• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

کنسرسیوم اکتشاف معدنی پایا، به سمت تدوین برنامه های جدید پیش رود

  • کد خبر : 56100
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کنسرسیوم اکتشاف معدنی پایا، به سمت تدوین برنامه های جدید پیش رود

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: توسعه اکتشاف در کشور، نیازمند نگاه جدید است و کنسرسیوم پایا باید به سمت تدوین برنامه های جدید در حوزه اکتشاف پیش رود.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا… جعفری در نشست با اعضای کنسرسیوم شرکت مدیریت اکتشاف معدنی پایا ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه موضوع تامین بلندمدت مواد اولیه معدنی و با هدف بهره گیری از ظرفیت شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه اکتشاف، این شرکت با مشارکت ۱۲ شرکت در نیمه دوم سال ۹۸ تاسیس شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه مجموعه کنسرسیوم پایا باید نگاه ملی به حوزه اکتشاف داشته باشد و نه نگاه بنگاهی، اظهار داشت: این کنسرسیوم باید با حفظ انسجام درونی و رویکرد مشترک، تصمیم های تحول برانگیز بگیرد و از ظرفیت و توانمندی بالای موجود، برای اجرای طرح های بزرگ اکتشافی استفاده کند.
وی افزود: عملی کردن ظرفیت ها و ارائه نتایج موثر اکتشافی، موجب می شود تا این کنسرسیوم به عنوان یک شرکت توانمند و پیشرو، هنگام واگذاری محدوده ها، ارجح باشد. جعفری ادامه داد: شرکت های فعال در قالب کنسرسیوم، با داشتن نگاه ملی، می توانند به سمت ایده های جدید همچون اکتشاف معادن کشورهای همسایه روی آورند.

ضرورت داشتن خطرپذیری در اکتشاف
وی با بیان اینکه از جمله دلایل اصلی ضعف در اکتشاف، نداشتن روحیه خطرپذیری در این حوزه است، گفت: ذات اکتشاف، خطرپذیری است و نیازمند این است که در محدوده های وسیع صورت گیرد. بدون شک، با اکتشاف یک معدن در میان محدوده های مختلف، همه هزینه های صرف شده، جبران می شود.
کمبودهای جدی در حوزه اکتشاف
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به کمبودهای بخش اکتشاف تصریح کرد: در این بخش از نظر آزمایشگاه، استاندارد های بین المللی، دانش اکتشاف در عناصر جدید، ماشین آلات حفاری و … با کمبودهای جدی مواجه هستیم و این مسائل موجب می شود تا نتوانیم به برنامه های پیش بینی شده (یک میلیون متر حفاری در سال) دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: باید فضای جدیدی تعریف و اقدام به اکتشاف معادن فلزی و دارای ارزش کنیم. به گفته جعفری، کنسرسیوم پایا از نظر مالی، توانمندی های قابل توجهی دارد و می تواند نسبت به استفاده از پیمانکاران خارجی برای انجام اکتشاف اقدام کند.

افزایش سرمایه شرکت در برنامه قرار گیرد
جعفری با اشاره به اینکه سهامداران شرکت مدیریت اکتشافات معدنی پایا تا روز تشکیل مجمع، برنامه و چشم انداز بزرگتری ارائه کنند، اظهار داشت: برای چابک کردن شرکت، تصمیمات جدیدی را به اجماع برسانید.
وی ادامه داد: موضوع افزایش سرمایه شرکت و اختیارات نیز مطرح شود و سهامداران عضو کنسرسیوم با حفظ ریسک اکتشاف، بودجه مناسبی را برای حوزه اکتشاف اختصاص دهند.

صدور ۲۰ پروانه اکتشاف
علی یزدانی، رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در این نشست گفت: این شرکت از نیمه دوم ۹۸ تاکنون، اکتشاف حدود ۶۰ هزار کیلومتر مربع را در ۷ استان فعالیت به پایان رسانده است که منجر به صدور ۲۰ پروانه اکتشافی شد.
وی ادامه داد: از جمله موانع موجود، وجود معارضان محلی و مسائل زیست محیطی برای ادامه کار است. وی اظهار داشت: واقعیت این است که برای انجام ۱۰۰ هزار متر حفاری، به ۳۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است.
حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل شرکت پایا نیز در نشست مذکور گفت: برنامه این شرکت تا شهریور ۱۴۰۱ شامل دریافت ۲۱ پروانه اکتشاف، دریافت نخستین گواهی کشف، تکمیل مطالعات پی جویی و نیز ۴۱ پروانه اکتشاف، دریافت ۷ گواهی کشف و تکمیل مطالعات ۱٫۵۰۰۰ مرحله عمومی تا اسفند ۱۴۰۱ است.
در این جلسه، سهامداران به عارضه یابی در زمینه کندی فعالیت های شرکت اکتشافات معدنی پایا پرداختند و پیشنهاداتی هم برای خروج از روند موجود ارائه دادند.
بنا به این گزارش، کنسرسیوم اکتشاف (پایا) متشکل از شرکت‌های گل گهر، چادرملو، توسعه معادن فلزات، صبانور، گهر زمین، توسعه صنایع معادن غدیر، مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری ماهان و صدر تامین است.

http://tejaratava.ir/?p=56100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.