• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2
معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر:

آبگیری سد چمشیر آغاز شد

  • کد خبر : 80438
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
آبگیری سد چمشیر آغاز شد

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گفت: پس از انجام موفقیت آمیز مراحل تست پیش از آبگیری و ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن، مرحله نخست آبگیری سد چمشیر امروز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه آغاز شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مهندس محمد رضا فاضل، معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر با اعلام خبر فوق افزود: مرحله نخست آبگیری با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب با موفقیت انجام شد و هم اکنون ۱۵ درصد از ظرفیت مخزن این سازه آبی پر شده است.

وی تصریح کرد: مرحله قبل از آبگیری این سد شامل اجرای پلاگ تونل انحراف، تست و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن با موفقیت انجام شد.

فاضل اظهار کرد: سد و نیروگاه چمشیر با هدف ذخیره ۲٫۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها و تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال بر روی رودخانه زهره ساخته شد.

وی تصریح کرد: آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از ۱٫۷ میلیارد متر مکعب در چهار ماه سال است که سد چمشیر با ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان است.

معاون اجرایی سد چمشیر گفت: عملیات اجرایی این طرح با اخذ مجوزهای لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ٩۵ درصد است.

وی ادامه داد: با تکمیل اخرین لیفت بتن تونل انحراف در اوایل این هفته آبگیری سد وارد مرحله بعدی خواهد شد که در این مرحله امکان ذخیره سازی آب تا ارتفاع نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه ای خواهد بود.

فاضل اضافه کرد: تمهیداتی در این طرح برای کنترل کیفیت آب با ایجاد چند مجرا در ترازهای مختلف بدنه سد پیش بینی شده است و با وارد شدن مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره سازی مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت های زیدون و هندیجان می توان داد که در تابستان و پاییز سد چمشیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آنها تنظیم خواهد شد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، تولید ۴۸۰ گیگا وات انرژی پاک برق آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب،اشتغال زایی،کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیاء اراضی پایین دست از مهمترین اهداف این طرح اقتصادی می باشد

http://tejaratava.ir/?p=80438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.