• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

برنامه‌ریزی برای رشد ۵۰ درصدی حفاری‌های اکتشافی در ۱۴۰۰

  • کد خبر : 17855
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
برنامه‌ریزی برای رشد ۵۰ درصدی حفاری‌های اکتشافی در ۱۴۰۰

معاون توسعه و اکتشاف شرکت مس گفت: با یک برنامه‌ریزی فشرده و با تلاش همکاران امور اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی موفق شدیم در سال ۱۳۹۹ به رکورد بالاترین میزان حفاری اکتشافی در ۷ سال اخیر به میزان بیش از ۱۰۰ هزار متر دست یابیم.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از مس پرس، مهندس بهروز رحمتی با بیان این‌که این میزان حفاری نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۰ هزار متری و نسبت به سال ۹۷ رشد بیش از ۶۰ هزار متری داشته، گفت: افزایش متراژ حفاری اکتشافی از میانگین کمتر از ۵۰ هزار متر در ۵ سال گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار متر دستاورد بزرگی است که به‌رغم مشکلات عدیده و فرسودگی ناوگان اکتشافی کشور به آن دست یافتیم.
به گفته رحمتی دستیابی به رکورد بالاترین میزان مطالعات اکتشافی سطحی در ۷ سال اخیر به وسعت ۱۰۴۵ کیلومتر مربع و دستیابی به رکورد بالاترین میزان محدوده‌های ثبتی در ۷ سال اخیر به تعداد ۹۰ فقره از دیگر اقدامات ارزشمند این امور در سال ۱۳۹۹ است.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با تأکید بر این‌که افزایش ذخایر معدنی اولین و مهم‌ترین آیتم برای توسعه پایدار و افزایش تولید است، اظهار داشت: در نتیجه فعالیت‌های اکتشافی یکسال گذشته شاهد ارتقای حدود یک میلیارد تنی حجم منابع اکتشافی و ذخایر زمین‌شناسی با متوسط عیار حدود ۰٫۵% در محدوده معادن سرچشمه و سونگون شدیم که توفیقی بسیار بزرگ در حوزه توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران میباشد.
رحمتی اضافه کرد: خوشبختانه شرکت مس طی دو سال گذشته در مسیر افزایش تولید بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است که حفظ این جریان با نتایج اکتشافی اخیر میسر خواهد شد.
رحمتی گفت: در حال حاضر رویکرد دستیابی به تولید ۵۵۰ هزار تنی مس محتوی معدنی در فاز اول توسعه شرکت به درستی با تکیه بر ذخایر اکتشافی قبلی در برنامه جامع مس لحاظ شده است و با حمایت‌های مدیریت ارشد شرکت مس در دستور کار قرار گرفته است.
رحمتی در ادامه با اشاره به افزایش حجم ذخایر معدنی شرکت از  ۷ میلیارد تن به بیش از ۸ میلیارد تن با مس محتوی حدود ۴۰ میلیون تنی در سال جاری عنوان کرد: با عنایت به نتایج خوب اکتشافی می‌توان حداقل پتانسـیل صنعت مس ایران در تولید را به حدود یک‌میلیون تنی مـس محتـوی در فاز دوم توسعه پایدار شرکت ارتقا داد.
وی در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین گشته است، ابراز امیدواری نمود که با تحقق دو فاز توسعه شرکت و به بالفعل درآمدن پتانسیل‌های غیرقابل انکار صنعت مس شاهد ارزآوری بیـش از  ۱۰میلیـارد دلاری( برمبنای قیمت‌های جهانی فعلی مس که بالغ بر ۹۰۰۰ دلار در هر تن می‌باشد) و اشتغال‌زایی حدوداً ۵۰ هزار نفری برای کشـور باشیم تا علاوه بر ارتقاء سـهم صنعت مس کشـور از اقتصاد به بیش از ۲،۵ درصد، شاهد بهبود قابل توجه جایگاه کشور در اقتصاد جهانی که در حال حاضر در رتبه هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار داریم، نیز باشیم. 

