• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

ضرورت شکل‌گیری هسته‌های دانش‌بنیان در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 55867
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
ضرورت شکل‌گیری هسته‌های دانش‌بنیان در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت این شرکت، به ضرورت شکل‌گیری هسته‌های دانش‌بنیان در فولاد مبارکه تاکید کرد.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت این شرکت با اشاره به حدیثی از معصوم (علیه‌السلام) اظهار کرد: مدیر باید مثل ستون خیمه باشد؛ بدین معنا که باید بار اصلی هر مجموعه‌ای را به دوش بکشد، راحت‌طلب نباشد و برای حل دشواری‌ها تلاش کند.
وی با تأکید بر ضرورت در دسترس بودن مدیران افزود: مدیران فولاد مبارکه باید همیشه در دسترس زیرمجموعه‌های خود باشند و تا جایی که امکان دارد همه مدیران اعم از کلیه مدیران مستقر در نواحی و حتی مدیران ستادی باید به‌صورت منظم از واحدها سرکشی کنند. مدیران حوزه بهره‌برداری نیز حتما باید در صحنه تولید حضور داشته باشند.

حرکت فولاد مبارکه در مسیر جهش و تحول
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه راهبرد ایجاد تحول را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: این شرکت به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال حرکت‌هایی است که منجر به جهش و تحول می‌شوند.
وی با اشاره به موانع تولید اذعان داشت: طبیعی است که به دنبال شروع هر حرکتی، مشکلات مختلفی پیش خواهد آمد که در این بین، مدیران باید فقط دغدغه کار داشته باشد و درگیر حواشی نشوند؛ ویژگی خستگی‌ناپذیری همواره در مدیران فولاد مبارکه وجود داشته و به همین خاطر باید تلاش بیشتری داشته باشند.
عملکرد امیدبخش واحدهای مختلف برای تحقق تولید
طیب‌نیا با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده در جلسه کمیته مدیریت تصریح کرد: این گزارش‌ها نشان‌دهنده موفقیت‌های مهم و قابل‌توجهی در عرصه تولید و توسعه فولاد مبارکه بود. علی‌رغم همه مشکلات و موانعی که بر سر راه تولید و توسعه در کشور وجود دارد، این گزارش‌ها امیدبخش است. رکوردهای تولید ارزشمندی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری ثبت شد که تحسین‌برانگیز است و این دستاوردها باید ادامه پیدا کنند.
وی با تأکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های ایمنی در کار عنوان داشت: این موضوع باید در عرصه تولید و توسعه، برای نیروهای رسمی و پیمانکار سرمشق قرار داده شود، چراکه رعایت قوانین و مقررات ایمنی برای همه است و هیچ تفاوتی میان نیروها وجود ندارد. 

برای ارتقای کیفی محصولات نیازمند مواد اولیه باکیفیت هستیم
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: واحدهای تولیدی فولاد مبارکه جهت‌گیری روبه‌رشدی در تولید محصولات کیفی داشته‌اند و این در حالی است که طی ۲ ماه گذشته و در خردادماه نیز همچنان میزان تولید در حال ارتقا بوده است.
وی با اشاره به ضرورت تأمین مواد اولیه متذکر شد: با انعقاد قراردادهای میان‌مدت تا حد زیادی موفق به پایداری نسبی در تأمین مواد اولیه شده‌ایم. اولویت ما ارتقای کیفیت محصولات است که باید همواره در نظر گرفته شود و تولید کیفی منوط به تأمین مواد اولیه باکیفیت است.

رعایت ایمنی هم‌زمان با ارتقای میزان تولید
طیب‌نیا یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علی‌رغم محدودیت‌های انرژی، حفظ میزان کمّی و کیفی تولید را که تأکید رهبر معظم انقلاب است در دستور کار قرار داده‌ایم و زمینه تولید در فصول دیگر سال فراهم شده است. همچنین میزان رعایت ایمنی و کاهش حوادث نیز هم‌زمان با ارتقای میزان تولید در فولاد مبارکه محقق شده است.
وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر مجتمع فولاد سبا اضافه کرد: مجتمع فولاد سبا یکی از مجموعه‌هایی است که باور به انجام کار در آن احساس می‌شود و این امر جای تقدیر دارد، چراکه موفقیت‌های مختلفی که در گزارش‌های این مجموعه آمده حاصل استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود (مهارت و تجربه سرمایه‌های انسانی) است.

