• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی می خواهد

  • کد خبر : 38854
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی می خواهد

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دستور وزیر راه و شهرسازی برای رفع نقاط حادثه خیز ظرف ۲ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری درباره رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها ظرف دو سال آینده گفت: فهرست نقاط حادثه خیز ظرف سه سال گذشته با همکاری پلیس تهیه شده بود که هزار و ۵۸۰ نقطه بود و تاکنون از این فهرست ۴۵۰ نقطه اصلاح شده است.

وی افزود: استان فارس بیشترین تعداد نقاط حادثه خیز را دارد اما از آنجایی که ماهیت تصادفات متغیر است، نمی‌توان تناسبی بین طول راه‌های هر استان با تعداد نقاط حادثه خیز برقرار کرد بلکه بستگی به موقعیت توپوگرافی راه‌های استان‌ها دارد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در دوره جدید با توجه به دستورالعمل صادره از سوی وزیر راه و شهرسازی قرار شد بار دیگر نقاط حادثه خیز جدید را شناسایی کنیم که ممکن است در فهرست جدید نقاط حادثه خیز فهرست قبلی تکرار و یا اینکه حذف شود.

اکبری تصریح کرد: از ابتدای فروردین سال آینده، رفع نقاط حادثه خیز فهرست جدید آغاز خواهد شد و تا پایان امسال این فهرست نهایی می‌شود. مبنای ما تعداد تصادفات در هر نقطه است. آمار تصادفات نهایی شده و اطلاعات آن به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارسال شده است. منتظریم تا این اطلاعات به تأیید کمیسیون مذکور برسد.

وی خاطرنشان کرد: در تصادفات جاده‌ای دستگاه‌های متعددی مسئولیت دارند. وزارت راه مسئول ایمنی سازی راه هاست. پلیس راه، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌ها هم سهمی از ایمنی راه‌ها دارند و سهم هر دستگاه در سند ایمنی راه‌ها، مشخص شده است.

به گفته اکبری رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها، بر عهده وزارت راه است. به دستور وزیر راه و شهرسازی برنامه ریزی کردیم تا ظرف دو سال آینده نقاط حادثه خیزی که در فهرست موجود قرار دارد و نهایی شده است، به طور کامل رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح همه نقاط حادثه خیز در جاده‌ها نیاز به بودجه بالایی دارد، گفت: تمهیداتی برای تأمین اعتبار اندیشیده ایم که ظرف دو سال این نقاط حادثه خیز را اصلاح کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: درخواست‌های دیگری هم از مردم داریم که به جاده‌های حادثه خیز رسیدگی شود. البته اصطلاح جاده حادثه خیز چندان فنی و مهندسی نیست اما راه‌هایی که قبلاً روستایی بوده اند و حالا مورد استفاده قرار گرفته و به جاده اصلی تبدیل شده اند، باید تعریض شود. برای اصلاح این جاده‌ها، ردیف بودجه نداریم. از نظر مردم پذیرفته نیست در جاده‌ای که مرتباً منجر به تصادفات فوتی می‌شود، ردیف اعتباری جهت بهسازی آن نباشد.

اکبری تعداد پروژه‌های نگهداری راه‌ها در بخش اصلاح نقاط حادثه خیز را سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ پروژه عنوان و تأکید کرد: بخشی از این پروژه‌ها به رفع نقاط حادثه خیز پرتکرار در جاده‌ها و بخشی دیگر به اصلاح هندسی جاده‌های کم عرض اختصاص می‌یابد. به خصوص که ناوگان سنگین وارد جاده‌های کم عرض شده و آنها را از جاده فرعی به اصلی تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال برنامه ریزی برای تأمین منابع بودجه در سال آینده هستیم تا هم فهرست قبلی نیمه تمام نقاط حادثه خیز کامل شود و هم نقاط حادثه خیز جدید را دو ساله اصلاح کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که آیا امکان پذیر است نقاط حادثه خیز ظرف دو سال رفع شود؟ گفت: ما از نظر توانایی مهندسی، محدودیتی نداریم و اگر بودجه‌ها تأمین شود می‌توانیم ظرف یک سال تمام نقاط حادثه خیز را اصلاح کنیم.

اکبری ادامه داد: اجرای این برنامه اعتبار حدود سه هزار میلیارد تومانی نیاز دارد که هیچ وقت تأمین نشده و سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری می‌دهند که با آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه حادثه خیز را می‌توانیم در سال اصلاح کنیم. اگر کل بودجه را یک جا بدهند، می‌توانیم تمام این نقاط را برطرف کنیم.

به گفته این مقام مسئول از دولت درخواست کردیم تا اعتبارات سفرهای استانی ریاست جمهوری در بخش راه‌ها به اصلاح نقاط حادثه خیز متمرکز شود.

http://tejaratava.ir/?p=38854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.