• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

ایران ۱۴۰۰ دستگاه خودرو به آذربایجان صادر می‌کند

  • کد خبر : 38643
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
ایران ۱۴۰۰ دستگاه خودرو به آذربایجان صادر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران به آذربایجان صادر شد که قرار است امسال این رقم به ۱۴۰۰ دستگاه برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که با حضور شاهین مصطفی یف معاون نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان همواره برادرانه بوده است، گفت: ایران مشترکات زیادی با کشور دوست و برادر (آذربایجان) دارد که به عنوان خانواده محسوب می‌شوند. امیدواریم در سفری که در خدمت معاون نخست‌وزیر آذربایجان هستیم، موانع فی‌مابین روابط دو کشور برطرف شود و در موضوعات مختلف به توافق دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی به برخی موضوعات مذاکرات ایران و آذربایجان اشاره و اظهار کرد: اجرای این توافقات می‌تواند منافع مردم دو کشور را تأمین کند.

قاسمی گفت: ایجاد پل مرزی صد متری خودرویی بر روی پل آستاراچای و تکمیل قطعه کریدور ریلی رشت – آستارا که برای دو کشور بسیار مهم است، در این سفر مورد مذاکره قرار می‌گیرد تا به نتیجه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: دوستان آذربایجانی ما در آستارای ایران سرمایه‌گذاری احداث ترمینال کرده‌اند که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده که قرار است در این مذاکرات در خصوص تکمیل ترمینال صحبت کنیم. همچنین نشستی را هم در آستارای آذربایجان برگزار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌اندازی قطار مسافری نخجوان – مشهد را مجدداً فعال می‌کنیم. همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت جاده‌ای، از مهم‌ترین مذاکرات این کمیسیون است. به دنبال افزایش آمار تردد ناوگان جاده‌ای دو کشور هستیم.

قاسمی یکی دیگر از مسائل فی‌ ما بین را امضای موافقتنامه تأسیس کریدور دریای سیاه و خلیج‌فارس عنوان کرد و گفت: ازسرگیری پروازهای دو کشور در دستور کار این مذاکرات خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران به آذربایجان خودرو به صورتCKD صادر می‌کند، گفت: سال گذشته ۴۰۰ دستگاه خودرو صادر کردیم و امسال خوشبختانه به ۱۴۰۰ دستگاه افزایش یافته است. همچنین با راه‌اندازی تولید مشترک خودروی ایرانی در آذربایجان، می‌توانیم به سایر کشورهای منطقه از طریق آذربایجان صادرات خودرو داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکلاتی در بحث حمل و نقلی وجود دارد، گفت: از جمله مسئله عوارض و هزینه حمل در حال حاضر دیده می‌شود. قبلاً ترددها روان و ساده بود. امیدواریم از این به بعد هم این‌گونه باشد. قطعاً در گذشته روابط نفتی و فرآورده‌ها با آذربایجان داشتیم که ادامه خواهیم داد.

قاسمی یادآور شد: در مورد انرژی و نیرو مذاکراتی داشتیم که در حال انجام است. ایران در سایر صنایع از جمله خودرو از تکنولوژی بالایی برخوردار است. علاوه بر این، ایران خودرو آمادگی دارد کامیون و اتوبوس بسازد.

وی گفت: ایرانی‌ها توانایی ساخت مسکن، شهرسازی، راهسازی و پروژه‌های مختلف عمرانی را در آذربایجان دارند؛ برای این موضوع در آذربایجان برای اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی همکاری خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد سقف تجارت میان دو کشور هستیم که در کمیسیون مشترک دو کشور در آینده آن را به امضاء می‌رسانیم.

http://tejaratava.ir/?p=38643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.