اقدام فولاد سبا برای تولید محصولات کیفی قابل‌تقدیر است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این خصوص ادامه داد: مقدمات تولید بسیاری از فولادهای کیفی ازجمله فولادهای الکتریکی در مجتمع فولاد سبا فراهم شده و این اتفاق بدون اضافه شدن هرگونه تجهیز جدیدی محقق شده که بسیار ارزشمند است و باید ادامه پیدا کند. باید با برنامه‌ریزی مشخصی، اتاق‌های فکر برای رفع چالش‌های مختلف فولاد مبارکه تشکیل شود و مدیران مجموعه از طریق استفاده از تجارب و دانش مشاوران، متخصصان و کارشناسان حوزه‌های فنی، فرصت‌های جدید بهبود را شناسایی کنند.
وی ضمن تقدیر از عملکرد معاونت توسعه در پروژه‌های شرکت تأکید کرد: افزایش سرعت در شروع و اجرای پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه بسیار محسوس است و این پروژه‌ها مشکلات زیادی را از سر راه واحدهای مختلف شرکت برداشته است.

روند مثبت داخلی‌سازی و بومی‌سازی در فولاد مبارکه
طیب‌نیا با اشاره به روند مثبت داخلی‌سازی و بومی‌سازی در فولاد مبارکه اظهار داشت: در حوزه بومی‌سازی همچنان جای زیادی برای کار وجود دارد و با تسهیل‌گری، برنامه‌ریزی و دیگر اقدامات باید بتوانیم پیشرفت بیشتری در پروژه‌های بومی‌سازی داشته باشیم تا برای آینده آماده باشیم و این موضوع از امروز نیاز به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دارد.
وی با اشاره به عملکرد مثبت معاونت سرمایه‌های انسانی شرکت عنوان کرد: در ماه‌های گذشته در این حوزه اتفاقات خوبی رقم خورده و طرح‌های مختلفی جهت تأمین مسائل معیشتی و رفاهی کارکنان به مرحله اجرا رسیده است. مقدمات فعال‌سازی مراکز خدماتی انجام شده است، اما باید با جدیت بیشتری پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

ضرورت شکل‌گیری هسته‌های دانش‌بنیان در فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تولید دانش‌بنیان بیان داشت: تولید دانش‌بنیان باید در همه واحدهای تولیدی و دیگر حوزه‌ها به‌صورت کامل پیاده‌سازی شود که البته این موضوع فقط به بحث تحقیق و توسعه محدود نمی‌شود و باید هر واحد، کارشناس مربوط به خودش را به‌صورت ویژه داشته باشد.
وی ادامه داد: فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته نیروهای دانشی خوبی تربیت کرده و به همین خاطر لازم است در واحدهای تولیدی هسته‌های دانش‌بنیان شکل گیرد تا تسهیل‌گری‌های لازم برای ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با فولاد مبارکه انجام شود. در این خصوص همه مدیران در همه واحدها مأمور به انجام این کار هستند تا شاهد تحول‌ها و جهش‌ها در این زمینه باشیم.

باید در مصرف انرژی فرهنگ‌سازی شود
طیب‌نیا با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در صرفه‌جویی مصرف انرژی گفت: انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی در کشور بوده و خواهد بود که باید برای بهینه‌سازی مصرف آن فرهنگ‌سازی شود و این کار را باید از خودمان شروع کنیم. باید پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف در خطوط تولید تعریف و فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در شرکت فولاد مبارکه نهادینه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مدیران و کارکنان فولاد مبارکه، سفیران فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه انرژی هستند و روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه نیز باید در این زمینه تلاش‌های جدی انجام دهد. البته این کار مربوط به امروز نیست و برای فرهنگ‌سازی باید برای سال‌های متمادی برنامه‌ریزی کرد، اما شروع‌کننده این حرکت باید فولاد مبارکه باشد.

یکپارچه‌سازی مدل کسب‌وکار شرکت‌های زیرمجموعه 
محمد ناظمی هرندی معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت این شرکت اظهار کرد: در حوزه تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های آینده سازمان، پروژه مشترکی با معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها انجام شده است. در گروه فولاد مبارکه نیازمند یکپارچگی راهبردها هستیم که این امر با یکپارچگی مدل کسب‌وکار شرکت‌ها طی برگزاری جلسات تخصصی محقق شده است.
وی افزود: شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در این جلسات، مدل کسب‌وکار خود را با نگاه به آینده تعیین می‌کنند و خروجی آن در قالب «مدل  کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه با نگاه به آینده» و راهبردهای رشد، تدوین خواهد شد. این موضوع برخی از پراکندگی‌ها و موازی‌کاری‌ها در گروه فولاد مبارکه را حذف می‌کند و باعث می‌شود به حوزه‌های مغفول در حوزه مدل کسب‌وکار توجه بیشتری شود.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مدیریت برند و پایداری کسب‌وکار نیز با همکاری با برخی از معاونت‌ها ازجمله معاونت فروش و مدیریت روابط عمومی انجام شده تا بتوانیم برند سازمانی را با نگاه به تدوین استراتژی فروش پیش ببریم. هم‌زمان در حوزه پایداری کسب‌وکار، اقداماتی جدی صورت گرفته و در این راستا به دو حوزه تدوین گزارش پایداری و تحقق اقتصاد چرخشی ورود پیدا کرده‌ایم که این حرکت در کشور بی‌سابقه است و فولاد مبارکه در این زمینه پیشگام است.

