• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
6

ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

  • کد خبر : 40340
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۲۴
ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

تبریز- راه آهن تبریز- میانه یکی از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی است که پس از ۲۱ سال تکمیل نشده و درحال حاضر چشم انتظار رسیدن اعتبارات لازم برای افتتاح در دهه فجر امسال است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: ۲۱ سال از کلنگ زنی ابر پروژه استان آذربایجان شرقی می‌گذرد اما تا کنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است و مردم آذربایجان هم‌چنان در چشم انتظار خاتمه یافتن پروژه‌ای چندین ساله هستند.

بهره‌برداری از پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین بار به اروپا متصل خواهد کرد و از سویی با اتمام عملیات اجرایی این راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبریز نیز حدود ۵/۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

آنچه که تاکنون ابرپروژه استان آذربایجان شرقی را به اتمام نرسانیده است، عدم تأمین مالی مورد نیاز است و حالا این پروژه بعد از گذشت سال‌های متمادی در انتظار از راه رسیدن تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: راه آهن میانه – تبریز تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر اتمام یافته است و از بستان آباد تا ایستگاه خاروان نیز تقریباً عملیاتی شامل اتمام زیرسازی و پل و هم‌چنین احداث پل‌های بزرگ، تونل‌ها و از سویی ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول نیز انجام یافته است.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: در حال حاضر قطار می‌تواند تردد کند اما در این محدوده با توجه به اینکه بخشی از جوشکاری باقی مانده است از این رو عملیات، با کندی انجام می‌گیرد اما تلاش بر این است تا یک دو ماه آینده اتمام یابد اما همان گونه که گفته شد ساختمان اصلی ایستگاه تقریباً اتمام یافته و آماده مسافرگیری در محل ایستگاه خاوران است.

ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

سلطانی بیان کرد: برخی از مباحث از ایستگاه خاوران به سمت تبریز مطرح است بدین گونه که با مطالعات انجام گرفته از سوی راه و ترابری که حدود ۲۰ سال گذشته مبنی بر عبور از حریم آزادراه کنارگذر که با وجود پیمان سپاری انجام یافته بود مخالفت‌هایی از سوی برخی از مسئولین استانی به دلیل گسترش یافتن تبریز و خطی که این راه آهن منجر به محدود کردن تبریز می‌کند ایجاد شد تا اینکه در نهایت وزارت راه و شهرسازی مجبور شد تا به کار پیمانکار خاتمه دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه تا خاوران آماده و تکمیل است مسافران می‌توانند رفت و آمد کنند اما سعی بر این است تا عملیات جزئی باقی مانده نیز تکمیل شود.

ایستگاه اصلی خاوران به اتمام رسیده است و ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته و در حال حاضر تنها بالاست ریزی لایه دوم در حدود ۲۰ کیلومتر باقی مانده است

سلطانی توضیح داد: ایستگاه اصلی خاوران به اتمام رسیده است و ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته و در حال حاضر تنها بالاست ریزی لایه دوم در حدود ۲۰ کیلومتر باقی مانده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر جوشکاری بین ریلی باقی مانده است اما تلاش بر این است تا ۲ ماه دیگر این اقدامات نیز اتمام یابد تا ایستگاه خاوران به سمت تهران، از مسیر میانبر تبریز میانه با کاهش ۴ ساعتی زمان سفر در سال‌های اول و در سال‌های بعدی نیز با کاهش ۵/۵ با افزایش سرعت قطار انجام گیرد.

وی ادامه داد :۳۵۰ میلیارد مطالبه پیمانکار در محدوده بستان آباد تا تبریز است اما اعتبارات تخصیص یافته کفاف پرداخت مطالبات پیمانکاران را نمی‌دهد.

ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: تکمیل ایستگاه تبریز تا ایستگاه مرکزی نیازمند ۴ میلیارد تا ۴/۵ میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که تأمین اعتبار از منابع دولتی سخت است اما با این وجود، وزارت راه و کل مدیران عالی استان و نمایندگان مجلس پیگیر هستند تا از طریق بانک‌ها و مؤسسات مالی تأمین مالی کنند.

وی معتقد است: اگر اعتبار پروژه راه آهن میانه، بستان آباد و تبریز و پروژه‌هایی همانند این، از منابع مالی تأمین شوند زمان بر خواهد بود چرا که با توجه به تعدد پروژه در کشور و استان ما، راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد نیز ابرپروژه‌ای است که نیازمند اعتبار هنگفتی است.

تلاش بر این است تا این پروژه در ۲۲ بهمن سال جاری آماده تحویل باشد

سلطانی در پایان گفت: با توجه به کاهش منابع اعتبارات عمرانی دولت، باید منابع مالی جدیدی تعریف شود تا این پروژه خاتمه یابد و تلاش بر این است تا این پروژه در ۲۲ بهمن سال جاری آماده تحویل باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: پروژه راه آهن میانه – تبریز قرار بود در دهه فجر دولت قبلی به صورت نهایی افتتاح شود اما هنوز ایستگاه خاوران تکمیل نشده و از سویی برخی از مراحل اجرایی در مسیر نیز اتمام نیافته است.

تکمیل پروژه نیازمند تأمین اعتبار است

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ادامه داد: تکمیل پروژه راه آهن میانه – تبریز نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که بخشی برای بدهی پیمانکاران و بخشی نیز برای تکمیل نواقص این پروژه است.

وی افزود: اگر دولت هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد به این پروژه تخصیص دهد در سال جاری پروژه راه آهن میانه – تبریز تکمیل و افتتاح خواهد شد.

ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

تاج الدینی بیان کرد: بنده با مسئولین ارشد استانی نیز مذاکراتی داشته‌ام و پیگیر هستیم تا بلکه این پروژه در سال جاری با حضور رئیس جمهور افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان تحقق یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری‌های لازم برای تأمین بودجه پروژه راه آهن میانه – تبریز صورت می‌گیرد و در این رابطه تذکر نیز خواهم داد.

سرعت گرفتن تکمیل پروژه در صورت تأمین اعتبار

وی ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیر هستیم تا اعتبار لازم برای تکمیل پروژه راه آهن میانه – تبریز اختصاص یابد که در صورت رسیدن بودجه لازم به دست مدیریت اجرایی می‌توان با سرعت هر چه بیشتر این پروژه را تکمیل کرد.

تاج الدینی در پایان افزود: اگر اعتبار لازم تخصیص یابد پروژه راه آهن میانه – تبریز در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد و در این رابطه هم چنان پیگیر هستیم.

ابرپروژه آذربایجان‌ در ایستگاه انتظار/ وعده ۲۱ ساله به بهمن رسید

پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد یکی دیگر از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که بعد از گذشت ۲۱ سال، هنوز تکمیل نشده است و مردم آذربایجان در انتظار اتمام این پروژه هستند.

حالا ابرپروژه استان آذربایجان شرقی بعد از گذشت سال‌های مدتی در چشم انتظار از راه رسیدن اعتبارات لازم برای تکمیل شدن است تا در دهه فجر افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان خاتمه یابد.

http://tejaratava.ir/?p=40340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.