• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

برف و باران در آسمان ایران/ خسارات سیلاب در سواحل شمالی کشورمان

  • کد خبر : 37775
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
برف و باران در آسمان ایران/ خسارات سیلاب در سواحل شمالی کشورمان

باران آبان ماه در استان‌های مختلف کشورمان حکایت مهمان پاییزی است که در نیمی از استان‌ها باریدن گرفت و در برخی مناطق موجب سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و انسداد راه‌های بین‌شهری و روستایی شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بارش باران و در ارتفاعات برف از اواخر وقت چهارشنبه در برخی استان‌ها و در تعدادی دیگر هم از دیروز آغازشده است و همچنان در بعضی از استان‌ها ادامه دارد.

بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، خوزستان، چهار محال و بختیاری بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی در برخی نقاط نیز رعد و برق پیش بینی می‌شود.

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

جمعه بارش در شمال غرب و غرب کاهش می‌یابد، علاوه بر مناطق یاد شده در خراسان شمالی، سمنان، برخی نقاط اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و غرب خلیج فارس و روز شنبه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده رخ خواهد داد.

یکشنبه در غالب مناطق کشور جو آرام بوده و مجدداً با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه خواهیم بود. همچنین پنجشنبه و جمعه خلیج فارس و دریای خزر مواج است.

طی امروز بندرعباس با دمای ۳۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۵ و ۲ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

در این گزارش به استان‌های مختلف کشور سر می‌زنیم و وضعیت آب‌وهوا و همچنین اخبار بارش برف و باران را مرور می‌کنیم.


آخرین وضعیت جوی استان‌ها و اخبار بارندگی‌ها


درگیری ۱۰ شهرستان گیلان با آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه ها

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت مناطق مختلف استان گیلان بعد از بارش‌های شدید باران، اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار تشکیل و همه فرمانداران نیز پای کار بودند.

وی با بیان اینکه برای ۱۰ شهرستان استان گیلان درگیر آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن مسیرهای روستایی شدند، افزود: با تلاش‌های انجام شده از سوی عوامل خدماتی و امدادی تمام مسیرها باز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه برای حفظ جان مردم تمام پل‌های آب نمای استان بسته شدند، گفت: ضمن عذرخواهی از همه مردم برای مسدود شدن این مسیرها به محض فروکش کردن آب این مسیرها بازگشایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر پل موقت کشاورز شهر رانکوه مسدود است، تصریح کرد: پیش بینی‌های لازم برای اسکان موقت، تغذیه و ارائه خدمات برای مردم این منطقه انجام شده است.

مرادی با اشاره به اینکه هم اکنون حجم بارش‌های در شرق استان گیلان متمرکز است، افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا ساعت ۱۱ صبح جمعه شاهد بارش‌های شدید در این مناطق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تا ظهر امروز این مسیر نیز برای تردد مردم بازگشایی شود، اضافه کرد: مشکل تأمین آب شرب مردم املش نیز با تلاش‌های صورت گرفته رفع شد.

با توجه به بارش شدید باران در مناطق مختلف استان گیلان به ویژه شهرستان فومن راه ارتباطی شش روستا در این شهرستان بسته شد. فرماندار فومن در این باره گفت: بر اثر بارش شدید باران رودخانه‌های این شهرستان طغیان کرده و راه ارتباطی شش روستا قطع شد اما مردم برای تردد راه‌های دسترسی دیگر دارند.

محمد رضا محسنی ادامه داد: بارش باران سبب غرق آب شدن پل‌های آب نما در روستاهای رودبارچیره، زیده، خطیب گوراب، گوراب پس پایین و شکالگوراب و مودگان این شهرستان شده و راه ارتباطی این روستاها را قطع کرد.

وی اضافه کرد: روستای سیدآباد پایه‌های پل دچار آسیب شده بود و با توجه به بازدیدهای صورت گرفته دستورات لازم برای ایمن سازی این پل داده شده و به صورت موقتاً تردد خودروهای سنگین از این پل داده نمی‌شود.


لرستان زیر باران!

بارش باران از صبح پنج شنبه در نقاط مختلف استان لرستان آغاز شده و همچنان در برخی مناطق ادامه دارد. بارش رحمت الهی موجب خوشحالی کشاورزان و نشاط شهروندان لرستانی شده است.

اداره کل هواشناسی لرستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، از اواسط پنج شنبه تا غروب جمعه شاهد فعالیت سامانه بارشی نسبتاً سردی بر روی جو استان خواهیم بود که به تدریج برای همه نقاط استان علاوه بر ابرناکی و وزش باد شدید سبب رگبار باران، رعدوبرق و در نواحی مستعد احتمال ریزش تگرگ می‌شود.

همراهی هوای سرد با این سامانه بارشی برای ارتفاعات، گردنه‌ها، جاده‌های کوهستانی و برخی نقاط شهرهای سردسیر بارش برف را به دنبال دارد.

