• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
7

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

  • کد خبر : 37360
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

ارومیه – در روزهای اخیر ایجاد صف های طویل در مرز سرو موجب گلایه مندی و نارضایتی رانندگان خودروهای ترانزیتی در این مرز شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: طی روزهای تعلل کشور ترکیه در اجازه ورود خودروهای ترانزیتی ایرانی به خاکش از سمت مرز سرو موجب ایجاد صف‌های چند کیلومتری از تریلی‌های ترانزیتی در گمرک سرو و نارضایتی شدید رانندگان شده است.

مرز بازرگان تنها مسیر تردد خودروهای ترانزیتی ایران به ترکیه و بازارهای اروپایی است اما فاصله زیاد این مرز با استانبول و بندر مرسین مهمترین بندر تجاری ترکیه موجب شده رانندگان خودروهای ترانزیتی دنبال مسیر جایگزین برای کاهش مسافت باشند آذربایجان غربی یک چهارم پایانه‌های مرزی و مرزهای رسمی کشور را در اختیار دارد، تنها کشور هم مرز با ترکیه نیز به شمار می‌رود که دارا بودن مرزهای بازرگان، سرو و رازی با ظرفیت‌هایی نظیر نزدیک بودن به دریای سیاه، منطقه قفقاز، دریای مدیترانه، منطقه استراتژیکی شرق اروپا و بهشت وارداتی شمال عراق را نیز به این مزیت‌ها اضافه کرد.

مرز بازرگان تنها مسیر تردد خودروهای ترانزیتی ایران به ترکیه و بازارهای اروپایی است اما فاصله زیاد این مرز با استانبول و بندر مرسین مهمترین بندر تجاری ترکیه موجب شده رانندگان خودروهای ترانزیتی دنبال مسیر جایگزین برای کاهش مسافت باشند.

در ماه‌های اخیر بهره برداری از بزرگراه سرو، طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به همراه فاصله اندک از مرز سرو به سمت استانبول و بندر مرسین موجب شده تجار و صادرکننده و واردکنندگان استان رغبت زیادی به استفاده از این مرز داشته باشند.

تمایل زیاد رانندگان خودروهای ترانزیتی برای تردد از مرز سرو در روزهای اخیر از سویی فراهم نبودن زیرساخت‌های پذیرش خودروهای ترانزیتی و محوطه کوچک از سمت کشور ترکیه موجب ایجاد صف‌های طویل در این مرز شده و رانندگان از وضعیت موجب گلایه مند هستند.

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

رایزنی با کشور ترکیه برای حل مشکل تردد و ایجاد صف خودروهای ترانزیتی در حال انجام است

روز گذشته ده‌های ایرانی با ارسال این ویدئو از صف‌های طویل تریلی‌های ترانزیتی در مرز سرو مدعی شدند که ۸ روز است در مرز سرو و در پشت گمرگ ایران مانده‌اند و اجازه ورود به خاک ترکیه به آنها از سوی گمرک ایران داده نمی‌شود.

مرز بازرگان در مقایسه با مرز سرو فاصله دو برابری به استانبول و بندر مرسین دارد در این راستا طی هفته‌های اخیر شاهد تمایل تردد رانندگان ایرانی از مرز سرو و ایجاد صف در این مرز هستیم رانندگان ایرانی مدعی هستند که با وجود صف‌های کیلومتری تریلی‌های ایرانی مقابل گمرک سرو، تریلی‌های ترکیه به راحتی و بدون مشکل از گمرک عبور کرده و وارد خاک ترکیه می‌شوند.

این رانندگان، اعلام می‌کنند، ۸ روز است که نه حمام کرده‌ایم و نه از سوی مسئولین ایرانی مشکلات ما پیگیری می‌شود، امیدواریم که استاندار آذربایجان غربی به این قضیه ورود کرده و به مشکلات ما رسیدگی کند.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص مشکل صف در مرز سرو به خبرنگار مهر گفت: به دلیل فاصله کم مرز سرو به استانبول و بندر مرسین رانندگان خودروهای ترانزیتی ایرانی که پیش از این از مرز بازرگان تردد می‌کنند به سمت این مرز روی آورده‌اند.

توحید آذربد با بیان اینکه آذربایجان غربی تنها مرز مشترک ایران به ترکیه به شمار می‌رود، افزود: مرز بازرگان در مقایسه با مرز سرو فاصله دو برابری به استانبول و بندر مرسین دارد در این راستا طی هفته‌های اخیر شاهد تمایل تردد رانندگان ایرانی از مرز سرو و ایجاد صف در این مرز هستیم.

