• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3
از سوی بیمه مرکزی منتشر شد:

گزارش تحلیلی از آمار عملکرد مقدماتی سال ۱۳۹۹

  • کد خبر : 20357
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
گزارش تحلیلی از آمار عملکرد مقدماتی سال ۱۳۹۹
گزارش مقدماتی تحلیل آمار عملکرد سال 1399 بیمه مرکزی منتشر شد.

به گزارش اداره کل راوابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی بنابر آمار رسیده، مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب در حدود ۸۱٫۷ و ۴۳٫۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین بر اساس این آمار، حق بیمه سرانه (نسبت حق بیمه تولیدی به جمعیت کشور یا متوسط حق بیمه پرداختی توسط هر ایرانی) به ۹۷۲ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با آمار سالنامه ۹۸حدود ۳۴٫۳ درصد رشد ۹۸داشته است.

براساس این گزارش تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به سال گذشته به ترتیب حاکی از ۳۷٫۸ و ۳۰٫۵ درصد رشد بوده است (این در حالی است که این مقادیر وفق آمار سالنامه ۹۸ به ترتیب ۳۱٫۶ و ۱۹ درصد بود).

نسبت خسارت بازار با ۳ واحد کاهش (در مقایسه با سال قبل) به ۵۳٫۴ درصد رسیده است. البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکتهای بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

با عنایت به اینکه، بررسی آمار “نسبت خسارت” نمی تواند به دقت “ضریب خسارت” ارزیابی مطلوبی از عملکرد صنعت بیمه در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی آن را نشان بدهد، اما به دلیل عدم دسترسی به آمار ذخایر حق بیمه و خسارات معوق تا زمان بسته شدن صورتهای مالی شرکتهای بیمه و عدم امکان محاسبه ضریب خسارت (حاصل تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده ضربدر ۱۰۰)، از شاخص نسبت خسارت استفاده می گردد.

با این تفاسیر مطابق آمار اعلامی ۳ رشته‌ درمان (با ۷۵٫۵%)، حوادث راننده (با ۷۴ %) و شخص ثالث – مازاد (با ۶۴ %) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

در بخش دیگری از این گزارش سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب حدود ۶۸٫۵ و ۶۶٫۸ درصد اعلام شده است (وفق آمار سالنامه ۹۸ این مقادیر به ترتیب ۶۷٫۷ و ۶۴٫۴ درصد بود).

میزان انحصار شرکتی در بازار بیمه بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن به عدد ۱۳۴۴ رسیده است (۳٫۲ درصد کاهش نسبت به آمار سالنامه ۹۸). چنانچه این عدد به زیر ۱۰۰۰ برسد، حاکی از فضای رقابتی کامل در بازار بیمه خواهد داشت. 

این گزارش سهم ۳ رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی را به ترتیب ۳۳٫۵، ۱۹٫۲ و ۱۵٫۵ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازاراعلام کرده است (این در حالی است که این مقادیر وفق آمار سالنامه ۹۸ به ترتیب ۳۴٫۱، ۲۲٫۹ و۱۴٫۳ درصد بود).

آمارهای اعلامی در سال۱۳۹۹ نشان می دهد که در این سال بیش از ۶۸٫۶ میلیون بیمه نامه صادر و بالغ بر ۳۴٫۱ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.

تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۴٫۲ درصد کاهش و ۴۲٫۴ درصد افزایش داشته است.

کاهش در تعداد بیمه نامه صادره بازار به طور عمده متأثر از عملکرد برخی از شرکت های بیمه است که تعداد بیمه نامه های صادره آنها با سهم قابل توجه ۵۳٫۴ درصدی از کل بیمه نامه های صادره بازار، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب بین ۰ تا ۶  درصد کاهش داشته و متأثر از عملکرد این شرکتها در بیمه های شخص ثالث-مازاد و حوادث راننده بوده است.

رشد تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، به دلیل افزایش (۴۹٫۳ درصدی) این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۹۰٫۹ درصدی) از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.

لازم به ذکر است تا قبل از بسته شدن صورتهای مالی شرکتهای بیمه برای سال مالی ۱۳۹۹، این آمار جنبه مقدماتی (اولیه) دارد.

http://tejaratava.ir/?p=20357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.