• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
6
با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره

دوره آموزشی تربیت مدیر ریسک دربیمه ایران آغاز شد

  • کد خبر : 37915
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
دوره آموزشی تربیت مدیر ریسک دربیمه ایران آغاز شد
دوره آموزشی تربیت مدیر ریسک (CRO) در شرکت سهامی بیمه ایران با حضورسید مجید بختیاری مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران و اعضای کارگروه آموزشی، برای کارشناسان و رابطین مدیریت ریسک واحدهای اجرایی سراسر کشور آغاز شد .

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، مدیر عامل بیمه ایران در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی اظهار داشت : مدیریت ریسک به فرایند شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز گفته می‌شود که در طول عمر یک پروژه ممکن است رخ دهند. اگر مدیریت ریسک به‌درستی انجام شود، می‌تواند با کنترل وقایع آینده، از خطرات احتمالی پیش‌گیری کند. مدیریت صحیح ریسک نه‌تنها احتمال رخ دادن آن، بلکه دامنه‌ی تأثیرات آن را نیز کاهش خواهد داد.

بختیاری افزود : سیستم‌های مدیریت ریسک علاوه بر شناسایی ریسک‌ها و تعیین کیفیت‌شان، می‌توانند تأثیراتی را که بر پروژه می‌گذارند نیز پیش‌بینی کنند.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری این جلسه آموزشی  با همکاری حوزه های آموزش، برنامه ریزی، فنی و تمام ارکان شرکت تصریح کرد : همکاری ارکان شرکت در این دوره آموزشی اولین نکته ای  است  که نشان دهنده هم راستایی فضای شرکت با اهداف آن و سند راهبردی می باشد. ما می‌خواهیم نشان دهیم که نسبت به این برنامه متعهد بوده ودر واقع با سند راهبردی  نقشه راه آینده شرکت را مشخص و براساس آن گام برداریم.

نکته دوم، ارزش‌هایی است که راجع به آن تأکید داریم، ارزش‌های پاکدستی، اخلاق و کارایی که به اختصار«پاک» خوانده شده است. خیمه گاه این ارزش ها اخلاق است، ضمن اینکه کارایی هم مؤلفه ای مهم است. درکارایی باید به دور از کلی گویی، پروژه‌ها را عملیاتی و اجرایی نماییم.

نکته سوم، مسائل مرتبط با حرفه‌ای‌گری است. البته مقررات حرفه‌ای در قالب آیین‌نامه‌های تخصصی در کمیته های مربوطه تعریف شده است.

ایشان ضمن قدردانی از همراهی ها و همکاری های همه ارکان شرکت در پروژه ها و طرح های توسعه ای گفت: حضور یکی از اعضای هیات مدیره در رأس این پروژه بسیار مهم و بویژه شرکت در این دوره آموزشی نشان دهنده اهمیت موضوع برای مدیران ارشد شرکت است .

مدیر عامل بیمه ایران افزود: هسته اصلی صنعت بیمه، مدیریت ریسک و استقرار مؤلفه های مرتبط با آن است که می تواند کارایی  و اثر بخشی را در فضای فعالیت های بیمه گری و عملیاتی معنا ببخشد. وی افزود : به دو دلیل باید به این دوره توجه ویژه کنیم. یکی اینکه حرفه ای گری در مدیریت ریسک بسیار مهم است و با کلی گویی نمی توانیم منشا اثر بخشی برای شرکت باشیم. شان اولین شرکت بیمه و دولتی بودن ما این است که به صورت اصولی، منطقی، عقلایی به سمت دانش برویم تا کارکنان حرفه ای داشته باشیم، ازاین رو باید به این دوره توجه ویژه داشته باشیم.

نکته دوم، فرصت کم نظیری است که برای شرکت کنندگان این دوره فراهم شده. این دوره برای آنها  برابر با یک دوره ارتقای تحصیلی می تواند اثرگذار باشد. بنابراین باید به صورت جدی آن را طی کنند و تاکید دارم که ارزیابی کارشناسان در پایان دوره آموزشی بسیار دقیق و ضابطه مند باشد و گواهی پایان دوره یکی از مهمترین، حرفه ای ترین و کاربردی ترین  مدارک دوران فعالیت همکاران و از سویی با بکارگیری دانش مدیریت ریسک و استقرار کامل آن، به کاری ماندگار، اثر بخش و الگوساز در بیمه ایران و صنعت بیمه تبدیل گردد.

