• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4
کارشناس صنعت ساختمان مطرح کرد؛

سهم سالانه تهرانی‌ها از تولید مسکن چقدر است؟ /بازی دولت با اعداد رویایی ساخت مسکن

  • کد خبر : 54722
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
سهم سالانه تهرانی‌ها از تولید مسکن چقدر است؟ /بازی دولت با اعداد رویایی ساخت مسکن
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران می‌گوید: برای تحقق تولید سالانه ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در تهران، ابتدا باید زیر ساخت‌ها فراهم شود در غیر این صورت تهرانی‌ها نمی‌توانند به سهم خود از خانه دار شدن برسند.

ساخت واحد‌های مسکونی علاوه بر تأمین سرپناه شهروندان با توجه به ظرفیت صنایع و نیروی کار، اشتغالی عظیم در کشور ایجاد خواهد کرد.
اما وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال از سوی رییس جمهوری هنوز مشخص نیست که سهمیه در نظر گرفته شده برای استان‌ها متناسب با جمعیت آن‌هاست یا خیر؟
ادعای تیم اقتصادی دولت سیزدهم در جهت اجرای زیرساز‌های لازم برای ساخت مسکن هنوز در ابهام است. برخی از کارشناسان ساخت ۴ میلیون مسکن در مدت ۴ سال را دور از انتظار می‌دانند و حتی معتقدند این روش سبب تورم زایی و سیر صعودی قیمت مسکن می‌شود.
از سوی دیگر برخی دیگر از صاحبنطران در این بخش معتقدند؛ دولت سیزدهم باید در راستای ارتقای تولید و رفع مشکلات اقتصادی گام بردارد. بخش مسکن پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی کشور دارد و قطعاً ساخت ۴ میلیون مسکن می‌تواند شرایط را برای برنامه‌های دولت هموار کند.
این در حالی است که بخش مسکن به‌صورت مستقیم ۵ درصد و به‌صورت غیرمستقیم ۱۲ تا ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد.
اما همه کارشناسان بر کمبود مسکن در کشور هم نظرند. تهران نیز نیاز به تولید واحد‌های مسکونی جهت رفاه شهروندان دارد.
درهمین رابطه خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تهران سالانه با توجه به ازدواج‌های جدید، احیای بافت فرسوده و تعداد مهاجرتی‌ها در مجموع نیاز به تولید ۱۷۰ هزار واحد مسکونی دارد که تحقق چنین میزان تولید مسکن با توجه به وضعیت اقتصادی کشور خیلی دور از انتظار می‌باشد.
وی ادامه داد: با توجه به گرانی نهاده‌های تولید و بحران ایجاد شده در بازار مسکن، تورم اقتصادی و از همه مهمتر کاهش قدرت خرید مردم امکان تأمین و تولید واحد‌های مسکونی مورد نیاز شهروندان تهرانی بسیار سخت شده و دولت به تنهایی توانایی انجام چنین کاری را ندارد.
به گفته باقر پور؛ مسکن از بدنه اقتصاد کشور جدا نیست و هر اتفاقی بر قیمت و تولید این محصول تأثیر گذار است. در یک سال گذشته قدرت خرید مردم آن قدر کاهش داشته که به راحتی بازار مصرفی مسکن دچار مشکل شده است.
وی تصریح داشت: تورم در بخش مسکن مانند سایر بخش‌ها تأثیر گذاشته، اما شیب تورم در این بخش به دلیل رقم بالا قابل مقایسه با سایر کالا‌ها و محصولات خُرد نیست. از این رو درصد تورم بخش مسکن به عنوان حجم ترنور مالی در بین خانوار‌ها خیلی بیشتر است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با تأکید بر اینکه برای تحقق برنامه افزایش تولید مسکن گفت: در این زمینه خیلی از دستگاه‌ها باید باهم همسو و سیاست واحد قابل اجرا داشته باشند، در غیر این صورت با رویا و شعار، تولید واحد‌های مسکونی محقق نخواهد شد.

وی تصریح داشت: درحال حاضر بیشتر طرح‌های مسکنی در کشور مانند طرح نهضت ملی یک موضوع دور از واقعیت است. اعداد و ارقامی که برای تولید واحد‌های مسکونی این طرح در نظر گرفته شده کاملاً رویایی است.
باقر پور گفت: وقتی با زور و با اعداد تخیلی قصد تولید واحد‌های مسکونی دارند؛ در واقع کیفیت مسکن را فدای تولیدی که تنها عمرمفید ابنیه‌های ساخته شده آن یک سوم استاندارد جهانی است، می‌کنند.
وی تصریح داشت: با توجه به بروز زلزله، خاک و همچنین  نوع و میزان مصالح ساختمانی موجود، دولت کیفیت ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را تضمین می‌کند!

http://tejaratava.ir/?p=54722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.