پیاده‌سازی طرح ره‌نگاشت اقتصاد چرخشی در فولاد مبارکه
وی اذعان داشت: با توجه به نقش‌آفرینی فولاد مبارکه در بازارهای جهانی، تدوین گزارش پایداری می‌تواند یکی از اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذار در این حوزه باشد؛ همچنین طرح ره‌نگاشت اقتصاد چرخشی در سال گذشته تنظیم شده و برنامه‌ای جدی برای حرکت در این مسیر و پیاده‌سازی آن در فولاد مبارکه داریم.

معرفی نیروهای بهره‌ور در تیرماه سال جاری
ناظمی هرندی تصریح کرد: در حوزه تعالی و مشارکت نیز ارزیابی کارکنان صورت گرفته و در نیمه دوم تیرماه، نیروهای بهره‌ور شرکت فولاد مبارکه معرفی خواهند شد و از آنان تجلیل به عمل می‌آید. در حوزه مدیریت دانش نیز گام‌های بسیار مثبتی براساس نقشه دانش انجام شده که این امر بر آینده فولاد مبارکه بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 
وی عنوان داشت: در سال ۱۴۰۰ شاهد ضریب مشارکتی خوبی در شرکت فولاد مبارکه بودیم و در دوماهه اول امسال نیز شرایط خوبی داریم و امیدواریم در مشارکت‌ها بسیار موفق‌تر از گذشته ظاهر شویم و رکوردهایی را در این زمینه به ثبت برسانیم.

توجه به تولید، نوآوری و توسعه پایدار در سال ۱۴۰۰
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: برنامه‌ای جدی برای پیمانکاران داریم تا مانند کارکنان رسمی فولاد مبارکه به‌صورت جدی در نظام‌های تحولی ارزیابی شوند که این امر منجر به شناسایی فرصت‌های بهبود خواهد شد؛ تغییر رویکردهایی در زمینه تحول دیجیتال نیز محقق شده و این پروژه به‌طور جدی در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر ضرورت نوآوری و استفاده از فناوری‌های روز اظهار داشت: نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیش‌ازپیش تغییر پیدا کند و بیشتر شود، البته حمایت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان به یک دهه قبل بازمی‌گردد. توجه به تولید، نوآوری و توسعه پایدار جهت‌گیری امسال فولاد مبارکه است و شعار ما در این زمینه «نگاه به نوآوری» تعیین شده است. شرایط بهره‌برداری فولاد مبارکه از دانش موجود در کشور باید تسهیل شود تا این دانش در راستای بهبود و توسعه این شرکت به کار آید.

ایجاد انگیزه و بهبود کیفیت عملکرد کارکنان
مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت این شرکت اظهار کرد: منابع انسانی در شرکت فولاد مبارکه در حال گذار به سمت سرمایه‌های انسانی است؛ سرمایه‌های انسانی فولاد مبارکه دارای چهار عرصه اصلی، شامل استخدام خوب، توسعه شغلی مناسب برای کارکنان، ایجاد انگیزه و بهبود کیفیت عملکرد کارکنان است.
وی افزود: اجرای پروژه مانیتورینگ با رویکرد حل مسئله، نظام‌بخشی فرایند برنامه‌ریزی و تعریف دوره‌های آموزشی، شناسایی، انتخاب و تخصیص مربی بهبود عملکرد به واحدها ازجمله برنامه‌های معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه در سال جاری است.
معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: طرح جامع توسعه زیرساخت سیستم‌های  یکپارچه خدمات عمومی و امور رفاهی فولاد مبارکه تهیه شده و به‌مرور اجرایی خواهد شد؛ همچنین ارائه سرویس ایاب و ذهاب مطلوب، ایمن و به‌موقع برای کارکنان از دیگر اقداماتی است که در زمینه‌های رفاهی انجام شده تا بیش از گذشته شرایط را برای افزایش بهره‌وری آنان فراهم کنیم.

طراحی نظام جامع جبران خدمت برای پیمانکاران
وی عنوان داشت: شروع عملیات ساخت سایت جامع پسماند با رویکرد آماده‌سازی و نگهداری بهینه و اصولی پسماندها به‌منظور دست‌یابی بیشتر به استفاده مجدد و ارزش‌گذاری واقعی این مواد است؛ همچنین طراحی نظام جامع جبران خدمت برای پیمانکاران، انجام معاینات دوره‌ای کارکنان و پیمانکاران نیز برنامه‌ریزی شده و به‌زودی اجرایی خواهند شد.
کفایت تأکید کرد: تبدیل طرح جامع ساختار سازمانی برای افزایش بهره‌وری در دستور کار معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه است و برنامه‌ریزی سرمایه انسانی در افق چشم‌انداز ده‌ساله این شرکت نیز در حال تدوین است.

http://tejaratava.ir/?p=55867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.