• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه در گام‌های نهایی

  • کد خبر : 83136
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه در گام‌های نهایی

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه که پیگیریهای احداث آن از چندی قبل آغاز شده، اکنون در مراحل نهایی کار قرار گرفته است.

حالا با سفر مسئولین وزارت صمت به استان و نشست (پنجم اردیبهشت) با مدیران و نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای، آخرین جزئیات این طرح نهایی شد.

در ابتدای این نشست اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات وزارت صنعت، معدن و تجارت به پروژه احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه اشاره کرد که ترکیب سهام‌داران آن مشخص شده و شرکت‌های مهمی از جمله شرکت ملی صنایع مس، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری بانک ملی، شرکت تجلی، شرکت سرمدو … سهامداران آن هستند.

وی از ثبت شرکت این نیروگاه با عنوان “نیروگاه پویای کرمانشاه” یاد کرد و ادامه داد: در هفته آتی اعضای هیات مدیره هم مشخص خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون کار جانمایی نیروگاه در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد به زودی خریداری زمین نیز انجام شود.

سعد محمدی زمان برآورد شده برای احداث این نیروگاه و اتصال آن به شبکه سراسری را ۲۴ ماه بعد از عقد قرارداد اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز این نیروگاه بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح بدون نیاز به اخذ تسهیلات خواهد بود، اضافه کرد: تقاضا داریم مجوزهای مربوطه خصوصا مجوزهای محیط زیستی در داخل استان حل و فصل شود و وارد رویه‌های طولانی ملی نشویم.

وی با اشاره به سیکل ترکیبی بودن این نیروگاه و نیاز به آب و گاز، درخواست کرد مجوزهای لازم برای تخصیص آب و گاز نیز گرفته شود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این نیروگاه با اولویت تامین برق مورد نیاز کرمانشاه خواهد بود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح دیگر برق کارخانجات کرمانشاه در فصل گرما قطع نمی‌شود.

وی همچنین از آمادگی برای سرمایه‌گذاری صفر تا صد و بدون محدودیت در کانی‌های فلزی شهرستان سنقر خبر داد و عنوان کرد: چنانچه ذخایر خوبی در این منطقه اکتشاف شود، بدون وجود خط قرمزی در بحث منابع مالی، در بخش فرآوری نیز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

حمایت مدیریت استان از احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه

به گزارش ایسنا، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه تمام ظرفیت استان را در اختیار این طرح قرار می‌دهیم، از پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم مورد نیاز این نیروگاه خبر داد و گفت: این نیروگاه باید در کوتاهترین زمان به نتیجه برسد، اما کیفیت ساخت آن نیز بالا باشد.

وی با بیان اینکه برقی که در این نیروگاه تولید می‌شود هدیه به مردم همه ایران است، افزود: ما نیز برای کرمانشاه درخواست داریم در حاشیه اجرای این طرح سیستم تکمیلی استفاده از پساب برای تامین آب نیروگاه در نظر گرفته شود، زیرا کرمانشاه با تنش آبی مواجه است و جایز نیست آب درجه یک استان را به مباحث کشاورزی و صنعتی اختصاص دهیم.

صحرایی معتقد است، استفاده از پساب تصفیه شده برای این نیروگاه دائمی بوده و آب مورد نیاز طرح را برای همیشه تضین خواهد کرد.

وی در ادامه مردم کرمانشاه را شایسته بهترین خدمات دانست و گفت: چون مسائلی مانند نرخ تورم، بیکاری و … در کرمانشاه ضریب بیشتری دارد، باید طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی در کرمانشاه با سرعت بیشتری پیش برود.

حمایت نمایندگان مجلس برای پیشرفت نیروگاه

در ادامه محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز برق را نیاز کنونی کل کشور و کرمانشاه دانست و گفت: این استان بهترین گزینه برای احداث نیروگاه در غرب کشور بود که نهایی کردن این موضوع یازده ماه زمان برد و جلسات و پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: اگرچه احداث نیروگاه ها از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست، اما به عنوان یک زیرساخت مهم خصوصا برای بخش صنعت ضروری است.

رشیدی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوزها و تخصیص آب و گاز این نیروگاه انجام خواهد شد، درخواست کرد مدیرعامل شرکت این نیروگاه یک فرد بومی کرمانشاه باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه همچنین از تفاهم نامه یازده هزار میلیارد ریالی سال گذشته استانداری کرمانشاه و ایمیدرو یاد کرد که در بخش های اکتشاف، فرآوری محصولات معدنی و … با محوریت شهرستان های سنقر، کرمانشاه، هرسین، گیلانغرب، اسلام آبادغرب و … است و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر نهایی شود.

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقروکلیایی نیز با اشاره به وجود محدوده‌های معدنی غنی در استان کرمانشاه، خواستار کار جهادی در زمینه اکتشاف، فرآوری و توسعه معادن شد.

وی همچنین از آمادگی برای کمک به اجرای زودتر نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: نباید فراموش کنیم در شرایط تحریم قرار داریم و کرمانشاه نیز استانی با نرخ بیکاری و محرومیت بالا است، پس باید تا جایی‌که امکان دارد تسهیل گری صورت گیرد.

محسن دارابی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده بین استانداری کرمانشاه و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، گفت: یک همکاری مهم دیگر این دو بخش  نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی بود که اکنون کار تعیین سهام داران و ثبت شرکت این نیروگاه انجام شده و در مرحله مکان یابی است.

وی شهرک صنعتی زاگرس را یکی از گزینه‌های محل اجرای این پروژه اعلام کرد و گفت: امیدواریم با جانمایی نهایی، هرچه زودتر عملیات اجرایی این نیروگاه بزرگ آغاز شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

http://tejaratava.ir/?p=83136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.