرتردد می‌شود.

محورهای تصادفات در خوزستان

وی با اشاره به اینکه دو بانده شدن جاده با جداکننده وسط یکی از نیازهای مهم است تا در زمان پیک تردد در مراحل مختلف با مشکل مواجه نشویم، می‌گوید: خرمشهر به عنوان شهر نماد دفاع مقدس یادمان شلمچه را دارد؛ همچنین پایانه مرزی و گمرک در خرمشهر است که بار ترانزیتی دارند و اینگونه جاده دیگر جوابگوی این تردد نیست.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه اگر جاده دو بانده شود حتی در صورت وقوع خطای انسانی دیگر رخ به رخ نیست تا این تعداد آدم جانشان را از دست دهند، بیان می‌کند: در ۹ ماهه امسال تعداد تصادفات فوتی خوزستان ۱۳ درصد افزایش یافته و کل تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی ۱۹ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ دولتشاهی خبر می‌دهد: محور اهواز – اندیمشک بیشترین تصادفات را دارد؛ همچنین محورهای بهبهان به رامهرمز و آزاد راه خلیج فارس نیز در جایگاه‌های بعدی بیشترین تصادفات را در استان دارند.

وی در خصوص میزان مصدومان و فوتی‌های سانحه رانندگی جاده اهواز – خرمشهر می‌گوید: بر اساس گزارش اورژانس هشت فوتی بوده و در حال بررسی اعلام تعداد ۱۰ نفر فوتی هستیم چون اورژانس اعلام کرده این تعداد جسد در بیمارستان‌ها وجود داشت؛ تعداد مصدومان در گزارش اولیه ۱۶ نفر بود که در نهایت پنج مصدوم در بیمارستان بستری شدند.

از تفاهمنامه ای بی خاصیت تا مرگ دلخراش کارگران در یک صبح مه آلود

مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خبر می‌دهد: در سانحه رانندگی تصادف زنجیره‌ای جاده اهواز به خرمشهر ۹ نفر جان خود را از دست داده و ۱۲ نفر مصدوم شدند.

عارف اصل شرهانی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۲ آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند، می‌گوید: مصدومان به بیمارستان‌های ولی عصر خرمشهر و شهید بقایی اهواز منتقل شدند.

وی تصریح می‌کند: مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز روز یکشنبه برای اعلام همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان و ملاقات با مصدومان حادثه به خوزستان سفر کرده است.

تعهدات بی سرانجام

جاده‌های مرگ در خوزستان بسیار هستند و شنبه صبح شاهد یکی از تلخ‌ترین حوادث جاده‌ای کشور در جاده قدیم اهواز به خرمشهر بودیم که مدتهاست تحت عنوان یکی از جاده‌های مرگ در لیست پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها قرار دارد اما هنوز بعد از تشکیل جلسات و امضای تفاهم‌نامه‌ها به همان شکل گذشته باقی مانده است.

جاده‌ای پرتردد که بسیاری از شرکت‌های صنعتی و تولیدی شرکت نفت و همچنین توسعه نیشکر، کاروان‌های زیارتی راهیان نور در آن تردد می‌کنند؛ جاده‌ای که با وجود اینکه یک مسیر اصلی و مهم تلقی می‌شود اما همچنان از مشکل کم عرضی (مشکل اساسی بسیاری از جاده‌های پر تردد استان خوزستان) رنج می‌برد و بارها تعداد زیادی از هم‌وطنانمان را به کام مرگ کشانده است.

خوزستان استانی ترانزیتی است که تردد کامیون‌های تجاری بسیاری (وارداتی و صادراتی) در آن انجام می‌شود؛ عبور کامیون‌ها از جاده‌های شهری و روستایی باعث فرسوده‌تر شدن آسفالت جاده‌ها می‌شود و زیرساخت‌های ضعیف فعلی در نهایت جوابگوی این بار ترافیکی عظیم نخواهند بود.

از طرفی خودروهای شرکت‌های مادر تخصصی و عظیم صنعتی بخش اعظمی از این ترددها را شامل می‌شوند ولی حتی جاده‌ای مثل اهواز – خرمشهر که بیشتر برای تردد کارکنان شرکت نفتی و نیشکر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد بهسازی قرار نگرفت و به نظر می‌رسد، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی آنطور که باید و شاید انجام نشده است.

هر مسئول ملی در سخنرانی سفر به خوزستان این استان را مادر اقتصاد ایران و دارای دین بزرگ بر گردن همه کشور می‌دانند ولی در عمل هیچکدام از زیرساخت‌های خوزستان ملی نبوده و به ویژه از نظر راه با وجود ترانزیتی بودن ولی از کمبودهای بسیاری رنج می‌برد.

موضوع بهسازی و اصلاح جاده‌های خوزستان به ویژه شهرهای ورودی و خروجی استان و راه‌های منتهی به مرزهای بین‌المللی باید در دستور کار مسئولان ملی و استانی قرار بگیرد.

http://tejaratava.ir/?p=42405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.