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ خودروی ترانزیتی از مرز سرو تردد می‌کنند

وی با بیان اینکه در مرز سرو تردد رانندگان ترکیه مشکلی ندارد چرا که زیرساخت‌های لازم از سمت مرز ایران فراهم است، عنوان کرد: زیرساخت‌های لازم در سمت ترکیه فراهم نیست و مرز مقابل محوطه کوچکی برای پذیرش خودروهای ایرانی دارد که این امر موجب کندی تردد رانندگان خودروهای ایرانی شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه رایزنی با مقامات کشور ترکیه برای تسریع در روند ترخیص خودورهای ترانزیتی در حال انجام است، افزود: چون محوطه مرز مقابل برای پذیرش خودروها کوچک است و مقامات ترکیه نیز اقدام به ایکس ری و کنترل کامیون‌های ایرانی می‌کنند روند ترخیص بسیار کنداست.

آذربد با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ خودروی ترانزیتی از مرز سرو تردد می‌کنند، اضافه کرد: از سمت مرز سرو مشکلی برای تردد نداریم امیدواریم با تسریع روند پذیرش کامیون‌های ایرانی از سمت ترکیه مشکل صف خودروها بزودی برطرف شود.

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

مرز سرو باید به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ایجاد صف در مرز سرو گفت: مسئولان باید سریع‌تر روند تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرو را تسهیل کنند، هر چند این مشکل قابل قبول نیست اما نشان دهنده رونق اقتصادی ارومیه است.

سیدسلمان ذاکر با اشاره به بازگشایی مرزها بعد از وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در مرز سرو از جمله بهره برداری از بزرگراه سرو انجام شده است و این امر موجب رغبت تردد رانندگان کامیون‌های ترانزیتی از این مرز شده است.

با توجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع‌تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود وی با اشاره به طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو عنوان کرد: با توجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع‌تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود.

ذاکر با بیان اینکه اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی در سرو و ایجاد منطقه آزاد تجاری در این مرز سالهاست از مطالبات جدی مردم ارومیه است، افزود: استاندار جدید آذربایجان غربی باید این امر را در اولویت قرار دهد.

اظهارات ذاکر و ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص ایجاد صف به دلیل رغبت رانندگان ایرانی برای تردد از مرز سرو به جای مرز بازرگان در حالی مطرح می‌شود که دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است، این صف به خاطر ناهماهنگی در گمرک و اجبار کامیون‌ها به توقف بی مورد در یک پارکینگ صورت گرفته که از امروز عبور آن‌ها از سر گرفته شد و تا دو روز آینده کامل رفع خواهد شد.

وحید جلال زاده معتقد است، با پیگیری انجام شده از گمرک مشخص شد ناهماهنگی دستگاه‌های متولی در گمرک سرو و اجبار کامیون داران برای توقف بی مورد در یک پارکینگ باعث ایجاد این صف‌های طولانی و ایجاد مشکل برای رانندگان شده است.

وی می‌گوید، هر ساله این ناهماهنگی‌ها باعث ایجاد این مشکلات می‌کند و لازم است تا با ایجاد یک چارچوب مدیریتی واحد از بروز دوباره چنین مشکلاتی در استانی که اقتصاد آن با مرز و گمرک گره خورده جلوگیری شود.

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو/رایزنی با ترکیه برای حل مشکل

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در مرز سرو

آنچه مسلم است، پایانه مرزی سرو به علت نزدیکی به بندر “مرسین” به عنوان قطب مهم صادرات و واردات کشور ترکیه، از اهمیت خاصی برخوردار است که با توجه به این امر، پایانه مرزی سرو می‌تواند نقش خوبی در اقتصاد ایفا کند.

مرز سرو ۲.۷ هکتار مساحت دارد، این میزان برای پایانه مرزی که باید نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشته باشد، خیلی ناچیز بوده و ضروری است الحاق‌هایی به این محدوده انجام شود که در این راستا سازمان راهداری بر اساس مصوبات کار ویژه مرز و شورای مبادی ورودی و خروجی کشور باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

پایانه رسمی کشور به عنوان مبادی رسمی ورود و خروج کشور نقش بسزایی در اقتصاد و ارزآوری و صادرات و واردات دارد و بزرگترین ویژگی آذربایجان غربی، وجود پایانه‌های رسمی است، هر سه پایانه مرزی بازرگان، رازی و سرو با توجه به اهمیت حمل و نقل بار و جابجایی مسافر و همچنین مرز سرو به لحاظ قرار گرفتن در مرکز استان از اهمیت خاصی برخوردار است و نیاز است که به صورت متمرکز و منسجم برای پایانه‌های مرزی برنامه داشته باشیم.

با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.

سرو در ۴۵ کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان‌غربی قرار داشته و هم مرز با استان حکاری ترکیه در جنوب شرقی این کشور است.

http://tejaratava.ir/?p=37360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.