• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

بنادر ایران به بنادر نسل سوم تبدیل می‌شوند

  • کد خبر : 9933
  • ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
بنادر ایران به بنادر نسل سوم تبدیل می‌شوند

تهران- تجارت آوا – وزیر راه و شهرسازی گفت: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده کالا کاهش دهیم.

محمد اسلامی امروز – پنج شنبه – در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی، یک شرکت چینی و چند شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، افزود: یکی از اهدافی که در امضای تفاهم نامه دنبال می‌شود تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم است که در این راه گام‌های مهمی برداشته شده است.

وی ویژگی نسل سوم بنادر را علاوه بر تولید بار، فرصت پردازش و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده کالاها کاهش دهیم و در عین حال با ایجاد جذابیت های اقتصادی و تجاری در صدد ایجاد رقابت  کدر بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار باشیم.

اسلامی توضیح داد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی ملحق شده است تا طرح‌های توسعه تجارت در درون این بندر ایجاد شود و این گام مهمی است که با امضای تفاهم‌نامه و با حدود ۲۵ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه بندر شهیدرجایی را در پنج حوزه از جمله ساخت کانتینر، ایجاد کارخانجات روی، سرب و منگنز، احداث کارخانه های تولید لوازم خانگی و ایجاد پالایشگاه برشمرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: یکی از ابعاد اهمیت سرمایه گذاری ها در اراضی پس کرانه شهید رجایی ایجاد ۲۰ هزار اشتغال است.

اسلامی ادامه داد: این تفاهم نامه ها بر موضوع دانش بینان بودن و رقابتی کردن فعالیت ها تمرکز دارد. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز خارجی است و عمده هدف آنها بازارهای صادارتی است که در هنگام امضای تفاهم نامه نیز بر تسهیل و تسریع در این امر تاکید شد. زمان بندی اجرای این طرح های سرمایه گذاری ها حداکثر سه سال است که باید به نتیجه برسند.

وی به سیاست توسعه تجارت در بنادر اشاره گرد و افزود: مجموع ظرفیت‌های بنادر اکنون ۲۸۰ میلیون تن است که باید این میزان به حداقل دو برابر ظرفیت در مدت زمان پنج ساله برسد. در نظر است تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به ۲۲۰ میلیون تن برسد.

به گزارش ایرنا، ۶ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در پس کرانه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی امروز با حضور  وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و استاندار هرمزگان، امضا شد.

۶ تفاهم نامه سرمایه‌گذاری در پس کرانه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی شامل سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یورو در زمینه “احداث کارخانه روی، سرب، منگنز و مس”،  “احداث و توسعه کارخانجات لوازم جانبی، توسعه و تجمیع کارخانجات صنعتی”، “احداث پالایشگاه آلومینا، راه‌اندازی و تأمین مالی پروژه‌های صنایع از طریق صندوق بورسی” و “احداث کارخانجات کانتینرسازی” اجرایی و عملیاتی است.

http://tejaratava.ir/?p=9933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.