گفتنی است، مخاطرات همراه با این سامانه، اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها، ایجاد رواناب‌های سطحی، آب گرفتگی معابر عمومی، مه آلودگی هوا و کاهش دید افقی است.

این سامانه بارشی از امشب از روی منطقه خارج می‌شود و برای روزهای شنبه و یکشنبه جو نسبتاً آرامی پیش بینی می‌شود.


مازندران؛ محورهای ارتباطی مرزن – چالوس و قطعه ۴ آزادراه مسدود است / بارش ۲۹۲ میلی متری باران

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

نفوذ سامانه سرد و بارشی که از چهارشنبه شب در مازندران حاکم شد دمای هوای استان را در روزهای پنجشنبه و جمعه شش تا ۱۲ درجه کاهش داد و بارندگی‌های شدید و رگباری سبب آبگرفتگی معابر و خانه‌ها در برخی شهرهای غرب استان شد.

همچنین بارش برف پاییزی صبح جمعه ارتفاعات و مناطق روستایی بالای دو هزار و ۵۰۰ متر مازندران از جمله شانه تراش تنکابن، فیلبند، مناطق کوهستانی بلده، کجور و لاریجان را سفید پوش کرد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور کندوان به دلیل سیلاب در دو مسیر تا اطلاع بعدی مسدود است، افزود: این محور به دلیل وقوع سیلاب در مسیر دو طرفه مسدود است و تردد از محورهای جایگزین هراز و سوادکوه انجام می‌شود.

سید محسن هاشمی با اظهار اینکه تردد در محور هراز، مسیر آب اسک دو طرفه به صورت سنگین و در محورهای سوادکوه، کیاسر و کناره به صورت عادی و روان در جریان است.

وی گفت: از نظر شرایط آب و هوایی بارش برف در ارتفاعات محور کندوان و هراز، مه گرفتگی در طالع رودبار سوادکوه، اسکات کیاسر و بارش باران را محورها شاهد هستیم.

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران نیز بیشترین میزان بارندگی را به میزان ۲۹۲ میلی متر در رامسر، ۱۷۶ میلی متر در تنکابن، ۹۹ میلی متر در نوشهر و ۴۸ میلی متر در نور بیان کرد.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محدوده مرزن آباد تا چالوس باند آزادراه تهران – شمال در قطعه چهارم و محور قدیم چالوس – مرزن آباد براثر بارندگی شدید و سیلاب همچنان مسدود است، گفت: در آزادراه و محور قدیم نیروهای راهداری مشغول انجام عملیات هستند.

وی با بیان اینکه در قطعه آزادراه رانش و ریزش وجود ندارد، گفت: سطح آب همچنان بالاست و فروکش نکرده است.

وی با عنوان اینکه تردد در دیگر محورهای جریان دارد، گفت: در هراز و سوادکوه مشکلی وجود ندارد.

نجفی وضعیت جوی محورهای استان را همراه با بارش باران و مه گرفتگی در ارتفاعات گردنه گدوک سوادکوه، محدوده عالی کلاً کیاسر و پل زنگوله پل کندوان اعلام کرد.

فرماندار چالوس هم در خصوص بارندگی اخیر و خسارت وارد شده از بازگشایی جاده قدیم چالوس خبر داد و گفت: جمعه مجدداً عملیات پاکسازی صورت می‌گیرد.


بارش برف و باران در جاده‌های اردبیل / محور مواصلاتی مسدود نداریم

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

امید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تردد در جاده اردبیل به آستارا جریان دارد و در حال حاضر ترافیک روان در مسیر اردبیل به آستارا برقرار است. وی خاطرنشان کرد: تنها یکی از لاین‌های این جاده در محدوده فرودگاه به دلیل انجام عملیات راهداری مسدود است.

نسیمی ادامه داد: در مسیر اردبیل به آستارا محدوده فرودگاه اردبیل در حال ارتقای سامانه توزین حرکت هستیم که بر این اساس یکی از لاین‌های بزرگراه به‌علت انجام این عملیات مسدود بوده شده است.

وی با استناد به آخرین اطلاعات از سامانه‌های نظارت تصویری و راهداران مستقر در راهدارخانه‌ها بیان کرد: در اکثر مناطق مرکزی و جنوب استان شامل اردبیل – آستارا، اردبیل – سرعین، نیر – سراب و خلخال – اسالم شاهد بارش برف هستیم.

نسیمی ادامه داد: در جاده‌های اردبیل – مشگین شهر و گرمی و بیله سوار بارش باران مشهود است و در محورهای پارس آباد – قره آغاج و بیله سوار و پارس آباد بارشی گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: هیچ گونه مسدودی در محورهای مواصلاتی استان وجود ندارد و وضعیت تردد در محورها روان است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل بر رعایت دقت و سرعت مطمئنه در محورهای مواصلاتی استان تاکید کرد و گفت: با توجه به برودت هوا در طی ساعات آینده شاهد لغزاندی جاده‌های شهری و کاهش دید در جاده‌های مه آلود و کولاک برف در مناطق کوهستانی و سردسیر خواهیم بود.

