• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

ضرورت توجه به مدیریت مصرف آب در شرایط کرونا

  • کد خبر : 20191
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
ضرورت توجه به مدیریت مصرف آب در شرایط کرونا

تهران – تجارت آوا – براساس پیش‌بینی‌های پژوهشکده اقلیم شناسی و تغیر اقلیم در باقیمانده فصل بهار میانگین بارش در سطح کشور کمتر از حد طبیعی خواهد بود که این کم بارشی توجه جدی‌تر به مدیریت مصرف آب را می‌طلبد تا بحران بی‌آبی در شرایط کرونایی بروز نکند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور ) وضعیت بارش‌ها نشان از آن دارد که با کاهش بارش روبرو خواهیم بود.

آنطور که پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم نشان می‌دهد، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین ماه ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از نرمال دریافت نکرده‌اند.

بر این اساس بیشترین کاهش به‌ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان با  منفی ۹۲.۷ ، منفی ۹۱.۴ و منفی ۷۰.۲ درصد رخ داده است.

براساس همه مدل‌های دینامیکی و آماری اجرا شده در پژوهشکده اقلیم‌شناسی کم‌بارشی و افزایش دمای به نسبت گسترده را تانیمه پاییز سال ۱۴۰۰ تایید می‌کنند.

پیش بینی ها همچنین نشان می دهد در باقیمانده فصل بهار میانگین بارش در سطح کشور کمتر از نرمال خواهد بود اما در کمتر از یک ماه آینده به دلیل شرایط به نسبت مناسب دورپیوند مادن_ جولیان(پدیده نوسانی مادن- جولیان (MJO) شکل غالب تغییر پذیری زیر فصلی گرمسیری مناطق حاره و فوق حاره است که در سیستم چرخه جو-اقیانوس نقش مهمی را ایفا می‌کند.مادن و جولیان فشار هوای سطح دریا و حرکت باد در لایه های مختلف جو در پهنه اقیانوس آرام را مورد ارزیابی قرار دادند.)  بارش‌هایی در جنوب و – جنوب‌شرق کشور رخ می‌دهد، گر چه میانگین بارش فصل تابستان در مناطق یادشده قابل توجه نیست ولی بارش تابستان در مناطق مذکور گرایش به بیش از نرمال دارد.

با این حال براین اساس اغلب مدل‌های اقلیمی بارش کشور در دوره اردیبهشت –مرداد ۱۴۰۰ را کمتر از نرمال پیش‌بینی کرده‌اند و کاهش بارش به طور فراگیر در اغلب مناطق رخ می‌دهد.

همچنین بارش در استان‌های ساحلی خزر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد کمتر از نرمال و در تیر و مرداد در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال خواهد بود.

پیش‌بینی هفتگی بارش  کشور  از ۳۰ فروردین تا ۹ خرداد

بارش هفته اول کشور کمتر از نرمال خواهد بود ولی در هفته دوم قدری بهبود می‌یابد.

بارش هفته دوم تا چهارم بویژه هفته سوم، در محدوده نرمال تا بیش از آن پیش‌بینی می‌شود و در بخش‌های محدودی از جنوب و جنوب‌شرق (مانند مناطق مرکزی استان کرمان)، بارش تجمعی با احتمال حدود ۷۵ درصد، بین ۲۰ تا ۵۰ میلی متر خواهد بود.

بارش هفته‌های پنجم و ششم مجددا به کمتر از نرمال و عمدتا بی‌بارش تغییر می‌یابد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو روز جمعه سوم اردیبهشت ماه  گفت: امسال شهرهای بیشتری در کشور به علت کاهش بارش‌ها به تنش آبی گرفتار خواهند شد.

«بنفشه زهرایی» روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود که تنش آبی در سال‌هایی که با بارش کمتری همراه است بیشتر نمایان می‌شود گرچه فقط ناشی از کاهش بارش نیست.

شرایط کم بارشی در کشور سبب شده میزان موجودی آب پشت سدهای کشور نیز به طور چشمگیری با کاهش همراه شوند و این درحالی است که به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا میزان مصرف آب به شدت افزایش یافته است در این شرایط حساس مدیریت مصرف آب از ضروریاتی است که نباید مورد غفلت قرارگیرد.

http://tejaratava.ir/?p=20191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.