• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

ساختار بازار بیمه و تأثیر آن بر ضریب نفوذ بیمه

  • کد خبر : 14366
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۱۷
ساختار بازار بیمه و تأثیر آن بر ضریب نفوذ بیمه

واگذاری مالکیت بنگاه‌های بیمه ای در راستای گسترش رقابت و افزایش کارایی آن‌ها، مقایسه و یکسان‌سازی ساختار شرکت‌های دولتی و خصوصی و تخصیص امکانات فنی و سرمایه لازم به بیمه‌های خصوصی، از جمله اقدامات پیشنهادی به منظور تکمیل برنامه خصوصی‌سازی صنعت بیمه کشور است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، طرح پژوهشی «بررسی ساختار بازار بیمه و تأثیر آن بر ضریب نفوذ بیمه» با هدف بررسی ساختار صنعت بیمه کشور و تأثیر آن بر ضریب نفوذ بیمه انجام شده است. در این طرح تلاش شده تا ضمن بررسی ساختار حاکم بر بازار بیمه ایران از بُعد تمرکز، میزان رقابت‌پذیری در بازار بیمه کشور و تأثیر آن بر ضریب نفوذ بیمه ارزیابی شود. در این پژوهش برای تعیین نوع ساختار بازار و اندازه‌گیری میزان تمرکز آن از شاخص هرفیندال-هیرشمن و شاخص تمرکز چهار بنگاه برتر صنعت استفاده و نتایج با سایر کشورها مقایسه شده است.
عملکرد بنگاه‌ها در صنایع مختلف همبستگی مثبتی با ویژگی‌های ساختاری بازار مانند تمرکز و رقابت دارد. در صنعت بیمه نیز ساختار رقابتی بر بهره‌وری شرکت‌های فعال در بازار مؤثر بوده و فشارهایی بر سیاست‌گذاری‌های جدید در این حوزه تحمیل می‌کند. به این ترتیب انتظار می‌رود بین ساختار بازار بیمه و عملکرد آن رابطه‌ای وجود داشته باشد.
بر اساس یافته‌های این پژوهش تمرکز بازار بیمه کشور بالا و در وضعیت انحصار چندجانبه قرار دارد. با توجه به این که علت عمده انحصار در صنعت بیمه کشور وجود انحصارات قانونی است، لزوم بازنگری در قوانین مرتبط پررنگ‌تر خواهد شد و از جمله اقدامات پیشنهادی به منظور تکمیل برنامه خصوصی‌سازی صنعت بیمه کشور می‌توان به واگذاری مالکیت بنگاه‌های بیمهای در راستای گسترش رقابت و افزایش کارایی آن‌ها، مقایسه و یکسان‌سازی ساختار شرکت‌های دولتی و خصوصی و تخصیص امکانات فنی و سرمایه لازم به بیمه‌های خصوصی اشاره کرد.
علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/ مراجعه فرمایند.

http://tejaratava.ir/?p=14366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.