• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

ایران به جمع ۵ کشور برتر سازنده روتور توربین بخار پیوست

  • کد خبر : 19787
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
ایران به جمع ۵ کشور برتر سازنده روتور توربین بخار پیوست

تهران- تجارت آوا- نخستین روتور توربین بخار نیروگاه «بعثت»، امروز (سه‌شنبه) در قالب هفته سوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران توسط وزیر نیرو رونمایی شد و به این ترتیب، ایران به جمع پنج کشور برتر سازنده این نوع روتور پیوست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ساخته شده است، البته برای خرید خارج توربین یاد شده باید ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) برای تامین ارز مورد نیاز اختصاص می‌یافت که با ساخت داخل این روتور، همه هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

دور اسمی این توربین سه هزار دور در دقیقه، تعداد مراحل پره ۱۹ ردیف، تعداد پره ۲ هزار و ۵۳۹ عدد، فشار اسمی بخار ورودی ۸۶.۱۸ بار و دمای اسمی بخار ورودی ۵۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

در ساخت این توربین ۷۵ هزار نفر- ساعت کارکرد در بخش‌های مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشین‌کاری، پره‌سازی، تست‌های غیرمخرب و کنترل ابعادی، برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

 این روتور دمای بخار بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. سازنده پیشین این روتور شرکت جنرال الکتریک آمریکا بوده که تیم مهندسی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با وجود نبود دسترسی به مدارک ساخت، نقشه‌های مربوطه و امکان ارتباط با شرکت سازنده، توانسته است با اندازه‌برداری روتور موجود در نیروگاه و با استفاده از روش مهندسی معکوس اقدام به ساخت داخل روتور توربین یاد شده کند.

ایران با ساخت این روتور توربین بخار در بین پنج کشور برتر سازنده این روتورها و شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نیز در بین شرکت‌های برتر در زمینه ساخت روتور توربین جهان قرار گرفت.

http://tejaratava.ir/?p=19787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.