 سید محمد ناصر مبرقعی عضو هیأت مدیره و رئیس کمیته ریسک طی سخنانی در این جلسه گفت:

بیمه ایران فارغ از الزامات ناشی از آئین نامه ۹۳ شورای عالی بیمه که براساس آن تشکیل کمیته ریسک را اجرایی و عملیاتی نموده است با عزم قاطع جاری سازی رویکرد مبتنی بر مدیریت ریسک را در تمامی بخشهای شرکت در دستور کار خود قرار داده است .

وی با اشاره به آثار ارزشمند رویکردهای مبتنی بر مدیریت ریسک در فعالیتهای شرکت افزود، نگرش علمی و مدرن و هدفمند مدیریت ریسک منطبق با اتمسفر روز بازار و صنعت بیمه می بایست در تمامی ابعاد شرکت متجلی گردد و منتهی به تغییر خردمندانه تصمیمات در کلیه سطوح شود از سویی تمامی تصمیمات متأثر از رویکرد مدیریت ریسک الزاماً می بایست همسو با سند راهبردی ، اهداف استراتژیک و چشم انداز شرکت باشد بنابراین مدیریت ریسک هرگز نباید سرعت ما را در عملیات بیمه گری کند نماید.

عضو هیأت مدیره بیمه ایران با تبیین مفهوم مدیریت ریسک خاطر نشان ساخت :

ریسک علاوه بر خصیصه احتمالی بودن در اهداف شرکت تأثیر گذار است این تأثیر اگر منفی باشد باید در چارچوب الگوهای مدیریت ریسک هدایت و کنترل شود و اگر مثبت باشد، قطعاً در این حالت با فرصت مواجه هستیم. پس با این نگرش، مدیریت ریسک سرعت عمل ما را در استفاده هوشمندانه ازفرصتهای بازار مهیا می کند.

مبرقعی رئیس کمیته ریسک با اشاره به ضرورت تغییر نگاه تک بعدی به مقوله مدیریت ریسک گفت: تلقی ذهنی بسیاری از بیمه گران از مدیریت ریسک وقتی تک بعدی دیده شود، فرآیندی است که منتهی به افزایش نرخ رقابتی یا شرایط سخت و یا فرانشیز و حتی رد نمودن پرتفو می باشد. این انگاره ذهنی، اشتباهی است رایج و مصطلح به مقوله مدیریت ریسک که باید اصلاح و از زاویه ۳۶۰ درجه به آن نگریست .

ایشان در ادامه تصریح کرد : سر نخ بسیاری از چالش های ما در رقابت های بازار و فرآیندهای بیمه گری مربوط به مدیریت ریسک است اگر مدیریت ریسک با نگاه جامع و عالمانه باشد مسیرها را روشن و یکسو و بسیاری از امور تسهیل خواهد شد.

عضو هیأت مدیره در خصوص اهمیت و ابعاد این دوره آموزشی گفت: در دوره CRO که برای اولین بار با این گستره در بیمه ایران و صنعت بیمه برگزار می گردد به دنبال آن هستیم که متخصصین مدیریت ریسک به عنوان خبرگان این رشته، حلقه های ارتباطی مؤثری باشند تا تفکر مدیریت ریسک در تمام اجزاء شرکت منتشر شود.

وی تاکید داشت اگر مدیریت ریسک، به عنوان یک نیاز اساسی برای بهبود پرتفوی ما مطرح بوده است، امروزه به عنوان یک مطالبه اساسی و حتی مزیت رقابتی تعیین کننده از نگاه ذی نفعان ما به ویژه بیمه گذاران، هوشمندانه رصد می شود.

منصور امیری مدیر کل شورای فنی و مدیریت ریسک، در ابتدای این جلسه، در خصوص اهداف برگزاری دوره اظهار داشت: استقرار مدیریت ریسک در پنج فاز از تیرماه سال جاری کلید خورده است، فاز اول آن به اتمام رسیده و فاز دوم در واقع برنامه های آموزشی بود که بخشی از آن برای مدیران کل استان ها و مدیران ستادی برگزار شد و بخش دوم برای رابطین مدیریت ریسک در این جلسه برگزار می شود. جلسات بعدی این دوره آموزشی ۴۰ساعته به صورت آنلاین و اسکای روم، به صورت دو روز در هفته برگزار خواهد شد و در پایان به شرکت‌کنندگان مدرک پایان دوره اهداء می شود. وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری این دوره و فرآیندسازی کامل، آینده نزدیک شاهد استقرار مدیریت ریسک در بیمه ایران باشیم.

شایان ذکر است این دوره آموزشی طی دو جلسه ۲ ساعته در روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته برگزار و مباحث آموزشی مرتبط توسط اساتید دوره ارائه می گردد.

http://tejaratava.ir/?p=37915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.