• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
4
اولین نشست مدیران عامل شرکت سنگ آهن مرکزی برگزار شد؛

از بدهی ۵۰ میلیون تومانی تا تبدیل شدن به منطقه ویژه فناوری های معدنکاری

  • کد خبر : 80477
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
از بدهی ۵۰ میلیون تومانی تا تبدیل شدن به منطقه ویژه فناوری های معدنکاری
از بدهی ۵۰ میلیون تومانی تا تبدیل شدن به منطقه ویژه فناوری های معدنکاری

به گزارش تجارت آوا به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت؛ روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در تقویم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به روزی خاطره ساز تبدیل شد. روزی که بعد از نیم قرن فعالیت شرکت، مدیران عامل سابق آن دور هم جمع شدند و تاریخ پرفراز و نشیب قدیمی ترین شرکت معدنی آهن ایران را مرور کردند و قول همراهی و همیاری و انتقال تجربیات دادند.

فرش قرمز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در این روز برای مدیرانی پهن شد که از دهه ۴۰ با حضور در معدن چغارت شهرستان بافق برای آبادانی این مرز و بوم تلاش کردند و حالا با دیدن پیشرفت های منطقه، حاصل زحمات خود را روشن تر از روزهای قبل می بینند.

خلیل راستار، عباس مهرزاد، فتح الله زارع، اسرافیل احمدیه و علیرضا یاراحمدی ۵ مدیرعامل سابق شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بودند که در این روز در سالن همایشهای شهرک آهنشهر حضور یافتند و برای برگزاری این نشست صمیمانه از مدیرعامل کنونی شرکت تشکر و قدردانی کردند.

 راستار؛ اولین مدیرعامل شرکت سنگ آهن

دکتر خلیل راستار که متولد ۱۳۱۷ در تهران است و دوران کارشناسی ارشد خود را در رشته معدن شناسی دانشگاه آلمان گذرانده نخستین مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران است. او در سال ۵۱ رییس حوزه بافق شد و در سال ۵۲ که واحدهای معدنی به صورت شرکت سهامی درآمد مدیریت معدن بافق را به مدت دو سال به عهده گرفت. او برای دومین بار در سال ۵۸ تا ۵۹ در این پست به خدمت مشغول شد.

راستار خاطرات زیادی از سالهای حضورش در بافق دارد. او می گوید: امروز خیلی خوشحالم که به بافق آمده ام. بافق برای ما خاطرات شیرینی به جای گذاشت و همیشه از آن سال ها و خاطراتش به نیکی یاد می کنم. 

او در تعریف یکی از خاطرات خود می گوید: وضع مالی دولت در سال ۴۹ ، ۵۰ که معاون شرکت سنگ آهن بودم به کلی به هم ریخته بود به طوری که ما در پرداخت حقوق و بدهی ها دچار مشکل شده بودیم. خریدهای ما از یزد بود و پول باید از تهران می رسید اما به مشکل خورده بود. هر روز فروشنده های یزدی برای دریافت مبالغ خود به شرکت مراجعه می کردند و … تا اینکه در سال ۵۱ من به جای دکتر بهایی رییس حوزه بافق شدم. در آن زمان برای تغییر و بهبود وضعیت از مدیر مالی که آقای مرحوم باقرزاده بود خواستم که از دولت درخواست مبلغ ۵۰ میلیون تومان وجه کند و بگوید که شرکت بدهکار است. او با تعجب گفت که بدهی ما که این مقدار نیست ! من به او گفتم که این مبلغ را درخواست کنید تا حداقل مقداری از آن واریز شود. چند روزی گذشت و از تهران ۵۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز شد. معاون مالی نگران این بود که به دلیل بلوکه شدن پول دولت مجرم شناخته شویم اما من علاوه بر اینکه پول فروشنده های یزد را تسویه کردم به تمامی کارشناسان و مهندسان اعلام کردم که تمام درخواست هایی که تا دو سال آینده دارند را مکتوب کنند و تحویل دهند تا رسیدگی شود. هیچ وقت یادم نمی رود آن سال با پولی که به شرکت واریز شد، شرکت جان دوباره ای گرفت.

مهرزاد؛ مدیرعامل روزهای سخت جنگ

مهندس عباس مهرزاد یکی دیگر از مدیران عامل شرکت سنگ آهن مرکزی است که مدیریت این شرکت را در سال های جنگ تحمیلی به عهده داشته است. او که متولد ۱۳۱۸ در یزد است در سال ۴۸ در رشته زمین شناسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و به کار معدن پرداخت.

مهرزاد که خودش را شاگرد آقای راستار می داند می گوید: از سال ۴۸ در خدمت شرکت سنگ آهن و آقای راستار بودم و از ایشان کار را یاد گرفتم.در سال ۵۹ به عنوان مدیرعامل شرکت مشغول به کار شدم که آغاز کارم همزمان با آغاز جنگ تحمیلی بود.

او سالهای جنگ را سالهای سختی عنوان می کند و می گوید: در این سالها با کمبود بودجه و امکانات مواجه شدیم. در این دوران هم باید تولید را سرپا نگه می داشتیم و هم بخشی از هزینه های جنگ را تامین می کردیم. تجهیزات ما در آن دوران از شوروی سابق تامین می شد اما با شروع جنگ و تحریم ها ورود تجهیزات متوقف شد و باید خودمان چاره ای می اندیشیدیم. یادم می آید تنها یک زره سنگ شکن مخروطی نو در انبار داشتیم و مجبور بودیم از وسایل اسقاطی گذشته استفاده کنیم.با وجود همه سختی ها و کاستی ها خدا را شکر می کنم که توانستیم تولید معدن را سرپا نگه داریم.من هیچ وقت صفا و صمیمیتی را که بین کارکنان بود فراموش نمی کنم.۳۰ سال است که بازنشسته شده ام اما همیشه با مرور خاطراتم به آن دوران افتخار می کنم.

