• امروز : شنبه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۳
3
مصاحبه با داوود درخشان بازرس سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی

چرخش ذائقه مشتری به سمت خرید آنلاین

  • کد خبر : 13460
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
چرخش ذائقه مشتری به سمت خرید آنلاین
تحولات ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب تغییر نگرش مشتری و افزایش فعالیت مجازی و خریدهای آنلاین شده است و به نوعی ذائقه مشتری تغییر کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، داوود درخشان بازرس سندیکا با بیان اینکه طولانی شدن شیوع ویروس کرونا تبعات بسیاری به دنبال داشته به اثرات تورم تحریم و تورم کرونایی اشاره کرد و گفت: افزایش شدید نرخ ارز در خرید مواد اولیه و اجرای تعهدات شرکت‌ها را دچار چالش کرده است؛ بازار ظرفیت افزایش قیمت لحظه‌ای را نداشت و با بالارفتن قیمت ارز تحریم‌ها هم اوج گرفت و تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷ بانک جدید تحریم شدند. ارسال ارز و خرید قطعات با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد.

او افزود: اگر تنها به شرکت‌های تولیدی توجه کنیم کمبود مواد اولیه و تجهیزات مشهود است. شرکت‌ها با کاهش فروش روبرو بودند که این منجر به رکود و کاهش تولید می‌شود و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد.

او از لحاظ نشدن عامل کرونا در بند فورس‌ماژور در قراردادها گلایه کرد و گفت: شرکت‌ها مجبور هستند تعهداتشان را طبق قرارداد عمل کنند ولی اغلب به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کووید ۱۹ با تاخیر مواجه شدند؛ بسیاری از کارفرماها شیوع ویروس را به عنوان فورس ماژور قبول ندارند و این هزینه‌ای بر هزینه‌های بی‌شمار شرکت‌ها اضافه می‌کند.

قاچاق کالا جذاب شده است

بازرس سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، با بیان اینکه جذابیت قاچاق کالا افزایش یافته است و این تاثیر منفی روی تولید و اقتصاد کشور دارد، گفت: تولیدکننده باید مواد اولیه را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بازار داخلی یا از طریق واردات تامین کند ولی وقتی جنسی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود توسط توزیع کننده‌ها در کشور پخش می‌شود و تولیدکننده امکان رقابت با این محصولات بی‌کیفیت را ندارد و از سوی دیگر به دلیل تقلبی بودن این اجناس اعتماد عمومی هم در جامعه لطمه می‌خورد و صدمات آن باز هم متوجه تولید‌کننده داخلی است.

او با گلایه از نبود نظارت بر کالاهای تقلبی و اصل گفت: در مباحث قیمت‌گذاری نظارت‌هایی تعریف شده و تا حدودی هم رعایت می‌شود ولی در زمینه اصل بودن و کالاهای تقلبی هیچ نظارتی وجود ندارد.

چرخش ذائقه مشتری در خرید

درخشان به شرکت‌ها ابتکار در بازاریابی و فروش و ایجاد زیرساخت‌های ICT را توصیه کرد و گفت: تحول بین‌المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب تغییر نگرش مشتری و افزایش فعالیت مجازی و خریدهای آنلاین شده است؛ به نوعی ذائقه مشتری تغییر کرده است.

او با تاکید بر اینکه دیدگاه‌های مردم از خرید و فروش سنتی به آنلاین چرخش داشته است، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه موفق عمل کردند و همین شوق و استقبال برای دانش‌بنیان شدن را بیشتر ساخته است. فرصتی است تا شرکت‌ها و کارخانه‌ها به بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های ICT و تامین امنیت سایبری توجه کنند.

صادرات کلید خروج از بحران‌هاست

درخشان با تاکید بر اینکه شاه‌کلید خروج از بحران اقتصادی، توجه به صادرات است، گفت: درآمدهای دلاری می‌تواند شرایط اقتصادی متفاوتی را رقم بزند. در این زمینه انتظار داریم که دولت حمایت کند و فقط به ارائه تسهیلات اکتفا نکند. توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت می‌تواند بازارهای بین‌المللی جدید را کشف و بازارهای قبلی را حفظ کند.

به گفته وی، نماینده‌های حقوقی دولت می‌توانند به بخش‌خصوصی آموزش بدهند. حتی در بسترسازی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند نمایشگاه‌های آنلاین و فیزیکی، توسعه روابط با کشورهای منطقه و دنیا دولت می‌تواند نقش موثری بازی کند.

درخشان با یادآوری اینکه در حوزه فناوری و فنی مهندسی بازار خوبی در کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه فرصت‌های تجاری بسیار خوبی وجود دارد.

ایفای نقش در زنجیره تامین بین‌المللی

درخشان با بیان اینکه باید در زنجیره تامین ارزش‌های بین‌المللی نقشی را بر عهده بگیریم، افزود: در عرصه بین‌المللی پس از اتفاقی که برای چین افتاد، کشورها به این نتیجه رسیدند که نباید به یک تامین‌کننده اتکا کنند. اغلب کشورهای در حال توسعه مانند ویتنام، میانمار و هند زنجیره تامین کشورهای دیگر هستند. ایران هم با توجه به کاهش شدید نرخ ارز پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به تامین‌کننده زنجیره ارزش در دنیا را دارد و اکنون زمان خوبی برای این مسئله به‌شمار می‌رود.

http://tejaratava.ir/?p=13460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.