• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

۱۸ درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است

  • کد خبر : 14840
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
۱۸ درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است

بجنورد- تجارت آوا- عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۱۸ درصد بافت شهری کشور بافت فرسوده و ناکارآمد است که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ محله را تشکیل می‌دهد.

دکتر سیدمسلم سیدالحسینی، چهارشنبه در همایش ملی بازآفرینی شهری در شهر ایرانی که به صورت مجازی در سالن ملک الشعرای بهار دانشگاه بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین در بافت های ناکارآمد شهری ساکن و با مسایل و مشکلات مختلف نیز درگیر هستند.

وی افزود: در ۵۴۳ شهر کشور مطالعات بافت شهری انجام شده است که متاسفانه از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه حدود یکسوم جمعیت کشور در کلان‌شهرها سکونت دارند، اظهار داشت: تا حدود پنج دهه پیش ۳۱.۵ درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت داشتند در حالی که آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان داد که آمار شهرنشینی به ۷۴ درصد رسیده است.

سیدالحسینی گفت: اکنون شهرهای مختلف کشور نیز با مشکلاتی چون حاشیه نشینی روبه رو هستند و می طلبد که نگاه مدیران تصمیم گیر نسبت به شهرها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه جمعیت به صورت نامتوازن در سطح کشور توزیع شده است، افزود: تراکم جمعیتی در برخی از مناطق باعث مشکلات مختلفی از جمله آسیب های اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر جمعیت حاشیه نشین شهرها ۲ برابر رشد کرده است، اظهار داشت: این جمعیت در سکونتگاه های غیررسمی ساکن شده اند.  

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: سکونتگاه های غیررسمی از نظر زیرساخت ها با مشکلات زیادی مواجه هستند که از جمله مهمترین آن مسایل آموزشی و بهداشت است که در برخی از این مناطق با چالش های زیادی رو به است.

سیدالحسینی بر لزوم تقویت سرمایه اجتماعی تاکید کرد و افزود: در بازآفرینی شهری باید به این مهم توجه کرد.

وی ساماندهی بافت های فرسوده شهری را ضروری خواند و گفت: راهبردی یکپارچه برای ساماندهی همه بافت های ناکارآمد شهری پاسخگو نیست و باید با توجه به نوع فرهنگ هر منطقه برای آن برنامه خاصی داشته باشیم.

همایش ملی «بازآفرینی شهری در شهر ایرانی» با حضور مسوولان، محققان، استادان شهرسازی دانشگاه ها روز چهارشنبه به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه بجنورد برگزار شد و از ۲۱۴ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، ۱۵۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و ۳۰ مقاله در این همایش یکروزه ارائه شد.

محورهای اصلی این همایش ماهیت و محتوای مطالعات میان رشته ای در بازآفرینی شهری و الزامات آن، بررسی مفاهیم و دیدگاه های بازآفرینی شهری با رویکرد میان رشته ای، تجارب بازآفرینی شهری در جهان و ایران و انطباق آن با شرایط محلی، ارزش های کالبدی- فضایی و تاریخی شهرها و محلات در بازآفرینی شهر ایرانی و توانمندسازی سرمایه اجتماعی در بازآفرینی شهر ایرانی بود.

http://tejaratava.ir/?p=14840

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.