• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3
توسط شرکت آب و نیرو با همکاری استانداری و محیط زیست استان کردستان صورت گرفت؛

اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج به تصفیه‌خانه فاضلاب

  • کد خبر : 15227
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج به تصفیه‌خانه فاضلاب
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه ژاوه علاوه بر توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه سنندج، با همکاری استانداری و محیط زیست استان کردستان اقدام به اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله این شهر به تصفیه‌خانه فاضلاب نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شیرابه زباله از آلوده ترین ترکیبات  تولید شده از پسماند دپو شده صنعتی و شهری می‌باشد که حاوی حجم بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی است. این ترکیبات یکی از بزرگترین تهدیدها برای سفره‌های آب زیر‌زمینی به شمار می‌آید که شرکت آب و نیرو به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق با ایجاد خط انتقالی به طول هشت و نیم کیلومتر، مجرای شیرابه حاصل از دفن پسماند و زباله سنندج را به تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر منتقل و در آنجا پس از رقیق‌سازی تصفیه می‌شود.

سایت زباله شهر سنندج در سال ۱۳۷۲ در محلی واقع در ۱۲ کیلومتری جاده سنندج- کامیاران و در محوطه‌ای به مساحت تقریبی  36 هکتار احداث گردیده که تقریبا روزانه، پذیرای بیش از ۳۷۰ تن زباله شهر سنندج و روستاهای اطراف آن تا شعاع ۲۰ کیلومتری می‌باشد و پیش از این شیرابه حاصل از آن بدون هیچ تصفیه‎ای به رودخانه قشلاق سرازیر می‌گردید.

شرکت آب و نیرو همچنین به منظور ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب و کاهش یا حذف شیمیایی فسفر پساب‌ها، جهت جلوگیری از تغذیه گرایی سد ژاوه، یک ساختمان شیمیایی احداث کرده است که با افزودن محلول نمک‌های فلزی سبب واکنش این نمک‌ها با فسفات محلول در فاضلاب و تشکیل رسوبات جامد و ته‌نشینی آن‌ها در کیک لجن می‌شوند.

گفتنی است رایج‌ترین نمک‌های فلزی مورد استفاده در این فرآیند انواع خاصی از کلرید و سولفات آهن می‌باشند.

http://tejaratava.ir/?p=15227

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.