• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6
با هدف تعدیل بازار داخلی روسیه؛

الزام ثبت قراردادهای صادراتی گندم روسیه در بورس مسکو/ گندم از سال آینده در بورس کالا عرضه می شود؟

  • کد خبر : 16023
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
الزام ثبت قراردادهای صادراتی گندم روسیه در بورس مسکو/ گندم از سال آینده در بورس کالا عرضه می شود؟
از این پس صادرکنندگان روسیه مجبور هستند برای صادرات هر تن گندم به دولت این کشور ۶۰.۴ دلار عوارض بدهند؛ در واقع دولت روسیه تصمیم گرفته با هدف متعادل کردن بازار گندم داخلی این کشور عوارض صادراتی را دو برابر کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از راشاتودی، از این پس صادرکنندگان روسیه مجبور هستند برای صادرات هر تن گندم به دولت این کشور ۶۰.۴ دلار عوارض بدهند؛ در واقع دولت روسیه تصمیم گرفته با هدف متعادل کردن بازار گندم داخلی این کشور عوارض صادراتی را دو برابر کند.

قرار است از ماه ژوئن نیز عوارض شناور بر صادرات گندم روسیه اعمال شود. روسیه همچنین برای صادرات گندم محدودیت ۱۷.۵ میلیون تنی را برای فصل برداشت کنونی اعمال کرده تا از این طریق از افزایش قیمت آرد و نان در این کشور جلوگیری کند.

مسکو همچنین تعرفه صادراتی ذرت و جو را هم بالا برده و به ترتیب به ۳۰.۲ و ۱۲.۰۹ دلار در هر تن رسانده است. دولت روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این تعرفه‌ها با هدف کاهش صادرات انجام شد و باعث خواهد شد تا فعالان حوزه کشاورزی به جای ورود به کالاهای اساسی کشاورزی به فکر فروش محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا بیفتند.

از طرف دیگر صادرکنندگان روسی مجبور هستند از این پس قراردادهای صادراتی خود را در بورس مسکو ثبت کنند؛ مسکو می‌گوید با این اقدام تبعات نوسان قیمت غلات در بازار جهانی بر بازار داخلی روسیه به حداقل خواهد رسید.

مشکل خرید تضمینی گندم

به گزارش «کالاخبر»، اقدامات اصلاحی روسیه برای تعادل بخشی به بازار گندم این کشور در شرایطی است که ایران هر ساله با مشکل خرید تضمینی گندم، بی انگیزگی کشاورزان، کیفیت پایین محصول و مواردی از این دست مواجه است که با توجه به کسری بودجه دولت، کارشناسان بر لزوم اصلاح این شیوه تاکید دارند. فعالان بخش کشاورزی بهره گیری از سیاست قیمت تضمینی ذرت، جو و گندم را طی سال های اخیر و صرفه جویی بزرگ در هزینه های سنگین دولت به یاد دارند که شاید این روش بتواند بهترین راه حل برای حمایت از کشاورزان، رشد تولید و جبران کسری بودجه دولت باشد.

سید جعفر حسینی مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی با انتقاد از تأخیر شورای قیمت گذاری در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری اظهار داشت: گویا دولت قصد اصلاح (افزایش) قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد و قرار است که نرخ خرید این محصول همان ۴۰۰۰ تومان بماند.

وی با اشاره به برگزاری چند جلسه توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد که دولت چندان این شورا را قبول ندارد و همچنان نگاه بودجه‌ای به گندم دارد.

حسینی با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی برای خرید هر کیلوگرم گندم با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید و همچنین رعایت منافع مصرف کنندگان، ۵۲۰۰ تومان است، افزود: اولین برداشت گندم، معمولاً دهه اول فروردین ماه انجام می‌شود؛ بنابراین کمتر از یک ماه به برداشت این محصول باقی مانده و هنوز دولت اراده‌ای برای اصلاح قیمت این محصول نشان نداده است.

وی با اشاره به اینکه در اتفاقی بی سابقه قیمت جو طی سال‌های اخیر در کشور ما از قیمت گندم پیشی گرفته است، گفت: هم اکنون قیمت جو حدود ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است و گندم ۴۰۰۰ تومانی در دامداری‌ها و مرغداری‌ها خوراک دام و طیور می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه قیمت گذاری اشتباه موجب کاهش تولید جو نیز شده است، افزود: اگر تولید جوی داخلی بیشتر شده بود، قیمت آن این همه افزایش نمی‌یافت، با این حال دولت قیمت جو را برای سال زراعی جدید نیز ۲۳۷۰ تومان تعیین کرده است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند با دستور و اهرم فشار گندم کشاورزان را خریداری کند، گفت: تعیین قیمت مناسب و پرداخت به موقع وجه گندم به کشاورزان دو راهکاری است که کشاورزان را ترغیب به تحویل گندم تولیدی به دولت می‌کند.

