• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

پیمان مولوی: سفته و برات الکترونیک عمق بورس کالا را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 57474
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
پیمان مولوی: سفته و برات الکترونیک عمق بورس کالا را افزایش می‌دهد
رییس کمیسیون اقتصاد خانه معدن ایران گفت: بورس ایران و بورس کالا از عمق اندکی برخوردار است که اگر سفته و برات الکترونیک ترویج یابد، به این بازار می‌توان عمق بخشید.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ پیمان مولوی، اقتصاددان درباره نقش سفته و برات الکترونیک در رونق و توسعه بازارهای مالی گفت: سفته و برات الکترونیک می‌تواند جایگزین پول نقد و به نوعی تضمین لازم برای بازگشت پول یا وامی که قرض گرفته‌ شده، محسوب شود و در بورس کالا کاربرد بسیاری خواهد داشت.

وی افزود: بورس کالای ایران نقش مهمی در تامین و تهیه کالاهای استراتژیک و کالاهای اساسی دارد و هرچقدر فعالان این بازار بیشتر شود، قیمتگذاری کالاها شفاف‌تر و به نفع تولید و مصرف‌کننده خواهد بود. باید این مهم را مدنظر داشت که در کشورهای توسعه‌یافته امتیازاتی را برای فعالان بورس در می‌گیرند تا معاملات روان و شفافی را در بازار سهامشان رقم بخورد. اما متأسفانه در کشور ما عمق بازارهای مالی به ویژه بورس کالا و بازار سهام به حدی اندک است که فعالان بازار هم ترجیح داده‌اند سرمایه خود را از این بازارها خارج و به سایر بازارها هدایت کنند و این قطعاً به ضرر بورس و تولید کشور است.

دبیرکل سابق انجمن اقتصاددانان ایران عنوان داشت: سفته و برات الکترونیک هزینه معامله در بورس کالا را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر فعالان این بازار انگیزه فعالیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی افزود: برات و سفته الکترونیک را باید یک ابزار مهم به حساب آورد. از آنجا که این سند الکترونیکی است، صدور آن به شدت هزینه‌ها را می‌کاهد، دسترسی به آن را آسان‌تر می‌کند و حتی متناسب با نیاز افراد صادر می‌شود، یعنی وقتی فردی به سفته نیاز دارد به بانک یا دکه روزنامه فروشی مراجعه می‌کند و ممکن است مبلغ سفته بیش از نیاز فرد باشد، اما سفته و برات و الکترونیک این بستر را فراهم کرده که متناسب با نیاز مالی فرد صادر شود نه بیش از آن.

وی گفت: باید در کنار برات و سفته الکترونیک، امضای دیجیتال هم مرسوم شود تا در بورس کالا شاهد اتفاقات خوبی باشیم اما به شرط اینکه همه بانک‌ها در این خصوص فعالیت داشته باشند.

http://tejaratava.ir/?p=57474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.