• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

بانکداری مرکزی محور اصلی ایجاد محیط اقتصادی سالم جهت تحقق رشد اقتصادی بلند مدت و پایدار است

  • کد خبر : 58629
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
بانکداری مرکزی محور اصلی ایجاد محیط اقتصادی سالم جهت تحقق رشد اقتصادی بلند مدت و پایدار است

محمد شیخ حسینی سرپرست بانک توسعه تعاون در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت موضوع نشست؛ بانکداری مرکزی را محور اصلی ایجاد محیط اقتصادی سالم به منظور دستیابی به رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار خواند و افزود: بانکداری مرکزی با ثبات پولی و ثبات مالی بسترهای محیط اقتصادی باثبات و سالم را فراهم می سازد.

سرپرست بانک توسعه تعاون درخصوص ثبات پولی گفت: ثبات پولی با حفظ ارزش پولی ملی چه از طریق تورم داخلی پایین و با ثبات و چه از طریق نرخ برابری ارز محقق می گردد و ثبات مالی، کمک به نظام مالی به منظور کارکرد بدون اشکال و کارآمد در زمینه تخصیص منابع در اقتصاد می باشد.
دکتر احمد عزیزی صاحبنظر بانکی و از مدیران ارشد و صاحب تجربه نظام بانکی کشور در این نشست ابعاد بانکداری را در ۴ محور مبانی بانکداری مرکزی، ثبات پولی، ثبات مالی و وضعیت نظام بانکی ایران از نظر بانکداری مرکزی را تشریح و تبیین نمودند.
وی در ابتدای جلسه علم اقتصاد را موضوع دشواری خواندند که برخی آن را به تلاش برای تعمیر یک ماشین درحال حرکت تشبیه می کنند.
دکتر عزیزی، چهره ماندگار نظام بانکی با اشاره ای به اهمیت و ضرورت بانکداری مرکزی به تعیین ابعاد ثبات پولی با محوریت بانکداری مرکزی پرداختند و در ادامه الزامات ثبات مالی از سوی ایشان و جامعه هدف دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر عزیزی در پایان جلسه به ارائه پیشنهادهایی برای نظام بانکی ایران پرداختند و نرخ رشد نقدینگی، نرخ ارز، وضعیت تورم از محورهای کلیدی صحبت های ایشان بود که در نهایت افزود: بانکداری مرکزی شاید مهمترین نهاد عمومی اقتصادی برای نیل به رشد با ثبات و توسعه پایدار باشد.
در این جلسه اعضای هیات مدیره بانک توسعه تعاون به بحث و تبیین دیدگاه های خود در دو محور ثبات پولی و ثبات مالی پرداختند و وضعیت نظام بانکی کشور و نقش و رسالت بانک توسعه تعاون در دو محور مذکور از حوزه های کلیدی مباحث مطرح شده در این جلسه از سوی اعضای محترم هیات مدیره بود. همچنین در این نشست از سوی اعضای هیات مدیره تجربیات تاریخی چون رکود بزرگ ۱۹۳۰، تورم بزرگ دهه ۱۹۷۰ و بحران مالی ۲۰۰۷ نقش بانکداری مرکزی تشریح شدو بر نقش بانکداری مرکزی در عصر حاضر تاکید و اضافه شد: بانکداری مرکزی به دلیل قدرت خلق کننده نهایی پول و وضع ذخیره قانونی، مسئول تنظیم جریان و مقدار پول در اقتصاد است و به عبارتی هدایت کننده سیاست پولی محسوب می شود.
اعضای حاضر در نشست، کنترل تورم و ثبات سطح عمومی قیمتها، ثبات و سلامت شبکه بانکی، حمایت از رشد اقتصادی، اشتغال و حمایت از ارزش پول ملی را از اهداف مهم بانکداری مرکزی ذکر و مورد بحث و بررسی قرار دادند.
کریم میرزاخانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون در این جلسه اشاره نمود: بانک های مرکزی در قلب بحران های مالی جهانی قرار داشته اند و در واقع هم بخشی از مسئله و هم در عین حال بخشی از راه حل محسوب می شوند. وی در تشریح این نگاه افزود: بانک های مرکزی در سطح جهان گاهی به دلیل سیاست ها و فعالیت های به وجود آورنده بحران در جهان مورد نقد و برخی مواقع به سبب هدایت جهان برای برون رفت از بحران مورد تحسین قرار گرفته اند.
حسن عاشقی رییس اداره کل آموزش بانک توسعه تعاون در این نشست متغیرهای ثبات پولی و ثبات مالی را از موضوعات مهم نظام بانکی برشمرد و عنوان کرد در برنامه ریزی نشست های اندیشه ورز بانک توسعه تعاون موضوعات مهم و اساسی نظام بانکی از جمله بانکداری مرکزی مورد توجه و ملاک عمل قرار می گیرد. وی همچنین عنوان نمود در پنج نشست گذشته تلاش شده است موضوعات بنیادی و مهم به عنوان محور اصلی برنامه قرار گیرد و در نشست های آتی با تمرکز بر مسایل اساسی نظام بانک و بانک توسعه تعاون کوشش خواهد شد صاحبنظران با دیدگاه های متنوع و مختلف با تمرکز به سه بعد بانک، اقتصاد و جامعه به تبیین مسایل بپردازند.

http://tejaratava.ir/?p=58629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.