برنامه‌ریزی برای رشد ۵۰ درصدی حفاری‌های اکتشافی در ۱۴۰۰

وی در رابطه با چشم‌انداز برنامه‌های اکتشافی در سال جاری گفت: قصد داریم در سال آینده در حوزه اکتشافات حداقل رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ به ثبت برسانیم و برنامه ۱۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی را در کارنامه فعالیت‌های اکتشافی شرکت مس عملیاتی کنیم تا رکورد حفاری اکتشافی تاریخ ۵۰ ساله شرکت ملی صنایع مس ایران را جابجا نماییم.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس تأکید کرد: برای تحقق برنامه‌های اکتشافی و ثبت رکورد در این زمینه از اواخر سال گذشته، نوسازی ناوگان اکتشافی در دستور کار شرکت مس قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در این راستا و برای اولین بار طی ۴ دهه گذشته اقدامات اجرایی برای خرید ۱۵ دستگاه حفاری اکتشافی جدید صورت گرفته و امیدواریم  از اوایل سال جاری این دستگاه‌ها وارد ناوگان اکتشافی شرکت مس شوند.

رشد ۷۲ درصدی طرح توسعه معدن مس درآلو

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان این‌که در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه پیشبرد طرح‌های توسعه و افزایش تولید انجام گردید، گفت:  طرح‌های توسعه معدن مس دره‌زار و معدن مس در‌آلو دو طرح کلیدی شرکت مس برای افزایش تولید در سال ۱۴۰۰ هستند که خوشبختانه و با وجود موانع اجرایی و فنی و زیرساختی هر دو پروژه پیشرفت خوبی را به ثبت رسانده‌اند. 
رحمتی عنوان کرد: پروژه درآلو تا به امروز حدود ۷۲ درصد پیشرفت داشته و در تلاش هستیم که در نیمه دوم امسال شرایط راه‌اندازی نهایی آن را فراهم کنیم. پروژه دره‌زار نیز پیشرفت ۵۵ درصدی داشته است و در تلاش هستیم تا با یک برنامه‌ریزی فشرده در اواخر سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود. 

طرح فلوتاسیون سرباره کوره های ذوب نماد ارزش‌آفرینی

رحمتی در ادامه به پروژه تولید کنسانتره از سرباره‌های کوره‌های ذوب مجتمع سرچشمه اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌واقع نماد اقتصاد مقاومتی و ارزش‌آفرینی در شرکت مس محسوب می‌شود چراکه با عملیاتی شدن این پروژه، سرباره‌های دپو شده از فرایند ذوب طی حدود ۴۰ سال گذشته مورد فراوری مجدد قرار گرفته و به محصول استراتژیک با حداکثر ارزش افزوده کنسانتره مس تبدیل می‌شود که یکی از بالاترین حاشیه‌های سودآوری را برای سهامداران محترم شرکت مس به ارمغان می‌آورد.

طرح انتقال آب ارمغانی برای توسعه پایدار

رحمتی در ادامه به اجرایی شدن فاز اول طرح انتقال آب از خلیج همیشه ‌فارس اشاره کرد و گفت: این طرح که در نظر بسیاری از کارشناسان طی یک دهه قبل  بیشتر به یک رؤیا شباهت داشت با همت بلند صنایع معدنی و پشتیبانی کامل شرکت‌های ملی مس، چادرملو و گل گهر سرانجام به واقعیت تبدیل شد و در اواخر اسفندماه سال گذشته آب شیرین سازی شده خلیج همیشه فارس به «سرچشمه مس ایران» رسید.
وی با تأکید بر افتتاح پروژه عظیم مذکور افزود: با افتتاح این مگا پروژه انتقال ۳۱ میلیون مترمکعب آب شیرین شده از خلیج همیشه فارس ایران به بزرگ‌ترین مجتمع پیرو متالورژیکی مس خاورمیانه (مجتمع مس سرچشمه)، با هزینه سرمایه‌گذاری کلی بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان که بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان آن در فاز نخست هزینه گردیده است، فراهم شد.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس عنوان کرد: بدون شک، زحمات کلیه بزرگوارنی که طی حدود یک دهه اخیر در به ثمر رسیدن مگاپروژه مذکور نقش آفرینی داشته‌اند و تعداد نقش‌آفرینان این مگاپروژه (در حدود ۲۰۰ شرکت داخلی در حوزه‌های مختلف) و بویژه همکاران شرکت انتقال آب خلیج فارس شایسته تقدیر در مقیاس ملی است.