نسیمی بیان کرد: در برخی محورها که با هماهنگی پلیس راه از تردد بدون زنجیر چرخ مانع است و خواهش می‌کنیم از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و در صورت نیاز زنجیر چرخ و آب و غذا و سوخت کافی خودرو را در نظر بگیرند.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه عوامل راهداری و پلیس راه در محدوده انجام عملیات حضور دارند، افزود: تردد روان از لاین دیگر منطقه مذکور در حال انجام بوده و از نظر ترافیکی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

نسیمی خاطرنشان کرد: قبلاً اطلاعیه‌های لازم در خصوص انجام عملیات ارتقای توزین حرکت در محور اردبیل – آستارا صادر شده و این مسیر با به‌کارگیری تابلوهای هشدار، سرعت‌گیر و پرچم‌های راهنمایی ایمن‌سازی شده است.

وی ادامه داد: از شب گذشته بارش برف در جاده‌های خلخال آغاز شده است و به همشهریان توصیه می‌شود با اجتناب از سفرهای غیرضروری تردد خود را به اوایل هفته آینده که شاهد هوایی نسبتاً پایدار خواهیم بود موکول کنند.


ارتفاعات البرز سپیدپوش شد / هوای سالم در راه است

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

آرش بهارونداحمدی مدیرکل هواشناسی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به پیش‌بینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار کرد: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از فعالیت سامانه بارشی و سرد از پنج شنبه شب تا عصر جمعه در منطقه البرز مرکزی است.

وی ادامه داد: به موجب آن رگبار باران و رعد و برق، کاهش دما، در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی رگبار برف مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه آسمان البرز نیمه ابری تا ابری همراه با غبار محلی و در شب بارش پراکنده بوده و به تدریج با کاهش آلاینده‌ها مواجه است، تصریح کرد: پنج شنبه بیشترین دمای هوا در این استان ۱۳ درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای هوا ۶ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۶ متر بر ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌های هواشناسی، جمعه آسمان البرز ابری همراه با مه، کاهش دم، رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات رگبار برف است و هوا نیز سالم خواهد بود.

بهارونداحمدی به پیش‌بینی دمای هوای جمعه پرداخت و متذکر شد: امروز بیشینه دما ۹ درجه سانتی‌گراد و کمینه دما ۲ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۷ متر بر ثانیه است.


بارندگی در همه مناطق اصفهان پیش‌بینی می‌شود

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

حجت‌الله علی‌عسگریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با استقرار جوی به نسبت ناپایدار در سطح استان از عصر پنج شنبه در بسیاری از مناطق آسمان کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش برف و باران از شامگاه پنجشنبه در نیمه غربی استان و جمعه در سایر مناطق محتمل است، اضافه کرد: وزش باد به نسبت شدید را در مناطق جنوبی تا روز شنبه خواهیم داشت.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی ندارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۱۸ درجه سانتیگراد بالای صفر و کمینه دما بامداد فردا به ۲ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

علی عسگریان ابراز داشت: زواره (از توابع اردستان) با دمای ۲۲ درجه سانتیگراد بالای صفر و بوئین و میاندشت با دمای یک درجه سانتیگراد زیر صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.


پایان هفته‌ای بارانی برای کرمانشاهیان

برف و باران در نیمی از استان‌های ایران/ سیلاب در شمال کشورمان

فیروز دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس تحلیل و بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی دمای هوا استان کرمانشاه تا اواخر روز جمعه به علت گذر موجی ناپایدار از جو منطقه کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در استان کرمانشاه، افزود: بارش باران در نیمه شرقی استان کرمانشاه نمود بیشتری داشته و بارش‌ها در ارتفاعات و گردنه‌های سردسیر به صورت برف مشاهده خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: با خروج سامانه بارشی از جو منطقه دمای هوا استان کرمانشاه در روزهای شنبه و یکشنبه به صورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

دولتشاهی بیان کرد: دما هوای استان کرمانشاه طی روزهای شنبه و یکشنبه در بیشتر نقاط استان به زیر صفر درجه خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: دمای هوای شهر کرمانشاه طی امروز در گرم‌ترین ساعت به ۱۵ درجه سانتی گراد و در سردترین ساعت شبانه روز به چهار درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در استان کرمانشاه جمع‌آوری و کیسه‌گیری محصولات برداشت شده نظیر پیاز و سیب زمینی و انتقال به انبارهای در نظر گرفته شده، توصیه می‌شود.


http://tejaratava.ir/?p=37775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.