• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
10

مزایای عرضه کامل محصولات زنجیره تولید در بورس کالا چیست؟

  • کد خبر : 42439
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
مزایای عرضه کامل محصولات زنجیره تولید در بورس کالا چیست؟

عرضه همه جانبه کالاهای پایه و محصولات مهم تولیدی کشور در بورس کالای ایران از جمله محور اقدامات دولت سیزدهم در جهت ایجاد شفافیت و عدالت و افزایش متوازن تولید در بخش های مختلف است که در همین زمینه عباس سلطانی دعوی کارشناس بازار سرمایه، مزایای عرضه کامل کالاها در بورس کالا همزمان با توسعه ابزارهای مالی کالایی برای صنایع را برشمرده است. 

سلطانی دعوی در گفت‌وگو با «کالاخبر» به مزیت های رشد و توسعه بورس کالای ایران در اقتصاد ملی اشاره کرد و اظهار داشت: از مهم‌ترین مزایای بورس کالا می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد به طوری که معادل ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فروش می‌رسد، از بخشودگی مالیاتی برخوردار می‌شوند.

او گفت: همچنین تأمین مالی بنگاه‌ها با استفاده از ابزارهای مالی مانند معاملات سلف و قراردادهای سلف موازی استاندارد و سازوکار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، از دیگر مزیت‌های مهم بورس کالا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های بورس کالا مانند معاملات متشکل و سازمان‌یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم‌هزینه، افزود: در کنار این ویژگی ها نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای عرضه‌شده توسط بورس کالا تضمین شده است و همه این مزایا از جمله مواردی است که همواره چالش اصلی فعالان در بازارهای غیررسمی است.

به گفته مدیرعامل کارگزاری گنجینه سپهر پارت، اخذ تضامین قبل از انجام معاملات باعث می شود تا طرفین معامله با خیال آسوده به مبادله در بورس کالا بپردازند اما در صورت بروز اختلاف میان طرفین معامله، بورس کالا دارای مراجع اختصاصی بررسی و رسیدگی به دعاوی بوده که سرعت رسیدگی به دعاوی مطرح‌شده در مقایسه با دادگاه‌های عادی به مراتب بالاتر است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: علاوه براین، کشف قیمت کالاهای عرضه ‌شده براساس عرضه و تقاضا و از بین رفتن برخی رانت‌های موجود در بازارهای سنتی، مزیت‌های مهم دیگری است که در بورس کالا وجود دارد. 

تجارب موفق 

سلطانی دعوی همچنین گفت: بازار فیزیکی بورس کالای ایران در طول فعالیت بیش از ۱۸ ساله خود البته از زمان بورس فلزات تهران، شاهد پذیرش محصولات متعدد در گروه‌های کالایی بوده و به فراخور در زمینه مبادلات هر گروه کالایی با نهادهای متعدد در حوزه‌های تولیدی و بازرگانی ارتباط و تعامل داشته است.

وی اضافه کرد: از تجارب موفق بازار فیزیکی بورس کالا عرضه مستمر و منظم محصولات فولادی، فلزی، پلیمری، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی توسط بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کشور است که همین رویه باعث شده تا آمارهای شفاف و مهمی به منظور بهره برداری سیاست گذاران وجود داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه گفت: رشد حجم و ارزش معاملات در طول سال‌های فعالیت بورس کالا مؤید اثربخشی و کارکرد مناسب این بازار در تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی و تبدیلی بوده که همه مزیت های بزرگ بورس کالا برای اقتصاد کشور در شرایطی است که هنوز از همه ظرفیت های این بورس در رشد صنایع و حمایت از تولید استفاده نشده که با اهتمام بیشتر کلیه دستگاه‌های مرتبط شاهد بهبود فرآیند ها در حوزه تولید و تأمین نیاز کشور به واسطه بورس کالا خواهیم بود.

دستاوردها

مدیرعامل کارگزاری گنجینه سپهر پارت در بخش پایانی این مصاحبه گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بورس کالا در طول سال‌های فعالیت این بورس، ایجاد شفافیت در فضای بازار و ارائه گزارش‌های آماری به‌صورت روزانه و دوره‌ای است که تا پیش از این بازارهای کالایی از فقدان آمارهای موثق رنج می برد. در کنار این شفافیت اطلاعاتی، راه‌اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر کالا از جمله اوراق سلف موازی، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی نیز از دستاوردهایی است که تأثیر عمیقی بر اقتصاد ایران داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سوای همه این دستاوردها، راه‌اندازی قراردادهای آتی، اختیار معامله و تابلوی املاک و مستغلات، نیز جزو دستاوردهای بورس کالا محسوب می‌شود که این ابزارها به طور حتم بخش بزرگی از نیاز صنایع و سرمایه گذاران را تامین می کند.

http://tejaratava.ir/?p=42439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.