• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

ارزیابی حضور ومهان در مزایده بلوک ۲۰ درصدی تأمین سرمایه سپهر

  • کد خبر : 67476
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
ارزیابی حضور ومهان در مزایده بلوک ۲۰ درصدی تأمین سرمایه سپهر
پیرو اطلاعیه منتشر شده در روزنامه اطلاعات در تاریخ 20 مهرماه سال جاری مبنی بر مزایده واگذاری بلوک 20 درصدی شرکت تأمین سرمایه سپهر توسط بانک سرمایه و برنده‌شدن گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، به بررسی شرایط مزایده و ارزندگی سهام معامله شده خواهیم پرداخت. تمامی شواهد موجود حاکی از ارزندگی بلوک مذکور و چشم‌انداز مثبت این معامله می‌باشد.


باتوجه‌به پیروزی گروه توسعه مالی مهر آیندگان و امکان تصاحب اکثریت کرسی‌های هیئت‌مدیره، شرکت تأمین سرمایه سپهر تحت کنترل ومهان و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بوده و این مجموعه به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مالی در سطح کشور تبدیل شده است. به‌این‌ترتیب تمامی خدمات قابل‌ارائه توسط شرکت‌های تأمین سرمایه که موردنیاز گروه است توسط تأمین سرمایه سپهر انجام خواهد شد و علاوه بر تسهیل و بهبود شرایط تأمین مالی مجموعه و جلوگیری از خروج منابع مالی از گروه، افزایش سودآوری آتی این تأمین سرمایه موجب ایجاد ارزش‌افزوده و در نتیجه افزایش ارزش بلوک تحت مدیریت ومهان می‌شود.
با نگاهی به مطالب اخیر قیمت ۲۳،۵۰۰ میلیاردریالی این بلوک برای ومهان بسیار ارزنده می‌باشد که در ادامه به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت. جدول زیر ارزش تأمین سرمایه سپهر را با استفاده از مدل نسبی قیمت به سود نشان می‌دهد. بدین منظور از سود پیش‌بینی‌شده چهارفصل اخیر شرکت و میانگین نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر (P/E TTM) شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه استفاده شده است.

بنا بر قیمت‌های پایانی شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ و نیز ارزش بازار این شرکت‌ها، نسبت قیمت به سود در حال حاضر در محدوده ۱۲٫۲۸ واحدی قرار دارد.

ذکر این نکته ضروری است که روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری وجود دارد و روش فوق منتج به حداقل ارزش نسبت به سایر روش‌ها خواهد شد، براین‌اساس ارزش بلوک ۲۰ درصدی در حدود ۲۱،۰۰۰ میلیارد می‌باشد، اما با نگاهی کارشناسی در خصوص معاملات عمده، فاکتورهای متعددی به‌منظور ارزش‌گذاری بلوک مورد معامله مدنظر قرار می‌گیرد که در ارزش‌گذاری فوق لحاظ نشده و در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. گروه توسعه مالی مهر آیندگان پیش از شرکت در مزایده مالک ۳۱ درصد از سهام تأمین سرمایه سپهر بوده و تنها یک کرسی هیئت‌مدیره در اختیار داشت، باتوجه‌به پیروزی در مزایده و تحصیل بلوک ۲۰ درصدی، میزان سهام آن به ۵۱ درصد رسیده و عملاً کنترل شرکت را در اختیار می‌گیرد. در موارد مشابه و باتکیه‌بر رویه‌های گذشته مؤسسات حسابرسی و خدمات مالی معتبر جهان از جمله KPMG، به ارزش فوق‌الذکر حداقل ۴۰ درصد تحت عنوان ضریب کنترل مدیریت اضافه می‌شود. نکته دیگر اینکه تحصیل این بلوک توسط ومهان، امکان عرضه سهام شرکت تأمین سرمایه سپهر به عموم و کسب منافع و سودآوری از طرق مختلف، همواره چشم‌انداز مثبتی در خصوص آینده این گروه مالی در اختیار قرار داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این گروه را برای سرمایه‌گذاران دوچندان می‌نماید.
موضوع بااهمیت دیگر اینکه در صورت عدم شرکت در مزایده و تحصیل بلوک مذکور، با وجود مالکیت ۳۱ درصدی تأمین سرمایه سپهر توسط ومهان نه‌تنها امکان اعمال کنترل‌های مدیریتی وجود نداشت؛ بلکه باتوجه‌به این مالکیت ۳۱ درصدی امکان اخذ مجوزهای لازم برای ثبت گروه مالی مجزا فراهم نبود، از طرفی نظر به غیر بورسی بودن تأمین سرمایه سپهر واگذاری سهم ۳۱ درصدی ومهان بسیار دشوار به نظر می‌رسید. به‌این‌ترتیب افزایش سهم ومهان در تأمین سرمایه سپهر علاوه بر ارزندگی از جهت قیمت بلوک، مازاد ارزشی را برای سهم قبلی ومهان در این شرکت ایجاد کرده است.
همچنین یکی دیگر از مزایای این معامله برای گروه توسعه مالی مهر آیندگان شرایط تسویه آن می‌باشد. در حدود نیمی از مبلغ معامله به‌صورت غیر نقد و از طریق انتقال سهام (واجد شرایط از نظر بانک سرمایه) موجود در پرتفوی انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب علاوه بر شناسایی سود ناشی از واگذاری، نه‌تنها از خروج نقدینگی جلوگیری شده بلکه بخشی از سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت که باتوجه‌به شرایط حاکم بر بازار سرمایه از نقدشوندگی بسیار پایینی برخوردار بود، به‌عنوان مابازای معامله واگذار می‌شود.
با جمع‌بندی موارد فوق و بررسی داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت ارزش این بلوک برای گروه توسعه مالی مهر آیندگان بسیار بیشتر از قیمت معامله بوده و موفقیت در این مزایده، ارزش روز خالص دارایی‌های آن را افزایش داده و خبر خوشی برای سهام‌داران ومهان تلقی می‌شود.

http://tejaratava.ir/?p=67476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.