لزوم عرضه گندم سال آینده در بورس کالا

 اقدام مسکو برای ثبت قراردادهای صادراتی گندم در بورس این کشور در شرایطی است که در سال ۹۶ بالغ بر ۲.۵ میلیون تن گندم در بورس کالای ایران معامله شد و حتی ۵۰۰ هزار تن نیز از بورس کالا به عراق صادر شد. اما در ادامه قیمت گندم تحت کنترل دولت قرار گرفت و رفته رفته عرضه های این محصول در بورس به حداقل رسید که البته برای عرضه گندم طی سال آینده در بورس کالا، مذاکراتی با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی در حال انجام است.

در همین زمینه هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه در راستای عدم مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از سازوکار بازار و ابزارهای مالی نوین باید مقدمات عرضه گندم در بورس کالا را فراهم کرد، گفت: این اقدام مهم نیاز به برنامه ریزی و برخی زیرساخت ها و هماهنگی ها دارد که اگر از امروز به فکر آن باشیم بدون شک رویدادی بزرگ و به سود گندمکاران کشور رقم می خورد.

خادمی با بیان اینکه مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم و محدودیت های بودجه ای دولت به ما اعلام می کند که زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است، عنوان کرد: عرضه گندم در بازار بورس اتفاق خوبی است که باید به عنوان کار و عرضه درازمدت مد نظر قرار گیرد. در این میان باید توجه داشت عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا به مقدماتی نیاز دارد که در صورت فراهم شدن این مقدمات، شاهد تحولی مثبت در بخش کشاورزی خواهیم بود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، عدم مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از ابزارهای مالی نوین از مزیت‌های مهم عرضه گندم در بورس کالا برشمرد و افزود: به طور یقین عرضه گندم در بورس به نفع گندمکاران خواهد بود چرا که ﯾﮑﯽ از مهمترین اﺛﺮات اﺟﺮای ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﺑﺮای ﮔﻨـﺪم اﯾـﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎورز اﯾﻦ اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطﺮ را دارد ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮل را ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎزار در ﺑﻮرس به فروش ﺑـﺮﺳﺎﻧﺪ و اگر قیمت بازار از نرخ اعلامی دولت پایین تر بود، در وهله اول ﻋﻤﺪه وﺟﻪ ﻣﺤﺼﻮل را در دو روز از ﺑﻮرس درﯾﺎﻓﺖ می کند در وهله دوم ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻧـﺮخ واﻗﻌﯽ ﮔﻨﺪم ﺑﺎ ﻧﺮخ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ از سوی دولت به کشاورز پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: بورس کالا طی سال های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده و ضمن اینکه کشف قیمت کالاها عادلانه تر شده و به دلیل ایجاد رقابت و واقعی شدن بازارها، پیش بینی برای تولیدکنندگان ممکن شده است. باید به این نکته توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا در کنار ایجاد رقابت، عرضه محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب را برای بازار کشاورزی به ارمغان می آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بورس کالا به عنوان یکی از چهار بورس کشور و یکی از ارکان بازار سرمایه محلی است که اثرات مثبتی را در بازار و اقتصاد کشور به ویژه کاهش فساد دارد چرا که با توجه به مکانیزمی که در بازار سرمایه وجود دارد شرکت ها ملزم هستند هر سه ماه یکبار روی کدال، تراز مالی و پیش بینی مالی خود را ارسال کنند که این امر موجب خواهد شد هم راندمان شرکت افزایش یابد هم شفافیت مالی ایجاد شود.

خادمی تصریح کرد: عرضه کنندگان و متقاضیان واقعی کالاها می توانند پس از احراز هویت به صورت آزادانه در بورس کالا حضور پیدا کنند و بنا بر کیفیت کالایی که عرضه می شود قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند که در نهایت واقعی ترین قیمت برای آن کالا مشخص می شود. این موضوع باعث شده است تا عرضه کننده از بازارهای حاشیه ای و کاذبی که در اختیار واسطه ها قرار می گیرد تا حدود زیادی رهایی پیدا کند.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بورس کالا به دلیل دارا بودن چندین ابزار مالی بهترین در زمانی نه چندان دور به جذابترین گزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و حوزه کشاورزی تبدیل می شود، گفت: اصولا ابزارهای مالی موجب گسترش و عمق بازارها می شوند ضمن اینکه این ابزارها برای پوشش ریسک به بنگاه های اقتصادی کمک زیادی کرده و منافع آن ها را در رقابت ها تأمین می کنند؛ نگاهی به فراگیری استفاده شرکت ها در سراسر دنیا از ابزارهای مالی به ما اعلام می کند که در آینده ای نزدیک سهم تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه به شدت افزایش می یابد.

http://tejaratava.ir/?p=16023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.