انجام ۱۱ پروژه توسعه و بازسازی شبکه برق در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی 

رحمتی با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از این طرح و رسیدن آب شیرین شده خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و مجتمع عظیم مس سرچشمه یکی از بزرگ‌ترین افتخارات تاریخی طرح جامع آب شرکت ملی صنایع مس ایران است، گفت: افزون بر این موفقیت، در سال گذشته شرکت مس در راستای توسعه پایدار تولید و تأمین برق مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای ۱۱ پروژه توسعه و بازسازی شبکه برق در استان کرمان و آذربایجان شرقی را با هزینه‌ای بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان را به انجام رساند.
وی اضافه کرد: پیشرفت ۸۶ درصدی طرح‌های مرتبط با حوزه برق پروژه معدن مس دره زار، پیشرفت ۸۷ درصدی طرح‌های مرتبط با حوزه برق پروژه معدن مس درآلو، پیشرفت ۹۰ درصدی طرح‌های مرتبط با پروژه‌های توسعه سونگون و ایستگاه‌های حاجیلرچای از جمله توفیقات طرح جامع برق به‌رغم شرایط کرونا و نوسانات شدید نرخ ارز در کشور است.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس انجام مطالعات اولیه برای ورود این شرکت به حوزه تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدید پذیر را از دیگر اقدامات مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: در این راستا طرح تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در مجتمع مس سرچشمه با همکاری طرح جامع برق و امور انرژی نهایی شده که در صورت عملیاتی شدن آن در سال ۱۴۰۰، پس از اخذ مجوزهای لازم ، برگ زرین دیگری در کارنامه حوزه تامین پایدار زیرساخت‌های مورد نیاز فرایند توسعه پایدار با تاکید موکد بر حوزه های زیست محیطی شرکت در کنار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی کرمانیان و نیروگاه‌های گازی و حرارتی در مجتمع مس سرچشمه خواهد بود.
ایجاد زیرساخت و بستر مناسب جهت صادرات اسید سولفوریک
به گفته رحمتی همچنین آماده افتتاح نمودن پروژه انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و ذوب خاتون آباد به بندرعباس به منظور ایجاد زیرساخت و بستر مناسب جهت صادرات اسید سولفوریک و یا تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه تولید اسید فسفریک از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه توسعه و اکتشافت شرکت در سال گذشته است.
وی ادامه داد: در این پروژه تعداد ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن دار با استفاده ۱۰۰ درصدی از توان داخلی کشور، ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک جهت حمل اسید سولفوریک با ظرفیت ۳۴ تن بصورت حمل ریلی و ۲۴ تن به‌صورت حمل جاده‌ای، تکمیل ۲۷۰۴ متر خط ریلی مانوری به انضمام ۷ دستگاه سوزن و یک دستگاه تقاطع همسطح، ساخت و تکمیل ۸ مخزن ذخیره اسید فسفریک به ظرفیت حدود ۱۱۲۰۰۰ تن در بندرعباس بانضمام تجهیزات تخلیه ریلی مرتبط و همچنین ساخت دو دستگاه مخزن هر کدام به ظرفیت ۱۴۰۰۰ تن در سایت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از جمله اقدامات زیرساختی این حوزه می‌باشد.

پروژه‌ای زیست محیطی برای توسعه پایدار

رحمتی با اشاره به شروع پروژه احداث کارخانه اسید فسفریک و انواع کودهای شیمیایی فسفاته گفت: این طرح در راستای اجرای کامل زنجیره تولید از جمله تکمیل فرآیند پروسس گازهای خروجی کارخانجات ذوب سرچشمه و خاتون آباد (شامل اسید سولفوریک، اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفاته) است که یک ضرورت و الزام در راستای توسعه پایدار در سطح کلان کشور می‌باشد.
معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس بیان کرد: اجرای این پروژه ملی ضمن بهبود شرایط زیست محیطی، تسهیل فرآیند فروش محصولات جانبی، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بالا برای سهامداران محترم شرکت، باعث تضمین تولید پایدار و تامین انواع کودهای شیمیایی فسفاته مورد نیاز بخش کشاورزی کشور با تکمیل زنجیره تولید می گردد و برای تمامی ذینفعان ایجاد برکت مستمر خواهد کرد.

رحمتی با اشاره به تنظیم و امضای تفاهمنامه فی مابین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی،  ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس ایران جهت تولید کود شیمیایی در شهریور ماه سال گذشته گفت: خوشبختانه اجرای طرح اسید فسفریک و کود شیمیایی در مجمع عمومی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در تیر ۹۹  مصوب گردیده و با اخذ مصوبه هیات مدیره در تاریخ ۲۶ اسفند عملیاتی شده و با ابلاغ قرارداد انجام مهندسی پروژه در تاریخ ۲۷  اسفند سال گذشته در مرحله اجرا و راه‌اندازی قرار گرفته است.

http://tejaratava.ir/?p=17855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.