• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

سواحل مکران فرصتی مهم برای اشتغال در زمینه تجارت و گردشگری است

  • کد خبر : 12514
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
سواحل مکران فرصتی مهم برای اشتغال در زمینه تجارت و گردشگری است

چابهار- تجارت آوا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سواحل مکران از گواتر دشتیاری تا زرآباد کنارک فرصتی مهم برای ایجاد اشتغال در زمینه تجارت، بازرگانی،گردشگری و کشاورزی است و می‌تواند به توسعه کشور بویژه سیستان و بلوچستان کمک کند.

محمد راستاد روز پنجشنبه پس از بازدید از سواحل گردشگری درک، اسکله چندمنظوره جُد، اسکله صیادی شهید رجایی و موج شکن چندمنظوره گوردیم کنارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:سواحل مکران دریای فرصت‌هاست و خوشبختانه طی سال‌های اخیر اتفاقات خوب و فعالیت‌های مثبتی در راستای ایجاد اشتغال و بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم منطقه رخ داده است.  

وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی منطقه، نیازمند لجستیک و زیرساخت‌های مناسب است و خوشبختانه زون کانتینر یخچالی در چابهار برای صادرات وجود دارد و بندر صیادی شهیدرجایی ظرفیت ویژه‌ای برای صادرات دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بخش جدید تجهیزات وارد شده به بندر چابهار،افزود: ۲ دستگاه جرثقیل ١۴٠ تنی به ارزش ۸.۵ میلیون دلار به عنوان بخشی از ٨۵ میلیون دلار تجهیزاتی است که از سوی هندی‌ها به این بندر وارد می‌شود و مکمل سایر تجهیزات است.

وی بیان کرد:علاوه‌بر توجه ویژه به بندر چابهار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی توجه به نوار ساحلی و ظرفیت‌های گردشگری دریایی سواحل مکران مدنظر قرار دارد و زیرساخت‌ها از سوی این سازمان فراهم و تسهیلات مناسب به بومیان جهت فعالیت با کمترین میزان آورده و ارائه بیشترین یارانه اعطا می‌شود تا از طرفیت‌های گردشگری دریایی به بهترین شکل استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز اظهارداشت: اشتغال و تجارت در ۵۴۱ کیلومتر سواحل این استان رونق خوبی دارد و توجه بیشتر به این مناطق ساحلی موجب توسعه پایدار و کمک به جوامع محلی می‌شود.

بهروز آقایی افزود: سواحل سیستان و بلوچستان که به سواحل مکران شهرت دارد و به دلیل اهمیت آن رهبر معظم انقلاب نیز بر آبادسازی و توسعه مناطق ساحلی این محدوده در بخش‌های مختلف تاکید فرموده‌اند از منطقه پسابندر و گواتر آغاز و تا زرآباد در انتهای حوزه ساحلی این استان ادامه دارد.

وی گفت: در محدوده ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان ۹ بندر ماهیگیری شامل «تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، تنگ و پسابندر» و ۲ جایگاه تخلیه صید جٌد و گواتر فعال هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وجود سواحل در دنیا به جذب میلیون‌ها گردشگر منجر شده و علاوه‌بر رونق صید و صیادی و توسعه ترانزیت کالا و تجارت نقش مهمی در جذب توریست دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه مسوولان بتوانند قوانین را برای جذب گردشگر آسانتر و بروکراسی اداری را کمتر کنند می‌توان انتظار داشت رونق گردشگری، تجارت و شیلات از وضع موجود بیش از پیش بهتر شود.
وی اظهارداشت: وجود سواحل در هر کشوری موجب اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار می‌شود.

آقایی افزود: برای هر متر ساحل سیستان و بلوچستان باید برنامه‌ریزی و طرح‌هایی اجرا کرد که نفع آن برای مردم بومی و کشور ایران اسلامی مشهود باشد.

وی ادامه داد: ایجاد ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار توانسته موجب رونق اقتصادی، ترانزیتی و اشتغال شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن علاوه‌بر توسعه اقتصادی این استان نقش مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.

وی تصریح کرد: ورود هر کشتی می‌تواند بیش‌از یکهزار و ۳۰۰ شغل ایجاد کند و به نوعی هر یک میلیون تن کالا چند میلیارد تومان گردش مالی در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند.

http://tejaratava.ir/?p=12514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.