زارع؛ مدیرعامل دوران سازندگی

مهندس فتح الله زارع متولد ۱۳۲۹ در مهریز یزد است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه تبریز گرفت و از سال ۷۵ تا ۷۷ به عنوان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران شروع به فعالیت کرد.

زارع تا پیش از حضور در بافق در معدن زغال سنگ کرمان فعالیت می کرد. او در این باره می گوید: کار معدن کاری سخت و طاقت فرساست به خصوص کار در معدن زغال سنگ. من درشرکت سنگ آهن مرکزی در حوزه اکتشاف ، استخراج و بارگیری فعالیت خود را شروع کردم و با مهندس مهرزاد همکاری داشتم.شرکت در اوایل انقلاب و سال های جنگ تحمیلی مشکلات زیادی داشت اما کارکنانش همدل بودند و برای سرپا نگه داشتن معدن تلاش می کردند. یادم می آید بسیاری از کارکنان به جبهه ها می رفتند و برخی از همکاران هم بخشی از حقوق خود را داوطلبانه به جبهه ها می فرستادند. امیدوارم این روزها هم همکاران با سعی و تلاش خود فعالیت معدن را فعال تر و پویا تر از گذشته انجام دهند و در این مسیر موفق باشند.

احمدیه؛ اختصاص دو درصد فروش به کارهای عام المنفعه

مهندس اسرافیل احمدیه هم یکی دیگر از مدیران عامل شرکت سنگ آهن مرکزی است که در سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شده است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن از دانشگاه باهنر کرمان است و از سال ۸۵ تا ۸۹ سکان شرکت سنگ آهن مرکزی را به دست گرفته است. خودش در این باره می گوید: من فعالیتم را از طبس شروع کردم و در بخش های مختلفی مانند ذوب آهن اصفهان ، اداره کل معادن تهران، قزوین، مدیرکلی بهره برداری وزارت صنایع و معادن و … فعالیت کردم .در سال ۸۵ هم در شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان مدیرعامل مشغول به فعالیت شدم. مهمترین فعالیتی که در زمان من انجام شد تکمیل لوله های آب از یزد تا بافق بود. یکی دیگر از کارهای خوبی که در دولت وقت انجام شد بحث اختصاص دو درصد فروش به کارهای اجتماعی و عام المنفعه بود که خوشبختانه در دوره من انجام شد و به آن افتخار می کنم.

یاراحمدی؛ اولین بورسیه شرکت سنگ آهن

دکتر علیرضا یاراحمدی هم پنجمین مدیر مدعو بود که در این نشست هم اندیشی حضور داشت. او متولد ۱۳۴۷ در بافق است و تحصیلات خود را در رشته استخراج معدن شاهرود گذرانده و برای تحصیلات تکمیلی به فرانسه رفته است. این استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۰ مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی را به دست گرفته و در اسفند همان سال با استعفا از این سمت کناره گیری کرده است.

یاراحمدی که از نخستین بورسیه شده های شرکت سنگ آهن مرکزی است درباره خاطرات دوران مدیریتش می گوید: خاطرات من در این دوران بسیار درام است . شاید یک زمانی این دوره ده ماهه را به صورت کتاب منتشر کنم.

او در بخشی از سخنانش می گوید: می خواهم به ده سال آینده بروم و از ده سال آینده بگویم. به روزهایی که دو طرف جاده به عرض ۲ تا سه کیلومتر به منطقه ویژه فناوری های معدنکاری تبدیل شده و کارخانه ها دستگاه حفاری می سازند و در سمت دیگر دستگاهها و تجهیزات معدنی در حال ساخت هستند و … در اصل این مجموعه یک مجموعه ایده آل نیست بلکه مجموعه ای واقعی است که در سال ۹۰ مورد مطالعه قرار گرفته و قابلیت اجرا دارد. من فکر می کنم با حضور آقای حمیدیان و هیات مدیره فعلی شرکت ، این مهم به حقیقت بپیوندد چرا که این افراد از مجموعه فناوری های نوین شناخت دارند و می توانند اقدام کنند. 

گرامیداشت یاد و خاطره مدیران عامل درگذشته

مراسم هم اندیشی مدیران عامل شرکت سنگ آهن مرکزی با حضور حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه بافق،ابوالقاسم دهقان، فرماندار، سرهنگ نصیری، رییس سپاه، اعضای شورای شهر بافق، اعضای شورای کارگری، مدیران و معاونان فعلی و سابق شرکت سنگ آهن مرکزی و جمعی از کارکنان و کارشناسان شرکت برگزار شد و یاد و خاطره سیروس بهایی، نصرالله اقتصادی و محمد دهستانی بافقی، ۳ مدیرعامل مرحوم شرکت سنگ آهن مرکزی نیز گرامی داشته شد.

بعد از پایان مراسم جمع زیادی از معاونان و مدیران سابق شرکت گرد مدیران عامل جمع شدند و عکس یادگاری گرفتند.

http://tejaratava.ir/?p=80477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.